Dziś jest: 19.05.2025
Imieniny: Celestyna, Iwa, Piotra
Data dodania: 2013-04-09 09:00

Iwona Starczewska

''TAK dla bezpłatnej komunikacji miejskiej'', ale nie w Olsztynie

Od czwartku związkowcy Sierpnia 80 rozpoczynają ogólnopolską akcję na rzecz promowania bezpłatnej komunikacji miejskiej. Niektóre samorządy publicznie poparły ten pomysł. W Olsztynie nie ma na to szans. ZKM szykuje się właśnie do wdrożenia nowego przewoźnika, który przejmie obsługę 10 procent linii autobusowych.

reklama

- Zaczynamy już w czwartek 11 kwietnia w Żorach, gdzie jak wiadomo, jeszcze w tym roku ma zostać wprowadzony darmowy przejazd autobusami. Kolejne miasta, które następnie obejmie kampania to Gdańsk, Kraków, Koszalin i Bydgoszcz. Później inne w każdym województwie - informuje rzecznik prasowy Komisji Krajowej WZZ "Sierpień 80", Patryk Kosela.

To właśnie samorządowcy z tych czterech miast chcą iść, a raczej jechać, tymi samymi rozwiązaniami dla komunikacji publicznej, co Żory. I co ciekawe, niezależnie od opcji partyjnej. Bezpłatną komunikację w różnych miastach popierają lokalni politycy PO, PiS, SLD, Ruchu Palikota czy Zielonych. Związek "Sierpień 80" od grudnia promuje hasło: "NIE dla podwyżek cen biletów - TAK dla bezpłatnej komunikacji miejskiej".

- Skoro promowane przez nas rozwiązania popierają przedstawiciele różnych partii i organizacji, to zorganizujemy ogólnopolskie spotkanie. Zaprosimy te i inne osoby do wspólnych rozmów i wypracowania metod działania razem na rzecz rozwoju usługi publicznej, jaką jest komunikacja miejska - mówi rzecznik "Sierpnia 80".

Według związkowców, wybór jest prosty: albo bezpłatna komunikacja, albo dalsze wzrosty niemałych obecnie cen biletów. Jak mówią, ten drugi powoduje zmniejszenie liczby korzystających z usług i lawinowy spadek przychodów ze sprzedaży cen biletów. Przychody już i tak są niskie. W Warszawie jedynie w 30% pieniądze ze sprzedaży biletów pokrywają koszty funkcjonowania komunikacji, a na Śląsku i w Zagłębiu w 40%.

Na przykład po wzroście opłat za przejazd tramwajami i autobusami KZK GOP w woj. śląskim w 2012 r., przychody tego przewoźnika spadły o 8 mln zł w porównaniu do roku poprzedniego. Spółka ta w 2012 r. przewiozła aż o 50 mln osób mniej, niż w roku 2008.

Bezpłatna komunikacja miejska, w różnych konfiguracjach, funkcjonuje już w kilku miastach Polski, m.in. w Nysie (woj. opolskie), podwarszawskich Ząbkach oraz w centrum Kielc.

Pionierskie zastosowanie bezpłatnej komunikacji jest autorstwa miasta Hasselt w Belgi, które od 1997 r. nie pobiera pieniędzy za przejazdy autobusowe. Co ważne, efektem tego był spadek wydatków budżetowych, dzięki zmniejszeniu się kosztów utrzymania dróg, co miało związek z tym, że spora część mieszkańców przesiadła się z samochodów do komunikacji publicznej.

Inicjatywa darmowego transportu publicznego funkcjonuje w różnych państwach i miastach na całym świecie, m.in. w Tallinie (Estonia), Sydney i Melbourne (Australia), Bangkoku (Tajlandia) czy Seattle (USA)

W Olsztynie pomysł bezpłatnej komunikacji miejskiej nie ma szans na przebicie się. Zarząd Komunikacji Miejskiej przygotowuje się do wprowadzenia nowego przewoźnika, który obsługiwał będzie 10 procent połączeń autobusowy. Zdaniem ZKM to sposób na zahamowanie wzrostu cen biletów, czego oczekują pasażerowie. W przyszłym roku na ulice miasta powrócą tramwaje, które również podlegać będą Zarządowi Komunikacji Miejskiej.

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • ddd 2013-04-10 15:05:16 95.49.*.*
    nie - grzymowicz
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl