Dziś jest: 19.05.2024
Imieniny: Celestyna, Iwa, Piotra
Data dodania: 2022-11-26 18:29

Mateusz Sikorski

Mieszkańcy Ługwałdu nie chcą obwodnicy Olsztyna przy swoich domach. Wnioskują o uznanie drzew za pomniki przyrody

Mieszkańcy Ługwałdu nie chcą obwodnicy Olsztyna przy swoich domach. Wnioskują o uznanie drzew za pomniki przyrody
Północna obwodnica Olsztyna jest na pewno potrzeba. Problemy sprawia jednak jej odpowiednia lokalizacja. Na zdjęciu, często zakorkowana, droga z Olsztyna w kierunku Dywit
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Samorządowcy i mieszkańcy Olsztyna i Dywit mówią jednym głosem - północna obwodnica stolicy Warmii i Mazur jest potrzebna. Pojawia się jednak problem - lokalizacja. Dwa spośród badanych wariantów mają swoich zwolenników, jak i przeciwników. Tym razem do tych drugich dołączają mieszkańcy Ługwałdu, którzy w proteście przeciw północno-wschodniemu wariantowi obwodnicy proszą wójta gminy Dywity o uznanie leżących na planowanej trasie drzew za pomniki przyrody. 

reklama

Północna obwodnica Olsztyna jest jedną ze stu obwodnic jaką w 2021 roku zaplanowało Ministerstwo Infrastruktury wraz z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad. Choć inwestycja jest jeszcze we wczesnych fazach planowania, napotyka problemy. Są one głównie związane z lokalizacją drogi. Ma ona obecnie osiem wariantów, skupione w dwóch "grupach" - zachodnią i północno-wschodnią.

Budowie północno-wschodniej trasy sprzeciwiają się mieszkańcy Ługwałdu. Trzy z proponowanych wariantów miałyby przebiegać blisko położonych na wsi domów. Z tego powodu mieszkający w pobliżu ługwaldczycy wnioskują o uznanie drzew, które znajdują się na planowanej trasie za pomniki przyrody (wtedy trasa musiałaby przebiegać w innym miejscu - dop. autor). Autorem opisu ewidencyjnego, który pojawia się w dokumencie jest mieszkający w Ługwałdzie, Arkadiusz Szulc.

Północno-wschodnie warianty obwodnicy Olsztyna (źródło: GDDKiA)

Przedmiotowe drzewa stanowią skupisko – starodrzew, złożony głównie z buków i kilku dębów, łącznie 19 drzew, znajdujących się na terenie leśnym, częściowo położonym na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Środkowej Łyny, pomiędzy miejscowościami Ługwałd i Różnowo

- czytamy we wniosku. Według podpisanych mieszkańców, za wnioskiem "przemawiają względy związane z ich szczególna wartością przyrodniczą, historyczną, oraz krajobrazową, jak również okazałymi rozmiarami".

Położenie wnioskowanych do wpisu drzew

W proteście wariantu północno-wschodniego, Ługwałd może liczyć na pomoc gminy Dywity - mieszkańcy położonych na jej terenie wsi również nie są zadowoleni z planowanych tras, które mogą odciąć różne miejscowości od centrum jednostki administracyjnej. Podczas marcowego protestu wielu przedstawicieli podolsztyńskich wsi opowiadało się za wariantami "zewnętrznymi" - czyli przebiegającymi z dala od terenów zabudowanych. Nie jest to pierwszy raz, gdy Dywity są przeciwne budowie drogi. Kilka lat temu mieszkańcom tej gminy udało się całkowicie odrzucić projekt północnej obwodnicy Olsztyna, który był w zaawansowanym stadium. 

Mieszkańcy Ługwałdu stanęli przed dużym wyzwaniem. W dyskursie dotyczącym obwodnicy Olsztyna to właśnie wariant północno-wschodni jest tym najczęściej branym pod uwagę. Jako jedna z jego zalet podawana jest bliskość Tracka, gdzie władza miasta planują stworzyć osiedle przemysłowe. Drogowcy coraz rzadziej patrzą na wariant zachodni, a powodem tego jest... przyroda. 

Warianty zachodnie planowanej trasy obwodnicy Olsztyna (źródło: GDDKiA)

Budowie obwodnicy w wariancie zachodnim sprzeciwiają się także organizacje miejskie i ekologiczne. Na początku października przedstawiciele społeczności Zielony Olsztyn, Rowerowa Warmia, fundacja Edukacji Leśnej Drzewice oraz fundacja Nexus zebrali 1,4 tys. podpisów pod petycją w sprawie ochrony przed ingerencją drogowców w Las Miejski, o czym można przeczytać w artykule Koniec zbierania podpisów pod petycją w sprawie ochrony lasu miejskiego przed obwodnicą Olsztyna.

Do głosów przeciwnych zachodniemu wariantowi dołączył się także prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. Według niego na terenie lasu miejskiego znajdować się powinna jedynie "naturalna infrastruktura lasu".  Pełną wypowiedź prezydenta można przeczytać w artykule Północna obwodnica Olsztyna. Piotr Grzymowicz: "Obwodnica tak, ale nie przez Las Miejski". Olsztyński las miejski to największy tego typu teren zielony położony w granicach miasta w Europie. 

Obecnie projekt jest na etapie studium korytarzowego.

- W styczniu przyszłego roku wybierzemy korytarz, zachodni lub północno-wschodni, którym przebiegać będzie obwodnica - mówi nam rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA, Karol Głębocki. Konsultacje z mieszkańcami zostaną wznowione przed wybraniem właściwego wariantu, który ma nastąpić na początku 2024 roku. Budowa trasy ma rozpocząć się pod koniec dekady. 

Galeria

Komentarze (41)

Dodaj swój komentarz

  • Kapitan Planeta 2022-11-26 22:27:50 79.184.*.*
    błagam, lepsze drzewa wycieli na Alei Wojska Polskiego i nad jeziorem przy leśnym, znowu garstka chce rządzić wieksząścią
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 40 3
  • doc 2022-11-26 21:04:06 79.191.*.*
    Warianty zachodnie ? Może przez Świątki i Łuktę. Wschodnie przez Jeziorany . Dywity ogrodzić siatką i zrobić Rodos.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 3
  • MłodAA1 2022-11-26 20:41:11 5.173.*.*
    Przynajmniej jest szeroka dyskusja na ten temat. Jak wiemy przy wielu spornych sprawach nikt nikogo nie pytał. Bywało i tak że ludzie nie chcieli zamykania nocnych sklepów z alkoholem a radni i tak zakazali. Grzymowicz nie chciał Łynostrady a kiedy wiele organizacji tupnęło nogami to Grzymowicz ustąpił a póżniejszy sukces przypisał sobie. Większość jednak wygra. Mam na myśli Dywity. Rozmowa jest konieczna. Szkoda że olsztyńscy radni nie chcą się spotkać z radnymi z Dywit. Brak kultury to mało powiedziane. Grzymowicz nie potrafi rozmawiać z ludźmi. Dowiódł tego wielokrotnie. Radni powinni jednak to zrobić. Swoją butę i brak kultury niech zostawią przed ratuszem. Nam olsztyniakom należy się szacunek. Ale czy radni wiedzą co oznacza słowo - szacunek i powinność?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 16
  • Dlaczego nas nie kochacie !!!!! 2022-11-26 20:30:46 31.60.*.*
    Drzewa to nie ponmniki , chyba że zalejecie je betonem. Odpierdolcie się od nas . Rośniemy dla was i waszego zdrowia .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 6
  • StadionDlaStomilu 2022-11-26 19:33:01 79.184.*.*
    Wariant zachodni to głupota, wycinki lasu, bagna, to będą miliardy złotych na budowe. Wariant wschodni tańszy, jego brać, ale zamiast róznice dac na tranwaje to wiadomo na co ;-)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 6
  • doc 2022-11-26 19:12:15 79.191.*.*
    Gminy podolsztynskie do likwidacji . Na co to komu o kosztach nie wspomnę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 5
  • Lucek 2022-11-26 19:03:26 195.191.*.*
    Mija tyle lat a Ci nadal blokują. GDDiA powinna rozbić obwodnicę i nie bawić się w przepychanki. Robić i to szerokim łukiem omijając Dywity. Niech tam się kiszą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 1
  • z ul. Bajkowej 2022-11-26 18:56:34 195.191.*.*
    Yerdolnięci ludzie! Jak nie Dywity to jakiś mało znaczący Ługwałd blokuje rozwój tego regionu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 40 2
  • Oburzony 2022-11-26 18:49:01 88.156.*.*
    Nie zwracać na nich uwagi i budować! Dodatkowo postawić w ługwałdzie kurzą fermę, odechce się wsiunom strajków!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0

www.autoczescionline24.pl