- Miejskie zespoły informatyków, na czele z CIUWO, ale także specjaliści IT m.in. z CERT NASK, wykonują ogrom pracy w celu przywrócenia pełnej funkcjonalności systemów informatycznych ZDZiT – tłumaczy Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu.
Według drogowców pierwsze efekty tych prac już są. Zanim zostaną wdrożone, a tym samym będą zauważalne dla mieszkańców, konieczne są dodatkowe testy. Priorytetem ma być przywrócenie kolejnych kanałów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.
O problemach z zakupem papierowego biletu olsztynianie mówią od dłuższego czasu. Wiele osób ryzykuje i jeździ „na gapę”. ZDZiT nie zaprzestał kontroli biletów, choć (wobec awarii biletomatów) liczba punktów sprzedaży w krótkim czasie drastycznie się skurczyła. - Niby dlaczego miałbym dostać mandat za brak biletu, skoro nikt ich nie sprzedaje? - denerwuje się jeden z naszych Czytelników.
Do końca nie wiadomo wedle jakiego rozkładu jazdy funkcjonuje aktualnie komunikacja miejska. Przypomnijmy, że przed awarią priorytet komunikacji miejskiej nadawał ITS. Teraz tramwaj potrafi zatrzymać się na każdych światłach. Regularnie otrzymujemy zgłoszenia od olsztynian na temat rozbieżności w rozkładzie. Wobec braku dostępności rozkładu online na stronie ZDZiT-u tysiące osób dziennie informacji o tym, na którą godzinę wyjść na autobus czy tramwaj, szuka na naszej stronie. Alternatywą pozostaje sprawdzenie rozkładu na przystankowej tabliczce.
- Nie otrzymujemy zwiększonej liczy zgłoszeń, które miały by dotyczyć rozbieżności pomiędzy aktualnym rozkładem jazdy a punktualnością pojazdów komunikacji miejskiej – twierdzi Koronowski. - Do niewielkich opóźnień naturalnie może dochodzić, a ma to najczęściej związek z realizowanymi na terenie miasta, tak ważnymi inwestycjami jak rozbudowa linii tramwajowej czy przebudowa ul. Pstrowskiego – dodaje rzecznik.
W okresie wakacyjnym, w dni robocze obowiązuje rozkład jazdy „dni robocze wolne od nauki szkolnej”. Poprosiliśmy ZDZiT o przekazanie nam aktualnego rozkładu, który jest informacją publiczną. Chcieliśmy udostępnić go mieszkańcom w formie elektronicznej. - Rozkład jazdy obecnie jest aktualizowany i decyzja o jego udostępnieniu zostanie podjęta po zakończeniu prac – czytamy w odpowiedzi.
Awaria systemu informatycznego ZDZiT w Olsztynie nastąpiła w nocy z 24 na 25 czerwca 2023 roku. Powodem była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby, które prowadzą czynności w tej sprawie.
Zakup biletów miesięcznych za pośrednictwem Olsztyńskiej Karty Miejskiej jest wstrzymany do odwołania. Od poniedziałku (3 lipca 2023) bilety w wersji papierowej są dostępne w POK Knosały (godz. 8-15.30), POK Centrum (godz. 10-17) oraz POK Jaroty (godz. 10-17). Ponadto bilety w pełnym zakresie dostępne są poprzez aplikacje mobilne, takie jak MoBilet, Zbiletem.pl, SkyCash czy mPay.
W sprawę zaangażowały się siły rządowe. Aby wspomóc władze Olsztyna w walce ze skutkami ataku hakerskiego przyznano miastu 3 mln złotych, co zapowiedział podczas konferencji w poniedziałek (10 lipca) minister Janusz Cieszyński.
Czytaj również:
Komentarze (82)
Dodaj swój komentarz