Ile kosztują nas tramwaje? Urzędnicy przyznali, że przynoszą oszczędności

Ile kosztują nas tramwaje? Urzędnicy przyznali, że przynoszą oszczędności
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Tramwaje to obecnie jeden z najgłośniejszych tematów komentowanych przez olsztynian. Wydaje się, że równie wielu jest przeciwników, co zwolenników tej inwestycji. Oczywiście wszystkim nie można dogodzić, ale spójrzmy na ten temat obiektywnie i zadajmy pytanie, ile nas, olsztynian, kosztuje ten środek lokomocji.

W artykule pt. „Czy tramwaje są potrzebne olsztynianom? Przedstawiamy opinie” poruszyliśmy temat najnowszego olsztyńskiego systemu komunikacji publicznej, czym wywołaliśmy szeroką dyskusję.

Całkowity koszt realizacji I etapu inwestycji (wraz z modernizacją ulic, budową ul. Obiegowej i buspasów) to 496 mln zł, z czego miasto przeznaczyło na ten cel poniżej 100 mln zł. Łącznie położono 10,5 km torowiska.

Obecnie trwa II etap tej inwestycji, czyli budowa torowiska tramwajowego z Pieczewo do Wysokiej Bramy/dworca PKP (ok. 5,9 km długości), co pozwoli utworzyć dwie dodatkowe linie. Prace mają zakończyć się jesienią 2023 roku, a całość ma kosztować ok. 400 mln zł, z czego ok. 80 proc. finansowania pochodzi z Unii Europejskiej.

Ciekawiło nas pytanie, jaki jest koszt utrzymania tramwajów. Ten argument często jest podnoszony przez krytyków tego środka lokomocji. Urzędnicy przyznali, że koszt jest uzależniony od tego, ile kilometrów przejadą.

Wiadomo że chcąc zachęcić mieszkańców do podróżowania komunikacją miejską ustalamy rozkład jazdy komunikacji miejskiej w taki sposób, by pojazdy kursowały jak najczęściej. Aktualnie w szczytach komunikacyjnych tramwaje linii 1 i 2 odjeżdżają naprzemiennie z częstotliwością nawet co 4 minuty. Poza szczytem utrzymujemy częstotliwość jazdy co 7,5 minuty – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna.

Dodała, że wprowadzenie tramwajów na ulice miasta przyniosło oszczędności związane z likwidacją pięciu linii autobusowych.

Dwanaście pojazdów na trzech liniach zastąpiło 24 autobusy, na pięciu liniach. Jeśli zatem liczyć na wprost: przez rok koszt kursowania 12 tramwajów, zamiast kosztu przejazdu 24 autobusów, po takiej samej trasie, wyniósł ponad milion złotych – dodała Marta Bartoszewicz.

Przypomnijmy, że w 2020 roku miasto przeznaczyło 104 mln zł na realizację przewozów autobusowych i tramwajowych.

Rzeczniczka ratusza zaznaczyła, że dzięki tramwajom poprawił się komfort podróżowania kierowców samochodów osobowych. Dlaczego? Otóż zdaniem urzędników zwiększyła się przepustowość jednego z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w Olsztynie.

– W 2015 roku, po raz pierwszy od wielu lat, na al. Sikorskiego w pobliżu Galerii Warmińskiej, przestała rosnąć liczba aut. Dotychczas liczba ta z roku na rok się zwiększała, a po uruchomieniu tramwajów – zatrzymała się na określonym poziomie i na razie nie rośnie – przyznała rzeczniczka ratusza.

Zdaniem urzędników spora grupa mieszkańców zrezygnowała z jazdy samochodem właśnie na rzecz tramwaju.

Między godzinami 7 i 8 rano przez tor pod Galerią Warmińską (w kierunku centrum) przejeżdża 11 tramwajów linii 1 i 2.

Może nimi podróżować 2 376 pasażerów. W tym samym czasie na skrzyżowaniu pod Galerią Warmińską przez pasy do jazdy prosto w kierunku centrum przejeżdża 1 100 pojazdów. Z badań wynika że średnio autem podróżuje 1,3 pasażera, co daje nam średnio 715 osób w samochodach na jeden pas ruchu. Z tego wynika że 1 tor ma taką samą przepustowość pasażerów co ponad 3 pasy samochodowe. Ten stosunek można jeszcze zwiększyć, zagęszczając kursowanie tramwajów – powiedziała rzeczniczka.

Według przeprowadzonych pomiarów, w godzinach od 6 do 8 linie 1 i 2 wożą 2 612 pasażerów.

Przeciwnicy tramwajów pytają ile kosztuje ich utrzymanie, a ja zapytam: ile pojazdów więcej jeździłoby na co dzień ulicami Olsztyna, gdyby nie sprawna komunikacja miejska? Gdyby te osoby przesiadły się do samochodów osobowych to w godzinach szczytu na naszych ulicach byłoby minimum 2009 samochodów więcej (bo - jak pisałam wyżej - z badań wynika, że średnio autem podróżuje 1,3 pasażera) – dodała Marta Bartoszewicz.

Do czasu wybuchu pandemii zainteresowanie samymi tramwajami systematycznie rosło. W 2016 roku w przeciętnym dniu roboczym 18 900 pasażerów skorzystało z tego transportu, a w 2020 roku – 24 028.

Ile będzie nas kosztowało utrzymanie tramwajów w przyszłości? Marta Bartoszewicz przyznała, że będzie to zależało od ostatecznego kształtu układu komunikacyjnego w Olsztynie, a to z kolei jest zależne od finansów miasta.

Komentarze (62)

Dodaj swój komentarz

  • Rozum 2021-10-10 17:04:15 31.60.*.*
    1000000000 wydane! To fakt oszczędności na pokolenia. A teraz proszę przedstawić wydatki miesięczne i wpływy miesięczne. Zobaczymy jaki będzie zysk.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Czego nie rozumiesz? 2021-10-10 13:22:22 195.136.*.*
    Te tramwaje spowodują takie oszczędności, że niedługo Olsztyn będzie czystym złotem ociekał. No k...a cud ekonomiczny poprostu!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Ja 2021-10-10 09:53:43 5.173.*.*
    Tylko że te zlikwidowane autobusy jeździły po dłuższych trasach, nie wymagało to przesiadek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • docho 2021-10-09 14:49:08 178.42.*.*
    Skoro wedle rzeczniczki tramwaje to oszczędność to dlaczego na linii nr 3 zamiast tramwajów przez 3/4 roku jeżdzą autobusy ? NO dlaczego ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • Risq 2021-10-09 07:39:27 94.254.*.*
    Ciekawe czy będą się tak cieszyć za 10-15 lat kiedy: - koszty utrzymania wzrosną, trzeba będzie wymieniać szyny, trakcje - będzie trzeba wymieniać tramwaje za kilka milionów sztuka Duże miasta nie radzą sobie z utrzymaniem infrastruktury tramwajowej a co dopiero w Olsztynie. Porazka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
  • abc 2021-10-08 21:50:37 95.160.*.*
    Na pewno przynoszą oszczędność ,zwłaszcza że puste jeżdżą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • docho 2021-10-08 21:45:04 178.42.*.*
    Prąd zdrozeje 300% to i te wyliczenia z d... beda tyle warte co kilogram węgla.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Knut Knutsson 2021-10-08 10:14:46 46.204.*.*
    Widzita olsztyniaka? Knut mowic, tramwaja dobra, w Svenska byc duzo tramwaja. Tramwaj byc dobra.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
  • Młoda 2021-10-07 22:42:17 5.173.*.*
    Elektryczny autobus to przyszłość komunikacyjna. Wiele miast Polski już je sprowadza do siebie. Autobusy elektryczne nie wymagają kosztownej i czasochłonnej budowy torowisk i trakcji. Mogą pokonać na jednym ładowaniu do 300 km. To więcej niż średni dzienny przebieg autobusu miejskiego. Ogromne elektryczne autobusy nie są przy tym ociężałe. Pomimo swoich rozmiarów e-busy mogą zwinnie poruszać się z prędkością 70 km/h. Dzięki wydzielaniu osobnych pasów ruchu, zwłaszcza w środkowej części ulicy, w formie szybkich linii (tzw. bus rapid transit) elektryczne megaautobusy mogą konkurować z tramwajami czasami przejazdów, przy wielokrotnie niższych kosztach inwestycyjnych, krótszym czasie implementacji i dużo wyższej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 12
  • Edo 2021-10-07 22:22:59 188.146.*.*
    Sprawna komunikacja buhaha
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 2