Dziś jest: 15.06.2024
Imieniny: Jolanty, Wita
Data dodania: 2024-04-30 16:00
Ostatnia aktualizacja 2024-05-02 09:34

Redakcja

[OPINIE] Olsztyn zachowuje się jak "pies ogrodnika" w kwestii obwodnicy?

[OPINIE] Olsztyn zachowuje się jak
Widok na Dywity i DK51
Fot. UG w Dywitach

Olsztyńska rada miasta, wiosną ubiegłego roku, przyjęła uchwalę popierającą wschodni korytarz północnej obwodnicy stolicy regionu. Od tamtego czasu prezydent Piotr Grzymowicz prowadzi intensywne starania, aby przekonać do "wschodu" drogowców. Tymczasem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce realizować wariant zachodni. Ten cieszy się przychylnością podolsztyńskich samorządów. Wśród nich jest gmina Dywity, której stanowisko w sprawie publikujemy poniżej.

reklama

Wszystkie podolsztyńskie samorządy, powiat i mieszkańcy, którzy wypowiedzieli się w ankietach podczas spotkań informacyjnych akceptują i zgadzają się na zachodni wariant obwodnicy. Prace przygotowawczo-projektowe są zaawansowane, wydano na nie kilka milionów złotych, lada chwila projektant ma przekazać drogowcom studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Miasto Olsztyn stara się jednak storpedować budowę obwodnicy, podnosząc co chwilę temat wariantu wschodniego, który już nie jest rozpatrywany i nie są dla niego prowadzone prace projektowe.

Jeszcze nigdy w historii realizacji tak dużych inwestycji, jak obwodnica nie było tak dogodnej sytuacji, że samorządy, po których terenach biegnie obwodnica zgadzają się na jej przebieg. Samorządy Dywit, Purdy, Gietrzwałdu, Jonkowa oraz Barczewa, a także Rada Powiatu w Olsztynie jednoznacznie opowiedziały się za wariantem O1 w zachodnim korytarzu obwodnicy Olsztyna i Dywit. Spośród wszystkich obecnie procedowanych wariantów wariant zachodni O1 jest najkorzystniejszy ponieważ:

- przebiega w największej długości po gruntach Skarbu Państwa,

- przebiega najdalej od użytku ekologicznego „Bagno Bażęgi”,

- przebiega poza terenami zwartej zabudowy mieszkaniowej – przez tereny rolne i leśne,

- charakteryzuje się brakiem wyburzeń budynków mieszkalnych oraz najmniejszą liczbą budynków mieszkalnych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej obwodnicy,

- jest naturalnym dopełnieniem istniejącego odcinka południowej obwodnicy Olsztyna od węzła Olsztyn Południe do Węzła Olsztyn Zachód,

- ominięcie Olsztyna w korytarzu zachodnim na odcinku węzeł Olsztyn Południe - węzeł Olsztyn Zachód – Spręcowo będzie krótsze o 7 km niż w korytarzu wschodnim na odcinku węzeł Olsztyn Południe - węzeł Olsztyn Jaroty - węzeł Olsztyn Pieczewo - węzeł Olsztyn Wschód – Spręcowo.

Warianty obwodnicy w korytarzu zachodnim

Sytuacja bez precedensu

Co ważne, wariant O1 uzyskał najwięcej wskazań mieszkańców, którzy przesłali ankiety w działaniach informacyjnych. Jako najkorzystniejszy wskazało go dokładnie 36,8 proc. ankietowanych, gdy pozostałe warianty uzyskały od 0,2 do 18,5 proc. Opublikowany przez GDDKiA raport ze spotkań informacyjnych potwierdza, że mieszkańcy oczekują i akceptują w znacznej większości obwodnicę Olsztyna i Dywit w korytarzu zachodnim. Niezrozumiałe zatem jest włączanie się w tym momencie tj. po ponad pół roku po zakończeniu cyklu spotkań informacyjnych z mieszkańcami, organizacji społecznych z Olsztyna, które próbują w sposób mało merytoryczny, a bardziej medialny zanegować budowę obwodnicy w korytarzu zachodnim.

- Sytuacja jest bezprecedensowa, bo wszystkie samorządy podolsztyńskie, powiat i mieszkańcy, którzy wypowiedzieli się w konsultacjach są zgodni co do przebiegu i wariantu obwodnicy – mówi Daniel Zadworny, wójt gminy Dywity. – Prace projektowe są zaawansowane, za chwilę będziemy mieli STEŚ i będzie można wystąpić o decyzję środowiskową. Dlatego uważam, że nie mamy czasu do stracenia i do powrotu do koncepcji, które wypadły już z gry. Po prostu dajmy pracować fachowcom. Trzeba sobie zdawać sprawę, że każde przesunięcie w czasie oddala budowę obwodnicy Olsztyna i grozi wypadnięciem poza harmonogram czasowy, dla którego zapewnione jest finansowanie inwestycji.

 Samorządy Dywit, Purdy, Gietrzwałdu, Jonkowa oraz Barczewa, a także Rada Powiatu w Olsztynie jednoznacznie opowiedziały się za wariantem O1 w zachodnim korytarzu obwodnicy Olsztyna i Dywit

Nie ma żadnej kłótni i sporu

Powstanie obwodnicy w zachodnim wariancie stara się storpedować miasto Olsztyn, które co chwilę podnosi kwestię wariantu wschodniego, który już od dawna nie jest rozpatrywany m.in. przez brak środków finansowych po stronie miasta i nie są dla niego prowadzone żadne prace projektowe. Olsztyn w sposób mało zasadny krytykuje wariant zachodni i posługując się fałszywymi argumentami jak np. tym, że Las Miejski jest zagrożony, choć preferowany wariant zachodni O1 nie wchodzi w teren miasta i w teren Lasu Miejskiego choćby na 1 centymetr, próbuje stworzyć wrażenie konfliktu i sporu.

- Nie ma żadnej kłótni, wszystkie samorządy, po których biegnie zachodni wariant obwodnicy akceptują go – podkreśla wójt Daniel Zadworny. – Dlaczego Olsztyn stara się zablokować inwestycję, której chcą wszystkie inne samorządy, nie tylko te podolsztyńskie, ale z całej północy regionu? Przykro mi to mówić, ale miasto zachowuje się w tej sytuacji, jak przysłowiowy pies ogrodnika. Dajmy pracować projektantom i drogowcom, niech o przebiegu obwodnicy decyduje merytoryka, a nie polityka.

Posłów z Warmii i Mazur nie widać

Niepokojące informacje napłynęły też 9 kwietnia z sejmowej Komisji Infrastruktury, na której wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz przekazywał posłom nieaktualne informacje, że projektowana obwodnica Olsztyna i Dywit przebiega w części po terenie miasta i w związku z tym pojawia się rzekomy problem braku środków finansowych po stronie samorządu, co może skutkować brakiem realizacji inwestycji.

- Chciałbym wyraźnie podkreślić, że żaden z procedowanych i projektowanych obecnie 3 wariantów zachodnich nie przebiega po terenie Olsztyna, więc samorząd miasta nie będzie musiał dokładać do inwestycji ani złotówki! – mówi wójt Daniel Zadworny. - Dlaczego wiceminister wprowadza posłów w błąd?

Przykre i smutne jest także to, że w tak ważnej komisji jaką jest sejmowa Komisja Infrastruktury, gdzie ważą się losy budowy i finansowania obwodnic, nie ma żadnego posła ani posłanki z Warmii i Mazur. Czy naszym przedstawicielom w parlamencie nie zależy na tym, żeby powstała tak ważna dla regionu inwestycja, jaka jest obwodnica Olsztyna i Dywit?

Na co środki ma rząd?

Jak podkreślał wiceminister Gancarz na realizację „Programu budowy 100 obwodnic” oszacowanego na 28 miliardów złotych brakuje aktualnie 8 miliardów złotych. Dodatkowo część zaplanowanych inwestycji ma opóźnienia i może wypaść z harmonogramu albo realizacja przeciągnie się na kolejne dziesięciolecie.

- Wobec takich informacji już teraz wiemy, że nie możemy sobie pozwolić na żadne opóźnienie, czy powrót do koncepcji sprzed roku, czy dwóch lat, bo grozi to tym, że obwodnica Olsztyna i Dywit nie powstanie – uważa wójt Daniel Zadworny. – Choć z drugiej strony nie wyobrażam sobie, że zabraknie środków finansowych na naszą obwodnicę. Przecież pierwotnie za około miliard złotych miały być sfinansowane trzy inwestycje: obwodnica Olsztyna, mniejsza obwodnica Dywit i modernizacja odcinka leśnego DK51. Dwie z tych inwestycji odpadły na etapie projektowym, realizowana ma być tylko jedna, czyli obwodnica Olsztyna i Dywit. Droga ma mieć tylko po jednym pasie ruchu, w preferowanym wariancie O1 większość gruntów pod inwestycję należy do Skarbu Państwa, więc odpadnie kwota wypłaty odszkodowań, dlatego nie wyobrażam sobie, że ta tak okrojoną i „najtańszą wersję” obwodnicy Olsztyna zabraknie środków! To na co w takim razie nasz rząd ma pieniądze?

Kto straci na braku budowy obwodnicy?

Odpowiedź jest prosta - oczywiście mieszkańcy, Olsztyna, Dywit, a także gmin położonych w północnej części naszego województwa. Obecnie mamy wielokilometrowe poranne i popołudniowe korki na odcinku leśnym na wlocie do Olsztyna, zakorkowane są ul. Wojska Polskiego, Sybiraków, Jagiellońska, czy Limanowskiego. Z uwagi na brak alternatywy dla kierowców, czyli obwodnicy i możliwości objechania miasta od zewnątrz, mieszkańcy Olsztyna „zmuszeni są codziennie gościć” 20-30 tysięcy pojazdów w śródmieściu i centrum Olsztyna. Obwodnica zachodnia to zmieni. Drogowcy z GDDKiA w Olsztynie jednoznacznie stwierdzili, że obwodnica w wariancie zachodnim zdejmie z alei Wojska Polskiego połowę ruchu, czyli do miasta przez odcinek leśny będzie wjeżdżać około 10-15 tysięcy pojazdów mniej!

- Obwodnica wschodnia i pełny ring komunikacyjny wokół Olsztyna będą oczywiście potrzebne w przyszłości, ale teraz skupmy się na jedynym aktualnie realnym do wybudowania wariancie zachodnim – uważa wójt Daniel Zadworny.

materiał nadesłany przez Urząd Gminy w Dywitach

Galeria

Komentarze (90)

Dodaj swój komentarz

  • Maro 2024-05-01 13:02:03 5.173.*.*
    A może jakiś ważniak wykupił kiedyś ziemię po której miał przebiegać wschodni wariant obwodnicy z zamiarem sprzedaży pod jej budowę po zawyżonej cenie i teraz próbuje sabotować wariant zachodni żeby nie ponieść straty!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 4
  • LEONN 2024-05-01 11:12:54 46.205.*.*
    tu nie ma o czym dyskutować . wschodni wariant to wydatek z kasy Olsztyna. nie ma tej kasy i nie będzie bo budujemy nowobałtycką. więc zachodni wariant jest jedynie realny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 7
  • Olsztynski Ring Kom. 2024-05-01 09:59:23 37.30.*.*
    W tym momencie obwodnica realnie może być budowana tylko w wariancie zachodnim. Po pierwsza wschód nie ma finansowania w tym projekcie bo przechodziłby przez miasto powiatowe, po drugie jest tam już zbyt gęsta zabudowa mieszkaniowa i wydane zostały kolejne pozwolenia na budowę co jeszcze bardziej komplikuje sprawę, po trzecie funkcje wschodniej obwodnicy przejmie tunel łączący Zientary Malewskiej z Lubleską , po czwarte wszystkie pozostałe samorządy łącznie z powiatem olsztyńskim są za zachodnim wariantem , po piąte droga ta nie koliduje z żadnymi rezerwatami etc a więc budowa jest relatywnie bardzo prosta i finalnie już po szóste GDKKiA nie może sobie pozwolić na niezrealizowanie tej inwestycji bo wstępne szacunki pokazują że w wyniku dalszej suburbanizacji i zabudowy północnych dzielnic Olsztyna ilość aut na dobę przekroczy 30 tys pojazdów co oznacza że nastąpiłby paraliż komunikacyjny co zagraża ludziom żyjącym na północy województwa . Dziękuje za uwagę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 9
  • Głos rozsądku 2024-05-01 09:44:37 37.30.*.*
    Kilka osób robi g… burzę a nie mogą zebrać za wschodnim wariantem 50 podpisów i idą prosić o wsparcie w internecie …. Trzeba sobie jasno powiedzieć że teraz zachodni wariant to jest jedna opcja możliwa do przeprowadzenia bo takich procesów przeciw wersji wschodniej byłoby około 1000 więcej. W zachodniej wersji nie ma praktycznie terenów zabudowanych a zabudowa i presja komunikacyjna na 51 jest tak potężna że za chwile będzie tam paraliż komunikacyjny. Dlatego teraz będzie wykonywana obwodnica w wersji północno zachodniej. KONIEC I KROPKA. A wersja wschodni podejrzewam że będzie także wykonana jako domknięcie ringu ale to z innego programu i innego finasowania. To co jest bardzo dobre w każdej wersji to wyprowadzenie tranzytu i z tego należy się cieszyć
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 11
  • NOTE 2024-05-01 09:29:58 5.173.*.*
    Niech pomyśle? Czy opinia ankietowanych za zachodnim warianem- czytaj 2000 działkowców czyli mieszkańców Olsztyna, mająca pływ na przebieg obwodnicy, nie jest decyzja mieszkańców Olsztyna to ja nie wiem kto głosował za wariantem zachodnim Drugi punkt- w wariancie zachodnim brak wynurzeń? 15 domów to brak wyburzeń? Trzeci punkt- w wariancie zachodnim obwodnica będzie przebiegać głównie przez tereny państwowe - czytaj Łyna,dorzecze starej Łyny, bezpośrednio przy jeziorze Mosąg i zostanie wycięte 3/4 lasów czytaj starodrzew nie lady przemysłowy nastawiony na pozysk surowca. Lasy państwowe zacierają ręce, wiadomo kto lobbuje aby wyciąć starodrzew bo to drogie drewno. Po zachodniej stronie przez które przebiegają główne szlaki rowerowe, piesze i konne. To trasy gdzie olsztyniacy wypoczywają aktywnie. Proponuję na prawdę przejrzeć trasę przebiegu zachodniego wariantu i zapoznać się na żywo z terenami przez jakie ma ona przebiega a nie zajmować stanowisko wyypowiedzi zza ekranu telefonu czy też monitora PS A skąd tam się wzięła gmina Purda?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 11
  • NOTE 2024-05-01 09:26:32 5.173.*.*
    Niech pomyśle? Czy opinia ankietowanych za za hidnim warianem- czytaj 2000 działkowców czyli mieszkańców Olsztyna, mająca pływ na przebieg obwodnicy, nie jest decyzja mieszkańców Olsztyna to ja nie wiem kto głosował za wariantem zachodnim Drugi punkt- w wariancie zachodnim brak wynurzeń? 15 domów to brak wyburzeń? Trzeci punkt- w wariancie zachodnim obwodnica będzie przebiegać głównie przez tereny państwowe - czytaj Łyna,dorzecze starej Łyny, bezpośrednio przy jeziorze Mosąg i zostanie wycięte 3/4 lasów czytaj starodrzew nie lady przemysłowy nastawiony na pozysk surowca. Lasy państwowe zacierają ręce, wiadomo kto lobbuje aby wyciąć starodrzew bo to drogie drewno. Po zachodniej stronie przez które przebiegają główne szlaki rowerowe, piesze i konne. To trasy gdzie olsztyniacy wypoczywają aktywnie. Proponuję na prawdę przejrzeć trasę przebiegu zachodniego wariantu i zapoznać się na żywo z terenami przez jakie ma ona przebiega a nie zajmować stanowisko wyypowiedzi zza ekranu telefonu czy też monitora
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 4
  • Jan 2024-05-01 08:43:49 176.221.*.*
    Zadworny i Abako ciąża bliżej PiSu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Hm 2024-05-01 07:45:45 195.136.*.*
    Proponuję portalowi aby informacje iż jest to materiał "nadesłany" lub finansowany jak to było przy wyborach jednak umieszczać w nagłówku a nie na końcu materiału. Droga redakcji coś dużo tych zewnętrznych materiałów ostatnio. Dziennikarstwo to przedstawianie we własnych materiach racji wieku stron .Tego życzę i własnych rzetelnych materiałów
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 3
  • Przemo123 2024-05-01 07:41:35 79.191.*.*
    Uważam, że tylko wschodnia obwodnica znacząco zmniejszy korkina Wojska Polskiego. A przy zachodniej nie będzie dużej różnicy. A po drugie, miasto wojewódzkie i 1 pas obwodnicy? To może Olsztyn ma rację?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • Olsztyn jest ZA! 2024-05-01 07:14:32 77.254.*.*
    Nie Olsztyn tylko grupka pseudo społeczników. My jako Olsztyn popieramy każdy wariant byleby wyprowadzić tranzyt z miasta. Może być Zachód jako pierwszy byleby zniknęły TIRy z Zatorza i całego miasta. Potem można myśleć o wschodniej wersji chociaż nie wiem czy nie jest ona już zbyt gęsto zabudowana
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 9
  • dariusz 2024-05-01 07:12:42 88.156.*.*
    Co to znaczy miasto Olsztyn? Konkretnie kto? Imię, nazwisko, stanowisko (imiona, nazwiska stanowiska).
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 3
  • To jest źle. 2024-05-01 07:09:08 88.156.*.*
    Olsztynscy byli fukcjonariusze Policji zakładają obozy pracy dla niepelnosprawnych. Jaki to niepełnosprawny który jest zmuszony zastraszany pracować w ochronie nienia po 24 godziny na dobę bez wody , Lodówki. A jaki lekarzarz medycyny pracy zezwala na pracę niepelnosprawnemu z orzeczeniem 02-P na pracę w takim systemie. Tak tak rządzi w Olsztynie chlopo rolnik ktorego utrzymywał robotnik . Teraz taki gnojownik jeden zdrugim zakładają obozy pracy. Ale jak zapytasz to nie my to Niemcy. Polscy Niemcy pytam Gnojowników.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Budować !!! 2024-05-01 06:45:43 77.254.*.*
    BRAWO!!! Razem po PÓŁNOCNO ZACHODNIĄ OBWODNICĘ!!! Innej opcji już nie ma bo wariant wschodni jest całkowicie za zabudowany. NIECH PSEUDO SPOŁECZNICY przestaną mieszać, obwodnica i dokumentacja jest na ostatniej prostej, wszystkie samorządy chcą tego wariantu tylko mała grupka chce coś co jest nierealne. TAK JAK JEST NAPISANE W ARTYKULE NIECH DECYDUJE MERYOTYKA A NIE POLITYKA.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 15
  • Mieszkaniec 2024-05-01 00:08:08 37.8.*.*
    Niech zrobią pełen ring i będzie po kłopocie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • Cezary 2024-04-30 22:58:52 46.205.*.*
    We wcześniejszym komentarzu wspomniałem o pachołkach pewnego pana, jednym z tych pachołków jest redaktorek tego portalu internetowego. Tak to jest jak się z czymś na łby pomieniało to się później takie tytuły artykułu wymyśla
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 6
  • noi tez Gruba 2024-04-30 22:43:00 2a01:113f:90b:*
    nie bedzie zadnej obwodnicy dzilki dzialeczki radnych i innych sa wazniejsze nawet ta co w rajstopkach i kozaczkach kiedys paradowala na wieży chalupine tam sobie za cos sprawiła nad rzeczka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • noi 2024-04-30 22:42:30 2a01:113f:90b:*
    nie bedzie zadnej obwodnicy dzilki dzialeczki radnych i innych sa wazniejsze nawet ta co w rajstopkach i kozaczkach kiedys paradowala na wieży chalupine tam sobie za cos sprawiła nad rzeczka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Hola panie wójcie... 2024-04-30 22:01:48 88.156.*.*
    Pan wójt czemu nie chce wschodniego wariantu? Bo przebiegałby niedaleko jego domu. Manipuluje faktami, niedopowiadająca wszystkiego i uwypuklając korzystny dla niego wariant. A nie może być tak żeby mała gmina decydowała o obwodnicy miasta wojewódzkiego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 10
  • Cezary 2024-04-30 21:32:41 46.205.*.*
    Przed wyborami pachołki Małkowskiego codziennie bombardowali internet wpisami że niszczona jest przyroda w mieście itd itd, jakoś pachołkom Małkowskiego nie przeszkadza że wariant zachodni zniszczy tereny zielone starej Łyny w okolicy Olsztyna i ogromne hektary lasu zostaną wycięte by asfaltować okolicę tylko po to by tiry mogły jechać i niech nie pieprzy mi ktoś że ktoś z Dywit będzie jechał tą obwodnicą 25 km na około żeby wjechać do Olsztyna na zatorze . Jak Dywity chcą sobie zrobić dil bo chcą sobie zrobić strefe przemysłową to niech sobie robią ale nie kosztem przyrody Olsztyna i nas mieszkańców Olsztyna . Kiedyś zablokowali projekt obwodnicy to teraz niech sobie w brodę plują
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 9
  • Marek 2024-04-30 20:27:36 5.173.*.*
    Dywity popierają obwodnicę przez najpiękniejszą cześć lasu miejskiego, przepiękny teren przystani Kajakowej w Brąswałdzie i resztę terenów bagnistych. Miasto z kolei mówi, że za trackiem przygotowało pola rolne pod obwodnicę już 20 lat temu i teren ciągle czeka. Bez lasow, niszczenia cennej przyrody. W mieście tematem zajmują się profesjonaliści od transportu, ochrony środowiska,itp. argumentują opcję wschodnią rozwojem miasta, ochroną środowiska i optymalnym rozłożeniem natężenia ruchu w mieście. Mówimy chyba o obwodnicy miasta, a nie gmin podmiejskich, więc oczywistą wydaje się opcja wschodnia.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 11

www.autoczescionline24.pl