Dziś jest: 16.05.2024
Imieniny: Andrzeja, Jędrzeja
Data dodania: 2010-06-24 10:00

WeronikaPieloch

Zgubiłem bagaż. Co teraz?

Co zrobić, jeśli podczas wakacyjnej podróży nasza walizka zaginie lub zostanie uszkodzona w trakcie lotu? Konsument na wakacjach musi wiedzieć, gdzie szukać pomocy. Oto kilka przydatnych informacji.

reklama

Co zrobić, jeśli podczas wakacyjnej podróży nasza walizka zaginie lub zostanie uszkodzona w trakcie lotu? Konsument na wakacjach musi wiedzieć, gdzie szukać pomocy. Oto kilka przydatnych informacji.





Po pierwsze nie panikuj. Prawie 30% skarg i reklamacji trafiających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczy problemów związanych z zagubieniem, opóźnieniem lub zniszczeniem bagażu. Jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji wystarczy, że zastosujesz  się do kilku podstawowych zasad. Dzięki temu będziesz mógł liczyć na odszkodowanie lub zwrot kosztów zakupu nowej walizki.

Po drugie nie bój się dochodzić swoich praw. Uzyskanie odszkodowania wiąże się ze spełnieniem kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej straty. Same linie lotnicze za opóźnienie, zgubę lub zniszczenie naszego bagażu mogą wypłacić odszkodowanie do 1000 SDR (1 SDR=4,85 PLN). Jest to górna granica odpowiedzialności, którą jest obciążony przewoźnik, a nie ryczałtowa suma przypadająca na każdego poszkodowanego. Dlatego ważne jest, abyśmy dopełnili wszelkich formalności związanych ze złożeniem reklamacji.

Jeśli już przydarzy nam się zagubienie lub zniszczenie bagażu, musimy ten fakt zgłosić personelowi linii lotniczej. Przygotujmy w tym celu następujące dokumenty: odcinek biletu/biletu, dowód nadania bagażu i dowód tożsamości. Po ich okazaniu otrzymamy do wypełnienia formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report). Następnie trzeba złożyć pisemną reklamację. W ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub w ciągu 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Biura na lotniskach są odpowiedzialne za sprawy związane z zaginionym bagażem jedynie do 5 dni od daty jego zaginięcia. Jeśli zaginiona walizka nie zostanie zlokalizowana w ciągu pierwszych 5 dni, pasażer powinien złożyć reklamację do Centralnego oddziału śledzenia zaginionego bagażu. Tam należy przedstawić: formularz PIR, odcinek biletu/biletu, dowód nadania bagażu, dowód tożsamości oraz deklarację wartości bagażu (lista zawartości bagażu i cenami znajdujących się w nim przedmiotów).

Często trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych rzeczy. W takim przypadku warto mieć ze sobą paragony lub rachunki poświadczające ich cenę. Jeśli jednak nie możemy ich dołączyć do reklamacji, musimy liczyć się z tym, że linia lotnicza wyliczy wartość straty według wagi zarejestrowanego bagażu (1kg=20 USD). W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza może poprosić o rachunek za zakup nowej i na tej podstawie zwróci koszty.

Warto pamiętać, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu cennych rzeczy. Zazwyczaj jest w nich klauzula wyłączająca odpowiedzialność przewoźnika za utratę kosztownych rzeczy wkładanych do bagażu. Dlatego przed wylotem trzeba zapoznać się z warunkami przewozu i zapytać o możliwość zabezpieczania cennych przedmiotów (laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny, czy sportowy).

Oto kilka rad, które pomogą nam w tej, nieprzyjemnej dla każdego podróżnego, sytuacji. Jeśli linie lotnicze zarejestrowane Polsce nie odpowiedzą na naszą reklamację, o pomoc można zwrócić się do miejskiego (lub powiatowego) rzecznika konsumentów. W przypadku, gdy podobna sytuacja dotyczy przewoźników z krajów UE, pomoże nam Europejskie Centrum Konsumenckie.

Źródło: UOKiK/własne

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • arnowak77 2012-08-01 10:54:01 91.198.*.*
    Można skorzystać z zabezpieczenia Quick Back, które ułatwi kontakt znalzcy z właścicielem zguby.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl