Korzystałeś z porady lekarza rodzinnego w czasie pandemii? NFZ to sprawdzi

Korzystałeś z porady lekarza rodzinnego w czasie pandemii? NFZ to sprawdzi
NFZ przeprowadzi ankietę wśród osób, które korzystały z pomocy lekarza rodzinnego w czasie pandemii
Fot. Pixabay.com

W czasach pandemii koronawirusa wiele osób korzysta z teleporad lekarza pierwszego kontaktu. Jednak Narodowy Fundusz Zdrowia kontroluje tego typu usługi. Osoby, które w ciągu ostatnich czterech miesięcy odbyły teleporadę, mogą spodziewać się telefonu od przedstawiciela NFZ.

Zgodnie ze rekomendacją krajowego konsultanta ds. medycyny rodzinnej, wizytę w poradni POZ powinien poprzedzić wywiad telefoniczny z pacjentem, po którym lekarz zdecyduje, czy wizyta na miejscu w poradni jest konieczna, czy wystarczy teleporada. W trakcie wywiadu lekarz ocenia, czy chory nie jest zakażony koronawirusem, czy problemy zdrowotne wymagają wizyty w poradni, czy będzie można pomóc mu podczas rozmowy telefonicznej oraz czy nie ma do czynienia ze stanem zagrożenia życia.

Jednak NFZ skontroluje za pomocą ankiety, czy taka wizyta lub teleporada w ogóle się odbyła. Badanie obejmie osoby, które potrzebowały pomocy lekarza pierwszego kontaktu w ciągu ostatnich czterech miesięcy. Ankieta ruszyła 6 lipca.

- NFZ i Rzecznik Praw Pacjenta wielokrotnie podkreślali, że w sytuacji gdy stan zdrowia tego wymaga - pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty w gabinecie lekarza rodzinnego. Jedno z pytań w ankiecie dotyczy właśnie osobistych wizyt. Ankieter zapyta: Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej? - informuje Aleksandra Kuczko, rzecznik Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Olsztynie.

Ankieta potrwa kilka minut. Ankieter zada 12 pytań:

* Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?

* Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?

* Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?

* Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?

* Jaki to był rodzaj porady?

* Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?

* Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?

* Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?

* Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?

* Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?

* Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?

* Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?

Badanie jest anonimowe, a rozmówca przepyta tylko te osoby, które wyrażą na to zgodę.

Jednak co ważne, ankieterzy nie znają danych osobowych pacjenta czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach. W trakcie badania nie trzeba też podawać żadnych dodatkowych informacji o sobie.

Badanie jest przeprowadzane na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. W razie jakichkolwiek wątpliwości możesz potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590. Gdy ankieta wzbudzi wątpliwości, należy natychmiast się rozłączyć i skontaktować się z lokalnym oddziałem NFZ.

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • lis 2020-07-22 20:52:31 194.36.*.*
    Zawsze to samo kłamstwo, że badanie jest anonimowe, a przecież numer telefonu jest zarejestrowany na PESEL i oni świetnie wiedzą kogo spowiadają.
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść
  • D 2020-07-22 15:55:24 81.190.*.*
    CO JESZCZE WYMYŚLĄ
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść