Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?

Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?
Ulica Nowobałtycka miałaby przejąć większość ruchu z ul. Bałtyckiej (na zdjęciu), jednak radny Mirosław Arczak zastanawia się, czy szeroka, 4-pasmowa arteria jest potrzebna Olsztynowi
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Mirosław Arczak ma wątpliwości, czy kolejny sztandarowy projekt prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza ma sens. Mowa o ul. Nowobałtyckiej – szerokiej, 4-pasmowej arterii, która miałaby ominąć osiedla Likusy i Gutkowo i połączyć ul. Bałtycką z drogą wojewódzką w stronę Łukty.

Drogowcy opublikowali dane dotyczące pomiaru ruchu w całej Polsce, w tym w okolicach Olsztyna. Badaniem objęte były nie tylko drogi krajowe, lecz również wojewódzkie.

Nie ma chyba zaskoczenia w tym, że największe natężenie ruchu wokół stolicy województwa odnotowano na S51 na odcinku Olsztyn-gmina Stawiguda (22140 samochody dziennie). Na drugim miejscu znajduje się odcinek DK16 Olsztyn-Barczewo (20245).

Warto odnotować, że w przypadku obwodnicy zdecydowanie większy ruch zaobserwowano po wschodniej stronie (średnio ponad 15 tys. pojazdów) niż po zachodniej (5576). Odcinkiem między węzłami Olsztyn-Południe a Olsztyn-Jaroty przejeżdża średnio 12,8 tys. samochodów dziennie.

O wiele mniejsze natężenie ruchu zaobserwowano na drogach wojewódzkich. Na DW 598 od węzła Olsztyn-Jaroty do Zgniłochy średnio dziennie przejeżdża 2269 samochodów. W 2015 roku przejeżdżało tędy 1665 pojazdów.

Co ciekawe, spadek natężenie ruchu zaobserwowano na DW 527 (Olsztyn-Łukta). W 2015 roku w ciągu doby przejechało tamtędy 2309 pojazdów (1961 osobowych), natomiast najnowsze badanie wskazuje, że trasą tą przejeżdżają zaledwie 2063 auta (1654 osobowych).

Źródło: GDDKiA

Na Facebooku do tych danych odniósł się radny Mirosław Arczak, który skrytykował pomysł budowy ul. Nowobałtyckiej, który ostatnio znajduje się w sferze zainteresowań ratusza (Ulica Nowobałtycka coraz bliżej? Prezydent Piotr Grzymowicz zwrócił się w tej sprawie do marszałka). Przypomnijmy, że Nowobałtycka była także jednym z trzech złożonych przez urzędników projektów do Polskiego Ładu (Władze Olsztyna złożą trzy wnioski projektowe w ramach Polskiego Ładu), jednak ostatecznie został on odrzucony.

Można planować, oczekiwać i obiecywać, ale jednocześnie trzeba śledzić bieżące, fachowe dane. Tzw. "ul. Nowobałtycka" jest kuszącym obiektem planów, oczekiwań i obietnic, a tymczasem aktualne wyniki pomiaru ruchu na DW 527 (na odcinku Olsztyn-Łukta) pokazują niespodziewany spadek liczby pojazdów – przyznał Mirosław Arczak.

Dodał, że nie tyle krytykuje koncepcję budowy nowej ulicy, co jej rozmiary, które, jego zdaniem, przekraczają rzeczywiste zapotrzebowanie.

Poza tym, 2-pasmowa "miejska ekspresówka" o długości niemal 5 km zrodzi wysokie koszty utrzymania. Niebagatelny dla budżetu Miasta byłby udział w kosztach budowy, które obecnie wyniosłyby pewnie około 200 mln – wyjaśnił Arczak.

Internauci skomentowali post. Społecznik Jerzy Gozdek uważa, że budowa 4-pasmowej ulicy byłaby niegospodarnością.

Dwa tysiące pojazdów na dobę? Dwupasmowa droga ma przepustowość 1800 pojazdów na każdy pas ruchu na godzinę. Jeśli taki wydatek nie jest niegospodarny, to nie wiem jak go inaczej opisać – przyznał Gozdek.

Jednakże część komentatorów zwróciła uwagę, że pomiary były dokonywane w okresie pandemii, co mogło zaważyć na wynikach.

Ruch odczuwalnie jest mniejszy w całym Olsztynie od momentu wybuchu pandemii. Okres nie jest miarodajny.... kwarantanny, zdalne nauczanie, biura domowe – stwierdziła Marta.

Zatem czy rzeczywiście potrzebna jest nam tak szeroka ulica w mieście łącząca się z drogą wojewódzką?

2147382000
Galeria

Komentarze (90)

Dodaj swój komentarz

  • Ja 2022-01-13 14:15:05 83.13.*.*
    Oczywiście że zanotowano spadek bo droga do Łukty jest obecnie zamknięta i prawie nikt nie jeździ z powodu remontu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Marek 2022-01-13 13:10:00 31.0.*.*
    Super miarodajne pomiary w czasie pandemii, zamknięcia drogi na Morąg, a my dojeżdżający spod Olsztyna to na pewno nie mamy racji, że ruch jest coraz większy. Proszę tylko powiedzieć jeszcze, gdzie były robione pomiary: przed czy za rondem na Jonkowo? Bo tu jest dość istotna różnica również. Zapraszam radnych na darmowy przejazd ze mną w godzinach szczytu na trasie Olsztyn-Giedajty. I współczuję wszystkim, którzy mieszkają w Jonkowie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 7
  • dezerter 2022-01-13 13:08:39 5.184.*.*
    Analiza na DW 527 Olsztyn-Łukta to mistrzostwo świata. Droga jest zamknięta przed Łuktą od pół roku przeszło :D.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 2
  • No 2022-01-13 12:36:24 46.205.*.*
    Widać, że Pan Radny nie zna potrzeb tej części miasta. Wystarczy raz przejechac się w dzień powszedni ul. Baltycka o 7 rano. Niekończący się sznur samochodów na całej jej długości. Popołudniu to samo, tyle że w stronę Gutkowa. Korki tylko dlatego że jakaś istotka skręca w lewo i już cały ruch stoi. Może dlatego potrzeba jest dwupasmówka? Ponadto ta część Olsztyna też się rozbudowuje. Chyba że chcemy na złość zrobić 'olsztyniakom' z Jonkowa i Warkał i nie polepszać im dojazdu do szkoły i pracy. Niech stoją w korkach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 10
  • grzybowicz 2022-01-13 12:05:55 79.191.*.*
    Arczak, weź ty się lepiej za porządną pracę, a nie pierdołami się zajmujesz.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 14
  • nikt ważny 2022-01-13 11:50:43 83.20.*.*
    Ciekawe faktycznie, że zanotowano spadek na trasie Olsztyn - Łukta. :))) Nikt nie zauważył remontu tej drogi (DW 527) podobnie jak nie zauważył, że ruch w kierunku Olsztyn - Morąg odbywa się objazdem przez DK16-tkę, do Podlejek i stamtąd na Łuktę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 6
  • Lordzisko NO z redykajn 2022-01-13 11:40:38 83.20.*.*
    Skrytykować to on może swoją starą najwyżej
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
2147382000