A | A | A
Data dodania: 2013-02-13 07:32
Iwona Starczewska
Znają bolączki miasta - stworzyli Obywatelską Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
W Olsztynie powstała Obywatelska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jak twierdzą jej członkowie powstanie jednostki to reakcja na brak szacunku wobec najsłabszych tak zwanych niechronionych uczestników ruchu drogowego, niski poziom wiedzy wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego oraz niewłaściwe postrzeganie poczucia odpowiedzialności za ład i porządek na olsztyńskich drogach.
reklama
W czwartek, 14 lutego podczas posiedzenia Miejskiej Rady BRD, której przewodniczy Prezydent Olsztyna, ORBRD będzie wnioskowała o włączenie swojego przedstawiciela do stałego składu Miejskiej Rady BRD.
Fragment wystąpienia ORBRD, które zostanie wygłoszone podczas czwartkowego posiedzenia:
''Zabieram głos w imieniu mieszkańców Olsztyna, którzy utworzyli Obywatelską Radę BRD, ponieważ są żywotnie zainteresowani SKUTECZNYM rozwiązywaniem problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jako Olsztynianie doskonale znamy wszystkie codzienne bolączki ulic naszego miasta. Znamy te bolączki ponieważ jesteśmy pieszymi, jesteśmy rowerzystami oraz oczywiście kierowcami- kierowcami różnych pojazdów, kierowcami z różnym doświadczeniem, wywodzimy się z różnych środowisk i nareszcie jesteśmy kierowcami o różnych temperamentach i zainteresowaniach motoryzacyjnych. Właśnie to pozwala nam widzieć ruch drogowy ze wszystkich perspektyw „normalnego” użytkownika olsztyńskich ulic, chodników czy dróg dla rowerów. Co nas łączy? Łączy nas to, że jesteśmy gotowi i zdeterminowani do podjęcia szerokiej współpracy skierowanej na podniesienie poziomu bezpieczeństwa na olsztyńskich drogach.
Naszym głównym celem jest zwracanie uwagi na sposób w jakim myślimy o bezpieczeństwie w ruchu drogowym oraz wskazywanie rozwiązań, które mogą szybko i skutecznie naprawić dany problem.
Chcemy to osiągnąć przez szeroko rozumianą edukację, prowadzoną zarówno wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego, jak i jego koordynatorów, a także zastosowanie nowoczesnych i skutecznych rozwiązań drogowych, które z powodzeniem wprowadzono, i nadal wprowadza, w setkach (jeśli nie tysiącach) miast w Europie i na całym świecie.
Poprzez członkostwo w Miejskiej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego chcemy dać dowód tego, iż jako mieszkańcy Olsztyna jesteśmy gotowi w pełni odpowiadać za nasze pomysły i wspólnie z Państwem- członkami tego ważnego gremium, pracować na rzecz bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego na terenie naszego miasta.
Według nas, w obecnej sytuacji najważniejszymi czynnikami gwarantującymi stopniową (ale trwałą!) poprawę stanu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego jest nowe zdefiniowanie i nowe podejście do zasadniczych, najważniejszych i podstawowych pojęć jakimi są:
1. poczucie odpowiedzialności w ruchu drogowym,
2. rzetelna wiedza i doskonalenie umiejętności,
3. wzajemny szacunek na drodze.
> 1. Zwracamy uwagę na poczucie odpowiedzialności ze względu na alarmujące statystyki wypadkowości na polskich drogach oraz powszechną (bo opartą na tysiącach przykładów, oraz zapewne na osobistych doświadczeniach wszystkich Państwa) wiedzę na temat tzw. kultury jazdy na polskich drogach.
Ze względu na oczywistą siłę, moc i gabaryty związane z kierowanym pojazdem, a także specjalne oczekiwania w zakresie wiedzy i umiejętności, największe poczucie odpowiedzialności za ład i porządek na olsztyńskich drogach powinno spoczywać na kierowcach samochodów. Już podział użytkowników ruchu na chronionych i niechronionych (niechronionych czyli tych, których bezpieczeństwa nie gwarantuje fizyczna bariera w postaci metalowej karoserii oraz mnogość systemów i urządzeń dbających o przetrwanie człowieka w razie niebezpieczeństwa) sugeruje jakie powinny być właściwe priorytety. Oczywiście CHRONIĆ NIECHRONIONYCH! Stąd większość działań jakie będziemy proponować, będzie skierowana na jeszcze skuteczniejszą dbałość o zdrowie i życie pieszych oraz rowerzystów.
Obecnie stosowaną strategią zapewniającą złudne poczucie bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest nadmierne izolowanie od siebie poszczególnych grup uczestników ruchu, tj. kierowców, rowerzystów i pieszych, przy jednoczesnym priorytecie dla samochodów wprowadzanym bez szerszego kontekstu komunikacyjnego na danym obszarze. Osiąga się to przez liczne przywileje nadawane ruchowi samochodowemu, takie jak: zmniejszanie ilości przejść dla pieszych, bardzo szerokie pasy ruchu, wprowadzanie barierek kanalizujące ruch pieszych i oddzielające ich od ruchu samochodów, priorytet w miejscach stosowania sygnalizacji świetlnych. W takiej sytuacji powstaje złudne wrażenie braku pieszych, co prowadzi do wytworzenia i utrwalania się złych nawyków wśród kierowców. Są to np.: nagminne przekraczanie dozwolonych prędkości, stwarzanie zagrożeń w obrębie skrzyżowań, a w szczególności w rejonach przejść dla pieszych). Nadużywanie takiej fizycznej separacji różnych rodzajów ruchu stwarza w kierowcach z jednej strony złudne poczucie bezpieczeństwa, a z drugiej strony wrogość wobec np. pieszych, rowerzystów, którzy zakłócają ten błogi stan po prostu swoją obecnością na drodze. A podkreślić tu należy, że w znacznej większości sytuacji jest to obecność ZGODNA Z PRAWEM!
To o czym mówimy jako Obywatelska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego znajduje swoje odzwierciedlenie w diagnozie zawartej w projekcie Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020, gdzie najważniejsze zalecenia wskazują na konieczność:
- ochrony pieszych uczestników ruchu drogowego,
- kształtowania w kierowcach jazdy z bezpieczną prędkością,
kształtowanie bezpiecznych zachowań wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego.
> 2. Dobrze wiemy, iż aktualnie dostęp do rzetelnej wiedzy jest bardzo ograniczony. Kierowcy wykuwają na pamięć odpowiedzi do testów, a liczba godzin praktycznej nauki jazdy nie pozwala w żaden sposób ufać, że świeżo upieczony kierowca posiada choćby przyzwoity poziom umiejętności. Pozostali uczestnicy ruchu drogowego (mówię tu w szczególności młodych pieszych i rowerzystach) są z kolei zdani na system edukacji, który nieustannie zmaga się z rozmaitymi trudnościami i, niestety, na marginesie pozostawia odpowiednie przygotowanie dzieci i młodzieży do właściwego postępowania na drodze. Naszym zdaniem tu również znajduje się właściwe miejsce dla nas jako członków tej Rady. Cała Miejska Rada jest silna mocą poszczególnych jej członków, a w procesie szerzenia rzetelnej i przydatnej wiedzy każda służba i instytucja działająca w Olsztynie, oraz oczywiście przedstawiciele mieszkańców, mają do spełnienia ważną rolę.
> 3. Szacunek na drodze jest podstawowym budulcem tzw. „kultury jazdy”, która w naszym kraju (i w naszym mieście), jest wciąż podporządkowana „prawu silniejszego”. A przecież wszyscy wiemy, że to prawo stoi w sprzeczności regułami zawartymi w Ustawie Prawo o ruchu drogowym. I wszyscy znamy tragiczne skutki tej rozbieżności pomiędzy prawem a realną sytuacją na polskich- olsztyńskich drogach. Naszym zdaniem zasady sprawiedliwego i bezpiecznego dzielenia się przestrzenią drogową można i trzeba ustalać w oparciu o tak fundamentalne wartości jak na właśnie odpowiednio pojmowany „szacunek”.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz