Dziś jest: 28.04.2024
Imieniny: Piotra, Walerii
Data dodania: 2021-01-27 19:00

Cezary Kapłon

Miasto szuka oszczędności. Radni za likwidacją Specjalnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie

Miasto szuka oszczędności. Radni za likwidacją Specjalnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie
Radni przegłosowali uchwałę o zamiarze likwidacji Specjalnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

27 stycznia odbyła się druga w tym roku sesja rady miasta, na której radni obradowali m.in. nad dalszym losem Specjalnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie przy ul. Grzegorzewskiej. Większość radnych zagłosowała za uchwałą umożliwiającą w przyszłości likwidację placówki. Powodem mają być oszczędności.

reklama

Radni większością głosów przegłosowali projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej w Olsztynie. Powodem mają być oszczędności.

Przeciw ewentualnej likwidacji placówki było zaledwie 3 radnych, a 5 wstrzymało się od głosu.

Prezydent szuka oszczędności, jednak zaczyna od najwrażliwszych obszarów. Przyjęta dziś uchwała daje zielone światło dla likwidacji placówki, podczas gdy wiele kwestii pozostaje wciąż niejasnych. Szereg obaw został przedstawiony w liście otwartym wystosowanym do wszystkich radnych przez kadrę tego Ośrodka – powiedział w rozmowie z nami radny Mirosław Arczak.

I dodał: – Owszem, zarysowano nam plan przeniesienia dzieci i młodzieży z działających tam placówek i schemat ich reorganizacji, jednak trzeba mieć świadomość niepewności i stresu u nauczycieli, uczniów oraz rodziców, którzy o planach ratusza dowiedzieli się zaledwie kilka dni temu. Uważam, że pominięcie roboczych i wstępnych konsultacji ze społecznością tej placówki jest dużym błędem urzędników.

Jak podał portal „Debata”, dyrektor placówki Anna Lubkowicz nie kryła zaskoczenia. Kadrę najbardziej zabolało to, że nikt z nimi nie konsultował planów likwidacji.

Kto, jak głosował z radnych
fot. screen Jarosław Babalski

Prezydent często ucieka od konsultacji społecznych. Powinien wiedzieć, że pominięcie głosów rodziców, uczniów i kadry tej placówki, zmusiło mnie do głosowania przeciwko – dodał radny Arczak.

Poniżej prezentujemy list otwarty dyrekcji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących.

List otwarty

Społeczność Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej mając na względzie projekt uchwały Rady Miasta wyraża swoje głębokie zaniepokojenie planami likwidacji Ośrodka. Dostrzegamy poważne konsekwencje takiej decyzji. Zaznaczamy, że nie podjęto w tej sprawie żadnych konsultacji społecznych czy formy jakichkolwiek rozmów, pominięto nawet dyrektora Ośrodka. Podważamy też wiarygodność przedstawionych danych finansowych na bieżący rok związanych z dodatkami funkcyjnymi dla dyrektora, głównego księgowego i kierownika gospodarczego, gdyż w 2020 r. roku kwota ta wyniosła 43.246,15 zł., a w materiałach planistycznych na 2021 r. wynosi 44.232,40 zł, a nie jak wskazuje projekt uchwały: 65.000,00 zł. Szkoła od pół wieku pełni misję kształcenia dzieci niesłyszących oraz na trwałe swoimi osiągnięciami wpisała się w wysoko wyspecjalizowane struktury dydaktyczne Warmii i Mazur (czołowe miejsca w ogólnopolskich konkursach przedmiotowych, sportowych, kulturalnych rozwijających zainteresowania uczniów dla uczniów niesłyszących a nawet uczniów słyszących).

1. Organ prowadzący nie prowadził z nami żadnego dialogu, nie uznając w ten sposób podmiotowości uczniów, rodziców i pracowników. Ubolewamy, że nikt z nami nie konsultował się w sprawie przyszłości Ośrodka, stajemy przed faktem dokonanym. Jako pracownicy wyrażamy obawę o nasze zatrudnienie i warunki pracy.

2. Do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących coraz częściej trafiają uczniowie, którzy wskutek trudności z dostosowaniem do trybu pracy

w szkołach ogólnodostępnych są zmuszeni do wyrównywania zaległości edukacyjnych, emocjonalnych. Postęp medycyny w zakresie implantacji nie zapewnia wszystkim uczniom prawidłowego rozwoju edukacyjnego i emocjonalnego w szkołach ogólnodostępnych. Na przestrzeni ostatnich trzech do szkół działających w strukturze naszej placówki dołączały dzieci niesłyszące ze szkół ogólnodostępnych na różnych poziomach edukacyjnych (2018/2019 – 2,81%, 2019/2020 – 6,25%, 2020/2021 – 10,34%). Trudne i często traumatyczne doświadczenia dzieci niesłyszących w procesie kształcenia w szkołach ogólnodostępnych oprócz zaległości edukacyjnych generują fobie szkolne i poważne problemy komunikacyjne, a w konsekwencji depresje, wycofanie i izolację społeczną. Wielkie znaczenie w łagodzeniu tych bolesnych następstw ma pomoc specjalistów znających specyfikę funkcjonowania uczniów głuchych. Profesjonalna kadra w przedszkolu, szkole i internacie tworzy bezpieczne i dostosowane do potrzeb środowisko wsparcia i pomocy dla tych uczniów i ich rodzin. Uczniowie przebywający w internacie pochodzą z województwa warmińsko-mazurskiego i traktują to miejsce jak drugi dom, gdzie w znanym środowisku czują się bezpieczni i rozumiani przez otoczenie.

3. Placówka posiada profesjonalną bazę lokalową wyposażoną w specjalistyczny sprzęt umożliwiający całościową i bieżącą diagnozę w zakresie posiadanych wad słuchu, co pozwala na szybkie i efektywne dostosowanie ścieżki kształcenia dla indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Budynki SOSWdN zostały zaprojektowane i wybudowane tak, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie dzieci niesłyszących, jednocześnie dając im poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Na terenie internatu działają odpowiednio zaadoptowane i profesjonalnie wyposażone pracownie specjalistyczne niezbędne do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych: Integracji Sensorycznej, gimnastyki korekcyjnej, audiometrii tonalnej i biofeedback, terapii ręki, pracowni logopedycznej oraz zajęć rozwijających zainteresowania, takich jak sali treningowej wykorzystywanej do rozwoju motoryki dużej, sali bilardowej, sali multimedialnej, a także świetlice szkolne klas: 1 SP, 2- 3 SP oraz 4-6 SP. Na podstawie prognozy na rok szkolny 2021/2022 istnieje potrzeba otwarcia kolejnej świetlicy. Baza lokalowa budynku szkoły nie pomieści wszystkich pracowni specjalistycznych i świetlic. Zajęcia szkolne odbywają się w godz. 7:30-16:20, gdzie zatem będą umieszczone pracownie i sale świetlicy szkolnej?

4. Niepokoimy się zamiarem przeniesienia naszych wychowanków do innego internatu. Czy spełni on standardy naszej placówki? Uważamy, że przeniesienie naszych dzieci do internatu przy innej ulicy spowoduje dezorganizację ich życia szkolnego. Likwidacja internatu w naszym Ośrodku może w wielu wypadkach wiązać się z dramatyczną alternatywą wyboru rodziców i pozostawienia dziecka w domu rodzinnym z koniecznością kontynuacji edukacji w szkole ogólnodostępnej.

5. Likwidacja Przedszkola Miejskiego Nr 7 dla Dzieci Niesłyszących wiąże się z obciążeniem emocjonalnym najmłodszych wychowanków w wieku 3-6 lat (stres, trudności adaptacyjne). Dzieci poznały już placówkę, czują się w niej bezpiecznie. Konsekwencją planowanych zmian organizacyjnych będzie odłączenie najmłodszej grupy dzieci od środowiska niesłyszących oraz zaburzenie ciągłości procesu edukacyjnego na najwcześniejszym etapie. W obecnej sytuacji zmiany organizacyjne dotyczyłyby tylko na rok szkolny 2021/2022, po czym dzieci wróciłyby do nas do szkoły podstawowej.

6. Nasza placówka samodzielnie zdobywała i nadal zdobywa środki od sponsorów na profesjonalne wyposażenie Ośrodka. Dziękujemy organowi prowadzącemu za określoną pomoc w funkcjonowaniu naszego Ośrodka, ale nasze własne środki , te regularnie pozyskiwane od sponsorów oraz nasz udział w różnych projektach (w tym unijnych), pozwoliły zapewnić pełen komfort w edukacji i rozwoju naszych podopiecznych. Placówka (w tym przedszkole) jest bardzo dobrze wyposażona (zał. 1). Jesteśmy przedsiębiorczy i gospodarni, pomimo regularnych ograniczeń finansowych oraz cięć budżetowych. Jednocześnie zaznaczamy, że Ośrodek nie uzyskał zgody na przeprowadzenie kilku inicjatyw m.in. na rozszerzenie profilu pozwalającego na przyjmowanie dzieci z innymi niepełnosprawnościami.

7. Mając świadomość kosztów funkcjonowania Ośrodka, nie wolno postrzegać edukacji i rehabilitacji naszych uczniów przez pryzmat priorytetów rentowności ,,przedsiębiorstwa”. Edukacja zawsze była dziedziną wymagającą nakładów ekonomicznych, lecz w perspektywie długofalowej jest najlepszą inwestycją dla rozwoju społeczności lokalnych czy szerzej całego kraju. Czy dzieci głuche mogą zostać pozbawione tej szansy?

Chcielibyśmy podkreślić, że likwidacja Specjalnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących będzie wiązała się z utrudnieniami w dalszej edukacji dzieci niesłyszących. Ograniczenie dostępu do zajęć rozwijających zainteresowania, prowadzonych przez wyspecjalizowaną kadrę z dużym doświadczeniem, zaprzepaści wieloletnią tradycję tworzenia Kultury Głuchych (pantomima, teatr, grupa MigBand migająca muzykę, koło multimedialne). Nie jesteśmy tylko pedagogami. Umożliwiamy dzieciom niesłyszącym kontakt ze światem i zrozumienie. Wypracowane przez nas metody komunikacji i nauczania sprawiają, że dzieci nie czują się wykluczone i niepełnosprawne, przeciwnie są gotowe do dalszej edukacji lub pracy zawodowej w swoich środowiskach.

Mając na uwadze półwieczny dorobek, tradycję, lokalizację, wyposażenie i osiągnięcia pracowników SOSWdN uważamy, że nasz Ośrodek powinien stać się lokalnym centrum edukacyjnym dzieci i młodzieży niesłyszących na Warmii i Mazurach, do którego można dołączyć dzieci z innymi niepełnosprawnościami.

 

Z wyrazami szacunku,
Pracownicy Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie

 

Załącznik 1.

Jesteśmy jako pracownicy Ośrodka społecznością aktywną, kreatywną, przedsiębiorczą i gospodarną. Nauczyliśmy się wychodzić z inicjatywami i szukać środków, dzięki którym tworzymy w Ośrodku warunki funkcjonowania na miarę XXI wieku. Udział w projektach oraz stała współpraca ze Stowarzyszeniem Rehabilitacji i Pomocy Osobom z Wadą Słuchu „Pokonać ciszę”, Fundacją „Dźwięki Ciszy” i Fundacją Marii i Georga Dietrich stwarzała możliwość pozyskiwania funduszy na stworzenie od podstaw:

- Pracowni gastronomicznej dla kierunku szkoły zawodowej kucharz małej gastronomii obecnie korzysta z niej Szkoła Branżowa.

Własny projekt, zabudowa, sprzęt AGD, wyposażenie.

- Pracowni fotograficznej wraz z ciemnią:

Zaadaptowana i wyposażona w całości z pozyskanych środków. (ok. 35.000,00 zł)

- Pracowni integracji sensorycznej

Adaptacja i wyposażenie pomieszczenia w pełni z pozyskanych środków. (ok. 10.000,00)

- Sali do gimnastyki korekcyjnej

Adaptacja i wyposażenie pomieszczenia

- Pracowni Biofeedback

wyposażenie – specjalistyczne oprogramowanie wraz z komputerem (8.900,00 zł)

- Pracowni robotyki

wyposażenie w zestawy: Lego Spike Prime (6zest), Lego WeDo (2 zest), Lego WeDo 2.0, Ozoboty (9),

Jimu Roboty (6), iPady (10szt.) (ok. 33.633,00 zł)

- Pracowni audiometrii tonalnej

adaptacja i wyposażenie sali - panele wyciszające, parkiet, kabina, audiometr, tympanometr (ok. 35 tys. zł)

- Gabinet specjalistyczny wychowania słuchowego

Wykazując własną inicjatywę w pisaniu wniosków, projektów, poszukiwaniu sponsorów pozyskaliśmy środki na doposażenie pracowni, sal, pomieszczeń w:

- Program multimedialny wielostanowiskowy Corinth 3D pełna wersja wraz ze szkoleniem kadry (18.000,00 zł)

- Tablice interaktywne i monitory interaktywne (łącznie 11 urządzeń w tym 8 urządzeń ze środków pozarządowych i 2 z programu rządowego „Aktywna tablica”)

- nowoczesny sprzęt do kuchni Ośrodka z programu rządowego „Posiłek w szkole i w domu” 99.999,90 zł )

- stałe łącze Internetowe doprowadzone do wszystkich pomieszczeń dydaktycznych

i administracyjnych w szkole i w internacie

- pomoce dydaktyczne dla przedszkola, klasopracowni ok. 20 tys. w samym tylko roku szkolnym 2019/2020

- wyposażenie pracowni dla rewalidacji (47.834,00 zł)

- wyposażenie pracowni matematycznej, j. angielskiego, świetlicy (Smart Floor), podłączenie sieci wi-fi na terenie całego Ośrodka (136.773,00 zł)

Oprócz tego:

Pozyskanie środków na:

- organizację szkoleń rady pedagogicznej,

- tłumacza języka migowego dla słuchaczy szkoły policealnej dla uczniów szkoły policealnej - nauczyciele szkoły policealnej z poza Ośrodka nie znali języka migowego ( 2018-2020 - 52.190,00 zł)

- organizację kursów języka migowego dla nauczycieli i rodziców w latach 2018-2020 (ok. 30.000,00 zł)

PROJEKT UCHWAŁY RADY MIASTA OLSZTYNA

w sprawie zamiaru likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej w Olsztynie przy ul. Marii Grzegorzewskiej 6, w tym Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego dla Dzieci Niesłyszących, Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, XIV Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego dla Uczniów Niesłyszących, Branżowej Szkoły I stopnia nr 7 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, Szkoły Policealnej nr 1 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących

Na podstawie art. 12 pkt 11 i art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2020 r. poz. 920) oraz art. 89 ust. 1 i 3 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), uchwala się co następuje:

§ 1. Wyraża się zamiar likwidacji z dniem 31 sierpnia 2021 r. Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej w Olsztynie przy ul. Marii Grzegorzewskiej 6, w tym Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego dla Dzieci Niesłyszących, Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, XIV Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego dla Uczniów Niesłyszących, Branżowej Szkoły I stopnia nr 7 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, Szkoły Policealnej nr 1 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących wchodzących w jego skład.

§ 2. Zobowiązuje się Prezydenta Olsztyna do wystąpienia do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty o wydanie opinii w sprawie likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących o którym mowa w § 1, w tym przedszkola i szkół wchodzących w jego skład.

§ 3. Zobowiązuje się Prezydenta Olsztyna do zawiadomienia rodziców, pełnoletnich uczniów

o zamiarze likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących

o którym mowa w § 1, w tym przedszkola i szkół wchodzących w jego skład.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Olsztyna.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Uzasadnienie

Zamiar likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących im. Marii Grzegorzewskiej podyktowany został czynnikami organizacyjnymi, ekonomicznymi, jak również brakiem zainteresowania uczniów kształceniem w XIV Liceum Ogólnokształcącym Specjalnym dla Uczniów Niesłyszących i Szkole Policealnej nr 1 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących, które przedstawia zamieszczona poniżej tabela.

W przypadku wyrażenia zgody na likwidację przez Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty planowane jest ponowne utworzenie Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej dla Uczniów Niesłyszących oraz Branżowej Szkoły I stopnia nr 7 Specjalnej w ramach istniejącego już Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego w Olsztynie. Dzieci uczęszczające do Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego dla Dzieci Niesłyszących będą miały zapewnione miejsce w nowych grupach dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących w zmodernizowanym i powiększonym Przedszkolu Miejskim nr 18 Specjalnym dla Dzieci z Niepełnosprawnością Intelektualną w Stopniu Umiarkowanym i Znacznym oraz dla Dzieci z Autyzmem i Niepełnosprawnościami Sprzężonymi (które również funkcjonuje w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego), w którym planowana jest zmiana nazwy oraz statutu.

Odtworzenie Szkoły Podstawowej nr 17 oraz Szkoły Branżowej I stopnia nr 7 zapewni obecnym uczniom tych placówek poczucie bezpieczeństwa i identyfikacji ze szkołą, z którą do tej pory byli związani. Planuje się, że placówki te nadal będą znajdowały się w budynku przy ul. Grzegorzewskiej 6. Odtworzenie dwóch szkół w ramach struktury Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego zapewni możliwość wykorzystania kadry obecnego Ośrodka dla Dzieci Niesłyszących i zatrudnienie większości nauczycieli (w tym również wychowawców) zgodnie z posiadanymi przez nich kompetencjami. Połączenie w jedno grono pedagogiczne nauczycieli z tak różnymi specjalistycznymi uprawnieniami jest szansą dla powiększonego Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego na jeszcze skuteczniejsze działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zlikwidowanie SOSWdDN spowoduje zmniejszenie kosztów ponoszonych na zatrudnienie dyrektora, głównego księgowego i kierownika administracyjnego. W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. K. Makuszyńskiego zajdzie natomiast potrzeba zatrudnienia pracownika administracji, który wspomoże kierownika gospodarczego i zapewni wysoki poziom administrowania trzema obiektami Ośrodka.

Ponadto likwidacja Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących, a następnie włączenie SP 17 i BS I St. Nr 7 do SOSW im. K. Makuszyńskiego pozwoli na przeznaczenie obecnego internatu SOSWdDN przy ul. Grzegorzewskiej 6 na bursę, a tym samym zwiększy się o 70 liczba miejsc w olsztyńskich bursach , co przełoży się na większą atrakcyjność szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Miasto Olsztyn. Obecnie młodzież spoza Olsztyna nie aplikuje do szkół, w związku z brakiem bazy noclegowej. Zwiększenie ilości miejsc w bursach będzie skutkowało również dodatkowym naliczeniem subwencji na uczniów szkół ponadpodstawowych. Obecnie w szkołach są wolne miejsca lecz brak jest uczniów.

Likwidacja Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących nie spowoduje braku możliwości nauki kształcenia dzieci i młodzieży z wadą słuchu, ponieważ zlikwidowane szkoły: Szkoła Podstawowa nr 17 oraz Szkoła Branżowa I stopnia nr 7 zostaną odtworzone w strukturze obecnie funkcjonującego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego w Olsztynie. Wszyscy uczniowie SP 17 i BSI St. Nr 7 spoza Miasta Olsztyna, którzy zechcą korzystać z opieki całodobowej będą mieli zapewnione miejsce w internacie SOSW im. K. Makuszyńskiego. Dzieci niesłyszące i słabosłyszące uczęszczające do Przedszkola Miejskiego nr 7 Specjalnego będą miały zapewnione miejsce w zmodernizowanym Przedszkolu Miejskim nr 18,

w którym planuje się dokonać zmian statutowych oraz zmianę nazwy placówki, by dostosować ją również dla dzieci z wadą słuchu. Od lat obserwuje się tendencję spadkową do aplikowania młodzieży z wadą słuchu do nauki na poziomie liceum i szkoły policealnej w SOSWdDN. Obecny poziom medycyny daje tym uczniom szansę na odniesienie sukcesów edukacyjnych w liceach ogólnodostępnych oraz szkołach zawodowych.

Ilość uczniów na przestrzeni ostatnich 3 lat w SOSWdDN przedstawia się następująco:

Przedszkole LICZBA UCZNIÓW 2018/2019 - 7 ucz., 2019/2020 - 5 ucz. 2020/21 - 4 uczn.

Szkoła Podstawowa nr 17 LICZBA UCZNIÓW 2018/2019 - 37 ucz., 2019/2020 - 35 ucz. 2020/21 - 44 uczn.

Branżowa Szkoła (nauka zawodu) LICZBA UCZNIÓW 2018/2019 - 7 ucz., 2019/2020 - 11 ucz. 2020/21 - 12 uczn.

XIV LO i Szkoła Policealna nr 1 - brak uczniów

W roku szkolnym 2020/2021 w SOSWdDN zatrudnionych jest 68 nauczycieli (59,08 etatu) i 23 pracowników administracji i obsługi (21,5 etatu).

Skutek finansowy po stronie wydatków budżetowych dotyczy dodatków funkcyjnych w SOSWdDN: dyrektora, głównego księgowego i kierownika gospodarczego. Z danych zawartychw materiałach planistycznych na 2021 rok łączna kwota na dodatki funkcyjne wynosi ok. 65 000 złotych (kwota dodatków funkcyjnych plus składki naliczane do wynagrodzeń). Jednorazowym kosztem w chwili łączenia i likwidacji etatów będzie wypłata odpraw dla pracowników, przy czym zakłada się jak najpełniejsze zatrudnienie zarówno pracowników administracji i obsługi, jak i nauczycieli w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. K. Makuszyńskiego. Pozostałe wydatki będą nadal ponoszone w związku z funkcjonowaniem poszczególnych typów szkół.

Zwiększenie o 70 miejsc w bursach będzie skutkowało dodatkowym naliczeniem subwencji dla uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy obecnie rezygnują z nauki w olsztyńskich szkołach ze względu na brak bazy noclegowej.

W myśl przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), likwidacji Ośrodka, w tym przedszkola i szkół wchodzących w jego skład dokonuje się w procedurze dwuetapowej. Etap pierwszy procedury to podjęcie przez radę gminy zamiaru likwidacji placówki w formie uchwały intencyjnej. Na tym etapie działań, organ prowadzący placówkę jest zobowiązany wystąpić do kuratora oświaty o wydanie opinii w sprawie jej likwidacji. Pozytywna opinia kuratora oświaty pozwala przejść do drugiego etapu procedury likwidacyjnej tj. podjęcia drugiej uchwały w sprawie likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących.

Galeria

Komentarze (107)

Dodaj swój komentarz

  • Ehhhhh 2021-02-15 15:52:54 5.184.*.*
    Tak dobrze funkcjonuje placówka, że część nauczycieli nawet nie wie kiedy miało szczepienie. Co robi w takim razie tam sekretarka to nie wiem...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Radziulewicz 2021-02-10 10:22:46 95.41.*.*
    To dobre warunki proszę zostań
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Mieszkanka 2021-02-05 09:58:33 213.184.*.*
    WSYTD PREZYDENCIE, szuka Pan oszczędności kosztem niepełnosprawnych!!!!!!!!!! WSTYD
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Anonim 2021-02-02 18:56:29 78.147.*.*
    Masakra! Nie powinni zamykać szkołę dla dzieci niesłyszących który założył bardzo dawno i dzieci potrzebują wsparcie i wspomaganie różne potrzeby dla nauk i oczywiście tez języka migowego. Również dzieci mieszkają w Olsztynie lub za Olsztynem żeby przyjechać i uczyć się a jeśli zamykają szkół i gdzie oni pójdą???? Integracyjne ? Nie. Nie zniszcz szkół!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • Głuchy 2021-01-31 11:12:11 31.182.*.*
    Pytanie jeżeli myślicie że wszyscy czuli się bezpiecznie odpowiedzcie na to pytanie sami gdzie była dyrekcja i pedagodzy gdy dochodziło do przemocy fizycznej i fizyczne na ucznia z obecności nauczyciela lub jakiego kolwiek pracownika kiedy nie raz nauczyciel sam oberwał od takiego ucznia ( uczennicy ) podczas gdy dochodziło poniżenia urzędnika państwowego lub gdy nauczyciele byli również ofiarami przemocy fizycznej uczeń uczennica nie mieli żadnych konsekwencji w takim wypadku nawet powinno się wywalać uczniów z takiego ośrodka że względu na zachowanie nigdy tego nie doświadczyli czy inni uczniowie mają się czuć bezpiecznii ? (Sprawa z kilku lat temu ) pracownicy dalej tacy sami
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Mama Olka 2021-01-31 01:35:12 81.190.*.*
    Najłatwiej jest szukać oszczędności na słabszych bo oni wielokrotnie nie potrafią się obronić choćby chcieli. Likwidacja wyspecjalizowanego ośrodka to największa głupota i jednocześnie duży błąd. Te dzieci potrzebują wsparcia i szansy na lepszą przyszłość,a jak czytam komentarze że lepiej te dzieci umieścić w szkołach masowych to przecieram oczy ze zdumienia że ktoś wpada na tak idiotyczny pomysł. Czy ktokolwiek wie jak takie dziecko się czuje w grupie gdzie wszystkie dzieci są zdrowe? Nie znam całej kadry ośrodka ale wypowiem się odnośnie tych z którymi mam styczność czyli Pan Michał, Pan Wojtek, Pan Robert, Pani Grażynka, Pani Iza i to są ciepli fajni ludzie. Jeśli są zastrzeżenia do pracy ośrodka proponuje wprowadzić system naprawczy a nie likwidację, wprowadzić zmiany a nie niszczyć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • Lol 2021-01-30 19:23:50 188.146.*.*
    Szkoda, ale na bezdusznośc urzędników chyba nie ma rady.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Lilka 2021-01-30 18:10:10 188.146.*.*
    Moze dyrektor by sie wypowiedzial na temat funkcjonowania tego OSRODKA. I uspokoilby tych hejjterow.Niech powie dlaczego jest tylu nauczycieli, bo jest zgodnie z prawem. Uczen nieslyszacy oprocz lekcji takich jak sa w powszechnych szkolach.ma jeszcze rewalidacje. Zajecia specjalistyczne zgodnie z orzeczeniami poradni. To jest szkolnictwo specjalne a nie szkola gdzie ucza sie uczniowie bez zadnych dysfunjcji. Jak nie potrafi obronic szkoly przed likeidacja to niech odejdzie i nie udaje poszkodowanej. Z mojej wiedzy jaka posiadam moge powiedziec ze pracują tam oddani dzieciom nauczycie, specjalisci, Dyrektor i jego swita powinnia. Odejsc i nalezy oglosic konkurs na dyrektora.ktory bedzie umial naprawic szkody, zarzucane obecnemu dyrektorowi.Dzieci nieslyszace powinny sie uczyc w swojej placowce,ktora jest przystosowana do nauki dzieci z dysfunkcja sluchu. Nie wolno niszczyc tego co jest dobre dla dziecka nieslyszacego, co zostalo wypracowane przez lata. Panie Prezydencie dbaj o slabych nie o profity radnych.Wsrod radnych sa lekarze ktorzy powinni znac funkcjonowanie mozgu osoby nieslyszacej, sa nauczyciele i byli nauczyciele. Kuzynka jednego radnego jest absolwentka tego osrodka., ukonczyla studia wyzsze. ale radny podniosl reke za zlikwidowaniem Osrodka bo tak mu kazal Prezydent.Radni PO nie wiedza za czym glosowali. po nie mieli czasu zapoznac sie. Na gluchych szkoda im bylo marnowac cennego czasu, bo przeciez gluchy jest gluchy i nie mowi.Nigdzie sie nie poskarzy. To jest polityka koalicji radnych PO miasta Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Lilka 2021-01-30 17:27:12 188.146.*.*
    I co teraz?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Byliśmy uczniów SOSW w Olsztynie ♥ 2021-01-30 16:59:39 83.23.*.*
    Jestem za :) Bo 1. Cały czas maleje liczba uczniów; 2. Nauczyciele i wychowawcy to nie są dobrze PJM, tylko SJM i mowa ustna; 3. Widziałem/łam 5 uczniów są Głuchych, a reszty down, autyzm, itp, SOSW być tylko Głuchych i Słabosłyszących; 4. Dyrektor SOSW nie jest miła, bo wiem :) 5. Reklama nic; 6. Zero rozwój kierunków; 7. Części spylani są pusty; 8. Niech koniec SOSW w Olsztynie zamiast 30 szkół z całej Polska, np W Warszawie są 3 placówki, tam jest ponad 100 uczniów z każdej (w tym PJM, rozwój, praktyczny, .....) 9. Dyrektor SOSW nie przejmowała pracy nauczyciela osoba Głucha. 10. 11. 12. ........ :) Pozdrawiam,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Kolega 2021-01-30 15:20:36 176.221.*.*
    Anka na Boga jesteś najgorsza dyrektorka w histori ośrodka!To przez ciebie zamykaja ten osrodek!Odpowiedz sobie na pytanie czy nie było zbyt wiele etatów a zbyt mali dzieci?pamietasz co było jesCZe 20pare lat temu? 30lat temu? 15-10lat temu?RYBA PSUJE SIĘ OD GŁOWY.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Duplomowana 2021-01-30 15:12:32 176.221.*.*
    Brednie!!!!!!!! To wszystko manipulcja prawda strona współpracuje z tym ośrodkiem gdzie pracuja ci kłamcy !!!!!!!!!!!!, usunięto moje komentarze który były głosem prawdy i Boga!!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4
  • Dyplomowana 2021-01-30 10:34:52 176.221.*.*
    Gdzie sa się moje komentarze? Nie musicie mi wierzyć ale jeżeli zdążyły przeczytać to oosoby o których była mowa to one wiedza ze to prawda i ze inni ludzie wiedza. Swoje przemyślenia łącznie z dowodami wysłałam dziś po kuratorium, do ratusza i rady miasta stołecznego Olsztyna zamkną was i może w końcu weźmiecie się do pracy jak któraś będzie musiała w końcu zmyć podłogę żegnam Chrystus z wami
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
  • Krynia 2021-01-29 17:32:17 188.146.*.*
    Szkola bardzo dobrze działa i ma do tego warunki. Szkoda że tak szybko podejmuje się takie decyzje. Może trzeba zadbać żeby było więcej uczniów. Obiąć dzieci z całego Warmińsko Mazurskiego. Dobra reklama. Szkoła z tradycjami i doświadczeniem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • ira 2021-01-29 07:23:15 88.156.*.*
    Do dyplomowanej "z kąd"? chyba skąd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Nagroda Darwina 2021-01-28 23:18:32 31.0.*.*
    Jedna z radnych powinna dostać nagrodę Darwina.... Normalnie beka. Na tą sesję został przygotowany list otwarty do rady, wysłany do każdego, drogą meilową... A jedna z Radnych odpowiedziała, że nie zdążyła się z nim zapoznać, bo procedury Covid i list musi przejść kwarantannę. A wszyscy już wiedzą, że PO jeszcze przed sesją miało specjalne spotkanie, kiedy otrzymało ten list, aby nabruździć na Ośrodek. Polityka jest śliska, z dala od nich. Ale przy wyborach trzeba pamiętać, kto okazała się człowiekiem, a kto maszyną do liczenia kasy.
    Odpowiedz Oceń: 4 3
  • pracownik wysypiska śmieci 2021-01-28 23:12:39 178.235.*.*
    Dyplomowana??? Twój wpis adekwatny do "dyplomu", który otrzymałaś/ otrzymałeś w szkółce niedzielnej. Porażasz swoją głupotą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Były uczeń 2021-01-28 21:12:14 31.0.*.*
    Jestem absolwentem tej placówki warunki , kadra dawała radę wszytko co trzeba szkoła zapewniała można już było od lat zaobserwować malejącą liczbę uczniów . Było to do przewidzenia że taki dzień nadejdzie drugiej strony szkoda jeśli chodzi o sentyment dzieci z głuchych i niedosłuchem jest coraz mniej dzieci od małego są aparatowane i chodzą do szkół masowych dziecko takie bez specjalnego traktowania będzie lepiej funkcjonowało po za szkołą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Mariio76 2021-01-28 20:43:40 81.190.*.*
    I tak szanowna pani Jabłońska pozbywa się konkurencji dla swojego ośrodka na Turowskiego. Wszyscy wiedzą co to za osobą i jaj wykorzystuje znajomości oraz własną pozycję w urzędzie miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Zniesmaczona 2021-01-28 20:23:11 23.106.*.*
    To sa właśnie rządy Platformy Obywatelskiej i klubu prezydenta Grzymowicza. Od roku mamy festiwal podwyżek opłat m.in za: transport, podatki, parkowanie, żłobki, woda, za chwile śmieci itp idt. Do tego likwidacja DPSów, jedynego ośrodka dla dzieci głuchoniemych w Olsztynie. Kłamcy z PO i Grzymowicza tylko przed wyborami obiecują że zrobią coś pożytecznego dla mieszkańców. Potem sie śmieją nas naiwnych przez 4 lata... Wstyd radni! wstyd i wypie....ć
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 9

www.autoczescionline24.pl