Przypomnijmy, w marcu ubiegłego roku prof. Józef Górniewicz, ówczesny rektor UWM podpisał z Warmińskim Przedsiębiorstwem Budowlanym "Rombud" z Olsztyna umowę na budowę laboratorium drogownictwa. Obiekt powstał zgodnie z projektem pracowni ''Osa'' z Poznania. Laboratorium zajmuje powierzchnię 1070 metrów kwadratowych, a obok stanął magazyn na kruszywo do budowy dróg.
Inwestycja obejmuje nie tylko powstanie, ale i wyposażenie obiektu w najnowocześniejszy sprzęt. Zakupione zostały między innymi: mikroskop, rotacyjna, dwustopniowa, olejowa pompa próżniowa wraz z akcesoriami, urządzenie do regeneracji zabrudzonych rozpuszczalników, przenośne urządzenie umożliwiające pomiary statycznych i dynamicznych kątów zwilżania, szybkości absorpcji i pomiary napięcia powierzchniowego oraz wyznaczanie energii powierzchniowej. Do tego dojdzie zestaw przyrządów do pomiaru przepuszczalności pary wodnej, zestaw urządzeń do nieniszczących badań wytrzymałości betonu na ściskanie w konstrukcjach nowobudowanych i zestaw przyrządów do badań cieplno-wilgotnościowych w fizyce budowli i program do obliczeń fizycznych.
W nowoczesnym laboratorium będą pracować naukowcy i studenci.
Naukowcy będą badać między innymi przyczyny powstawania kolein na drogach, czy odporności jezdni na zamarzanie, czy sól. Celem specjalistów, którzy korzystać będą z laboratorium będzie również znalezienie sposobu na tworzenie lepszych jakościowo, ale i tańszych nawierzchni.
Budowa tego nowoczesnego obiektu kosztowała 3 ml złotych, z czego unijne dofinansowanie wyniosło 2,5 mln złotych.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz