Dziś jest: 29.04.2024
Imieniny: Bogusława, Katarzyny
Data dodania: 2024-03-23 09:02

Mateusz Sikorski

Z ''A'' do ''B'' komunikacją miejską, ale jakim kosztem? ZDZiT podaje liczby za 2023 rok

Z ''A'' do ''B'' komunikacją miejską, ale jakim kosztem? ZDZiT podaje liczby za 2023 rok
W 2023 roku z komunikacji miejskej w Olsztynie skorzystało blisko 40 milionów podróżujących
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Codziennie podróżują nią tysiące osób. Część pragnie dostać się do pracy lub szkoły. Inni odwiedzają znajomych lub starają się dotrzeć na imprezę. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z tego, jak wielu z nas korzysta z komunikacji miejskiej. Jeszcze mniej osób wie, jak dużo miasto kosztuje jej utrzymanie. 

reklama

Według szacunków Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, komunikacją miejską w Olsztynie w 2023 roku podróżowało 39 747 869 pasażerów. Liczba ta stanowi wzrost o 2 proc. w porównaniu z tą z poprzedniego roku. Zwiększoną liczbę podróżujących zanotowano pomimo tego, że przez kilka miesięcy sprzedaż biletów i praca kontrolerów były utrudnione z powodu ataku hakerskiego na sieci informatyczne ZDZiT. 

Według danych z grudnia 2023 roku, w dni robocze w szczytach komunikacyjnych na olsztyńskie drogi wyjeżdżało 14 tramwajów oraz ok. 148 autobusów. W godzinach zmniejszonego ruchu liczby te spadały odpowiednio do 12 i 96. 

W ubiegłym roku mieszkańcy Olsztyna korzystać mogli z 3 linii tramwajowych (linia nr 3 została uruchomiona ponownie w październiku, w związku z rozpoczęciem roku akademickiego na UWM) oraz 25 linii autobusowych zwykłych. 

Na blisko 40 milionów podróżujących przypadło nieco ponad 6 milionów biletów. Jednorazowe i krótkookresowe kupiono 5 774 618 razy, a długookresowe sprzedały się w liczbie 253 536. Warto zaznaczyć, że część pasażerów nie płaci za przejazdy lub posiada ulgi - to przekłada się na końcowy bilans kosztów utrzymania komunikacji miejskiej w Olsztynie. 

Koszt zakupu usług przewozowych wyniósł aż 117,7 mln zł. Wpływ z biletów wyniósł natomiast 34,44 mln zł. Do transportu "dorzuciły się" także podolsztyńskie gminy, do których kursują autobusy ZDZiT. Dywity, Barczewo, Purda, Stawiguda i Olsztynek oraz firmy, z którymi miasto zawarło porozumienie, dopłaciły łącznie 5,27 mln zł. Aby komunikacja mogła funkcjonować, Olsztyn zapłacił za usługi 78,1 mln zł. 

Komentarze (19)

Dodaj swój komentarz

  • krtek59 2024-03-25 20:10:31 46.186.*.*
    Z danych wynika, że tylko około 16 % kupuje bilety, a pozostałe 84% jeździ za darmo. Przy takiej dysproporcji, jaki jest sens płatnej komunikacji ( a już bilety są bardzo drogie). Koszty produkcji i dystrybucji biletów, pewno stanowią conajmniej 30% wpływów z biletów. Skoro miasto pokrywa ponad 65% kosztów komunikacji, to czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby całkowite przejęcie kosztów przez miasto. Istnieje duża szansa, że spora część mieszkańców Olsztyna i gmin ościennych przesiadłaby się ze swoich aut do pojazdów komunikacji miejskiej. A podwyższone koszty napewno zwróciłyby się w mniejszej ilości wydawanych na remonty dróg.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Adam Adam 2024-03-25 06:56:18 46.205.*.*
    Miasto dokładało milion , do trzech milionów złotych rocznie ale ponad 78 milionów to się nazywa niegospodarność delikatnie mówiąc, tutaj prokurator sie kłania. A oni mają czelność swoje gęby pokazywać w kolejnych wyborach. Skandal !!!!!!!!!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • Tramwajarz 2024-03-24 09:20:01 88.156.*.*
    Komunikacja miejska niegdy i nigdzie nie jest rentowna taki jest urok tej komunikacji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Obserwator z Olsztyn 2024-03-23 16:22:47 37.109.*.*
    Dodam tylko że Olsztyn mało pusty zaczyna się robić to jeszcze wszędzie syf dziurawe ulice i nadgorliwi panowie z obsługi w komunikacji miejskiej w kółko im coś nie pasuje a nawet zapytać o nic nie można bo łaskę jeden z drugim robi i taka o to ozdoba miasta Olsztyna ...a że puste kursy to i owszem za chciało się tramwajów to macie puste autobusy ...😉po za tym byście za porządek w lasach wzięli bo syf jest że przykro patrzeć 😉
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 10
  • Damian 2024-03-23 14:32:37 2a00:f41:8a4:*
    Bardzo korzystnie to wygląda w odniesieniu do kosztów indywidualnego transportu samochodowego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • Loop 2024-03-23 13:04:12 88.156.*.*
    Wychodzi na to, że komunikacja miejska byłaby rentowna dopiero przy cenie biletu jednorazowego w wysokości co najmniej 13 zł, czyli niewiele mniej niż kurs taksówką. Może tych autobusów jest po prostu za dużo? Godziny szczytu swoją drogą, ale w ciągu dnia nierzadko jeżdżą one niemal na pusto z kilkoma emerytami. Gdzie tu logika? Gdzie optymalizacja kosztów? Gdzie zysk?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 14
  • Rower 2024-03-23 12:53:20 178.235.*.*
    Warto dodać że największe koszty generują tramwaje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 14
  • Audyt obywatelski. 2024-03-23 12:46:56 88.156.*.*
    A jaka firma chroni M.p.K. na ulicy Sikorskiego. Tam nikogo rano nie uwidzisz. Czy spią! Brak kontroli że strony M.P.K. czy firmy ochrony.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Niestety olsztyniak 2024-03-23 11:05:13 46.205.*.*
    Komunikacja wiejska w Olsztynie powinna być dużo droższa bo czemu z moich podatków biedota będzie jeździć tramwajami w niskiej cenie .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 3
  • Beauregard 2024-03-23 10:58:18 83.28.*.*
    A na Sybiraków jak były korki tak dalej są, i autobusy dalej się ślamazarzą. Ale po co zrobić obwodnicę w wariancie wschodnim, po co naprawić nawierzchnię...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 5
  • X 2024-03-23 09:11:21 2a00:f41:876:*
    Na coś nasze podatku muszą iść lepiej na komunikację niż na diety radnych i innych darmozjadów
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0

www.autoczescionline24.pl