Dziś jest: 29.04.2024
Imieniny: Bogusława, Katarzyny
Data dodania: 2022-12-01 18:30
Ostatnia aktualizacja 2022-12-02 14:07

Monika Smolik

150 lat temu do Olsztyna wjechał pierwszy pociąg

150 lat temu do Olsztyna wjechał pierwszy pociąg
150 lat temu do Olsztyna przybył pierwszy pociąg. Historyczny skład przyjechał z Królewca do ówczesnego Allenstein - dzisiejszą linią z Korsz
Fot. Archiwum Państwowe w Olsztynie, Kamila Helwak / Olsztyn.com.pl

1 grudnia obchodzimy 150. rocznicę kolei w Olsztynie. Z tej okazji w olsztyńskim planetarium odbyły się uroczystości, w których uczestniczył m.in. wicemarszałek województwa Marcin Kuchciński, wojewoda Artur Chojecki, prezydent miasta Piotr Grzymowicz oraz przedstawiciele Polregio.

reklama

W trakcie uroczystości uczestnicy mogli wysłuchać wykładów na temat kolei oraz oficjalnych przemówień. Wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki przyznał, że kolej wciąż się rozwija.

- 150 lat kolei, to także 150 lat rozwoju regionu, a także komunikacji. Bez zapotrzebowania na tę formę podróżowania i komunikacji, nie byłoby sensu rozwoju kolei, m.in. linii kolejowych do Ełku, czy ze Szczytna do Olsztyna. Wiemy, jak radykalnie zmieniają się te parametry. Kolej pozostaje bardziej komfortowa, staje się szybsza – powiedział Chojecki, który na koniec przemówienia życzył kolejarzom zrealizowania wszystkich rozpoczętych inwestycji.

Wicemarszałek Marcin Kuchciński powiedział, że obecny wygląd miasta i województwa ma związek z początkami kolei, bo od tamtej pory region zaczął się rozwijać.

- Gdy rozwija się infrastruktura, rozwija się gospodarka, a także społeczeństwo. Cieszę się, że dziś są z nami kolejarze, bo bez was nie byłby tego wszystkiego. Jestem przekonany, że wypełniamy tę misję dobrze. Za tę ciężką codzienną pracę serdecznie wam dziękuję i gratuluję – dodał wicemarszałek Kuchciński.

Piotr Grzymowicz także odniósł się do rozwoju Warmii i Mazur. Przypomniał, że będąc lata temu w wojsku miał możliwość wraz z innymi żołnierzami wymieniać tory, więc może „nazwać siebie kolejarzem”. Powiedział również, że jest dumy z powstającego obecnie nowego budynku dworca głównego.

Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz

- Szkoda trochę, że równolegle nie jest realizowana część związana z transportem publicznym, szczególnie autobusowym, bo taka szansa była. Jesteśmy również w trakcie rozmów ze spółką, która będzie tym obiektem zarządzać. Liczę na to, że jako samorząd zdołamy wybudować zintegrowany węzeł przesiadkowy. Część już powstała, część dworca PKP jest realizowana, brakuje części transportu publicznego – przypomniał prezydent Olsztyna.

Włodarz, podobnie jak jego przedmówcy, pogratulował kolejarzom i życzył dalszego rozwoju kolei w naszym regionie.

Uczestnicy uroczystości następnie wysłuchali wykładu Rafała Bętkowskiego, badacza i popularyzatora historii Olsztyna, współtwórcy olsztyńskiego Muzeum Nowoczesności.

1 grudnia 1872 roku o godzinie 9 do Olsztyna wjechał pierwszy pociąg. Pierwsza linia połączyła Berlin z Królewcem i prowadziła przez Elbląg. Następnie zbudowano linię Królewiec-Korsze-Prostki i właśnie od strony Korsz kolej dotarła do Olsztyna.

W kolejnych latach powstały następne linie: w 1883 r. do Morąga, w 1884 r. do Ornety, w 1887 r. do Olsztynka. Następnie zbudowano charakterystyczne wiadukty nad Łyną. Cały czas można na nich dostrzec wyryte w kamieniu daty budowy: 1871 r. na moście północnym i 1893 r. na południowym. W tamtych latach nastąpił prężny rozwój Olsztyna.

W 1885 r. powstała jedna z największych w mieście fabryk, należąca do Karla Roenscha. Był to zakład maszyn i kotłów oraz odlewnia żelaza. Za domem właściciela fabryki, przy ul. Lubelskiej 1, znajdują się wybudowane z czerwonej cegły magazyny spedycyjne z rampą rozładunkową. Prowadząca do nich droga wyłożona jest kostką brukową z tamtych czasów. Są też inne pozostałości z tamtej epoki: wieża wodna zbudowana pomiędzy 1910 a 1914 r., parowozownia oraz żuraw służący parowozom do nabierania wody.

W 1872 r. został oddany do użytku pierwszy dworzec kolejowy, ale w 1945 r. zniszczyła go armia radziecka, która wkroczyła do Olsztyna. Odbudowano go w 1948 r. Jednak przez lata dumą władz był dworzec, który wybudowano w latach 1968-1971. Obecnie budynek jest zburzony, a w jego miejscu powstaje nowoczesny obiekt.

Lata 80. XX wieku także były ważne dla kolei w regionie. Wtedy pojawiły się lokomotywy elektryczne. W 1986 r. kolejarze zelektryfikowali linię do Działdowa, dwa lata później do Iławy, w 1990 r. do Korsz, a w 1994 r. do Bogaczewa (powiat giżycki).

Galeria

Komentarze (22)

Dodaj swój komentarz

  • Platynowy Eros 2022-12-02 09:32:47 185.48.*.*
    Olsztyn 2022. Pomnik armii czerwonej w centrum,jakiś dziad z kodu pod sądem oblepiony jakimiś kartkami,PZPRowski kacyk prezydentem,kumpel trzaskowskiego . Welcome to Olsztyn 2022/2023🤣
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 17
  • To miasto potrzebuje psychiatry 2022-12-02 09:27:30 213.73.*.*
    „nazwać siebie kolejarzem" - ja pier*ole... ten typ nie ma za grosz wstydu, za grosz! On siebie nie może nazwać nawet prezydentem miasta - PM bierze pod uwagę wszystkie głosy mieszkańców, a nie tylko wybranej grupy (wpływowej w danym momencie) i stara się wypośrodkować swoje decyzje. A ten "KOLEJORZ" nawet tego nie potrafi!!! Może niech wraca robić tory (choć i tak pewnie i tą robotę spie**oli) bo tylko to ewentualnie umie robić.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • ffd 2022-12-02 08:46:40 83.15.*.*
    oraz tramwaj.....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • Tom 2022-12-02 06:25:36 145.237.*.*
    Gdyby Olsztyn należał do Prus wschodnich to żylibyśmy jak pączki w maśle.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 9
  • Mirek 2022-12-01 22:58:04 109.241.*.*
    Od 1989 roku kolej na Warmii i Mazurach się zwija a nie rozwija. Polikwidowane całe linie kolejowe, opuszczone dworce, że horrory można nagrywać a oni o rozwoju...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • StadionDlaStomilu 2022-12-01 20:47:51 79.184.*.*
    Kiedyś nawet myślałem że przecież można zrobić kolej miejską w Olsztnie . Torów dużo, przebiegają tak że można na prawdę fajnie stacje umieścić. Ciekawostka dla fanów piłki że jest bocznica do Miechelin i tory na mapach jak się spojrzy idą przez zakład aż do obok tego budynku z ludzikiem po drugiej stronie od stadionu jak by tam zrobić na przykład stację to fajnie kibice by mieli blisko na stadion.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 6
  • kol1 2022-12-01 20:24:31 95.160.*.*
    Ochy i achy urzędników przesłoniły całkowicie fakty: warmińsko-mazurskie na rozwój kolei lokalnej pomysłu dalszego nie ma (skandaliczny brak projektów do programu przystankowego), dworce zamieniło na muzea (Lidzbark Warmiński), inwestycje typu Działdowo-Olsztyn nie zmieniły obrazu kolei pasażerskich (gdzie pociąg co godzinę z Olsztyna do stolicy w prędkości 160 km/h?), Olsztyn integracji biletowej czy kolei aglomeracyjnej nie ma, pociąg lotniskowy zastępuje autobus. Podudka!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • gregs 2022-12-01 19:51:09 5.173.*.*
    I jak się czujecie nędznicy w czasach inflacji, kiedy zarabiacie 4-5 tys zł, a PZPRowiec 20 tys zł? Boli prawda? hahaha
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 4

www.autoczescionline24.pl