Prace przy dawnej zajezdni trolejbusowej na ukończeniu [ZDJĘCIA]

Prace przy dawnej zajezdni trolejbusowej na ukończeniu [ZDJĘCIA]
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Kończą się prace remontowe dawnej zajezdni trolejbusowej pomiędzy ulicami Knosały a Niepodległości. Po remoncie miejsce to, podobnie jak Muzeum Nowoczesności, będzie zarządzane przez Miejski Ośrodek Kultury.

Działka, na której usytuowany jest budynek dawnej zajezdni trolejbusowej, zlokalizowana jest w centrum Olsztyna, w sąsiedztwie Starego Miasta, na terenie dawnej dzielnicy przemysłowej. Od strony wschodniej pośrednio graniczy z odnowionym Tartakiem Raphaelsohnów, w którym działa Muzeum Nowoczesności. Od strony południowej granicę wyznacza teren, który zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ma stanowić plac przestrzeni publicznej. Granice północną i zachodnią stanowią działki związane z obsługą komunikacyjną dzielnicy (droga dojazdowa, parking).

Sam budynek dawnej zajezdni powstał na przełomie lat 30/40 XX wieku. Pierwotnie, była to jednoprzestrzenna, cztero-traktowa hala o wymiarach około 18x22 m, kryta dachem dwuspadowym. Od strony północnej przylegała do niej, niższa od hali głównej, przybudówka, kryta dachem jednospadowym. W następnych latach, aż do końca XX w, obiekt był rozbudowywany i przebudowywany, m.in. przedłużono korpus główny w kierunku zachodnim, a od strony północnej dostawiono szereg dobudówek o zróżnicowanych wielkościach i wysokościach. W takiej formie budynek przetrwał do dnia dzisiejszego .

Pierwotnie w budynku mieściła się zajezdnia trolejbusowa, która funkcjonowała w nim do 1971 roku, czyli do czasu likwidacji miejskiej komunikacji trolejbusowej. Po tym czasie pełnił on funkcje magazynowe i warsztatowe.

Po tym jak miasto pozyskało 1,8 mln złotych dotacji na remont zajezdni – ogłoszono przetarg i wybrano wykonawcę prac. Projekt zakładał, że budynek zajezdni odzyska swój pierwotny kształt. Wymieniono stolarkę drzwiową i okienną, wentylację oraz wszystkie sieci i przyłącza. Do wykonania była także izolacja przeciwwilgociowa. Zajezdnia odzyskała także ceglaną elewację.

Dziś prace są już na ukończeniu i nowa-stara zajezdnia nabiera ostatecznego kształtu. Miejsce to póki co podlegać będzie Miejskiemu Ośrodkowi Kultury. W planach jest jednak powołanie Muzeum Olsztyna, któremu zajezdnia ma służyć.

Łączny koszt remontu zajezdni to 2,64 mln zł.

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • Slik 2019-01-28 20:12:00 95.160.*.*
    Pieniądze w błoto,inwestycje które nic nie dają.
    Odpowiedz Oceń: 3 2 Zgłoś treść
  • Troll 2019-01-28 13:35:17 213.73.*.*
    Powinno się przywrócić trolejbusy. Zamiast tramwajów. Są bardziej elastyczne. Równie ekologiczne.
    Odpowiedz Oceń: 13 2 Zgłoś treść