Ulica Partyzantów to droga gminna, której stan techniczny od dawna pozostawia wiele do życzenia. Już w 2010 roku miasto urządziło konsultacje społeczne w tej sprawie, gdyż istniała szansa, iż remont drogi mógłby odbyć się w ramach środków oszczędzonych przy wyborze najtańszego wykonawcy linii tramwajowej.
Tak się jednak nie stało, a po konsultacjach został głównie niesmak społeczny, gdyż społecznicy i mieszkańcy okolicznych bloków sprzeciwiali się wariantowi przebudowy, który forsowany był przez urzędników. Zakładał on poszerzenie ulicy do czterech pasów, po dwa w każdym z kierunków, budowę zatok postojowych na całej długości ulicy oraz brak ścieżki rowerowej. Pomysł przebudowy ulicy Partyzantów ze względu na brak określonych funduszy na realizację projektu został zagrzebany w szufladzie.
Temat przebudowy dziurawej ulicy Partyzantów powrócił w 2013 roku. Wtedy również konsultowano z mieszkańcami ewentualny plan modernizacji tej ulicy. Z powodu braku środków na realizację zadania, temat - jak poprzednio- przepadł.
Ponownie konsultacje w sprawie remontu ulicy Partyzantów odbyły się w sierpniu ubiegłego roku, gdyż miasto - zgodnie z zapowiedziami - zleciło przygotowanie projektu przebudowy.
W ubiegłym tygodniu wszczęto już postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację zadania I, czyli przebudowy drogi do ronda Bema.
Przypomnijmy, ostatecznie arteria ma zostać bowiem przebudowana z podziałem na dwa odcinki (1 Maja-pl. Bema oraz pl. Bema-do skrzyżowania z Lubelską - red.) głównie wedle wariantów, które pozytywnie zaopiniowano podczas ubiegłorocznych konsultacji.
Pierwszy odcinek ulicy Partyzantów - od ulicy 1-go Maja do pl. Bema -będzie odpowiadać istniejącemu przebiegowi ulicy, z przesunięciem osi drogi ze względu na zwiększenie ilości pasów ruchu względem stanu istniejącego. Wariant przebudowy dla tego odcinka zakłada wykonanie jezdni o czterech pasach – obustronne buspasy na tych skrajnych o szerokości 3,0 m i pasy ruchu szerokości 2,75 m. Ze względu na występowanie skrzyżowań tylko po południowej stronie ulicy, ścieżkę rowerową planuje się jako samodzielny ciąg, po stronie południowej. Na zachodnim krańcu opracowania łączy się ona z istniejącą ścieżką w dalszym odcinku ul. Partyzantów, a na wschodnim krańcu została wyprowadzona przez wlot ronda w kierunku północnym i zakończona w chodniku z możliwością kontynuacji w kierunku ul. Limanowskiego i dalszego odcinka ul. Partyzantów. Projektowane są obustronne chodniki, miejsca postojowe, zjazdy do posesji oraz bezzatokowe przystanki autobusowe. W celu uporządkowania zieleni miejskiej projektowane są zieleńce, głównie po stronie południowej drogi, z możliwością nasadzeń zieleni niskiej i wysokiej.
Zmiana geometrii drogi nastąpi na wysokości Dworca Głównego. Podyktowane jest to dostosowaniem do planowanej rozbudowy budynku Dworca. Rozwiązanie geometryczne węzła przesiadkowego zostało dostosowane również do budowanej linii tramwajowej na pl. Konstytucji 3-go Maja oraz projektowanej Galerii Dworca Głównego.
Końcowy - drugi - odcinek opracowania (ul. Lubelska) został poprowadzony po stanie istniejącym z korektą geometrii skrzyżowania z ul. Przemysłową. Projektowany jest węzeł przesiadkowy z 6 miejscami przystankowymi usytuowanymi w jednym rzędzie z jezdnią manewrową, rozdzieleniem stanowisk postojowych przejściem dla pieszych. Miejsca przystankowe dla poszczególnych przewoźników (komunikacja miejska, prywatni przewoźnicy) są od siebie odseparowane. Projektowane są buspasy po zewnętrznej stronie jezdni od pl. gen. J. Bema do pl. Konstytucji 3-go Maja oraz buspas po północnej stronie ul. Lubelskiej w rejonie węzła przesiadkowego. Dwa miejsca przystankowe dla wysiadających usytuowano na buspasie, na wysokości przebudowywanego Hotelu Gromada, a na wlocie z ul. Dworcowej zaprojektowano zatokę autobusową z trzema miejscami postojowymi dla wysiadających. Na wysokości CH Dekada powstanie zatoka postojowa o długości ok. 65 m. Ruch autobusowy w rejonie węzła odseparowany został od pozostałych pojazdów bocznym pasem dzielącym. W ramach przebudowy zlikwidowany zostanie dotychczasowy przejazd po rozjazdach krzyżowych (na przedłużeniu wlotu ul. Dworcowej), który obecnie realizowany jest jako przejazd tymczasowy. Za budynkiem sterowania ruchem tramwajowym zastosowano jeden pas do zawracania. Skrzyżowanie ul. Lubelskiej z ul. Przemysłową zaprojektowano jako skrzyżowanie skanalizowane z wydzielonymi pasami do skrętu w lewo. Geometria wlotu ul. Kościuszki i ul. Dworcowej została utrzymana zgodnie z projektem linii tramwajowej z korektą wysp dzielących w niezbędnym zakresie. Ścieżka rowerowa zaprojektowana została po południowej stronie inwestycji do ul. Dworcowej. Ponadto przy wlocie na pl. Konstytucji 3-go Maja poprowadzona została również po północnej stronę, a na skrzyżowaniu z ul. Przemysłową przeprowadzona na stronę południową i wyprowadzona w kierunku ul. Lubelskiej. Projektowana jezdnia węzła przesiadkowego powoduje konieczność przestawienia jednego słupa trakcji tramwajowej.
Wciąż jednak trwają prace nad projektem, a więc o ostatecznym kształcie przebudowy będzie można mówić po ich zakończeniu.
- Trwają prace nad projektem budowlanym i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń. W tym tygodniu złożymy wniosek o dofinansowanie inwestycji z RPO Polska Wschodnia. Być może jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na wykonawstwo - informuje Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta Olsztyna.
Prace mogłyby więc ruszyć wiosną przyszłego roku.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz