Dziś jest: 24.04.2024
Imieniny: Feliksa, Grzegorza
Data dodania: 2019-05-07 15:56

Cezary Kapłon

Bolt wchodzi do Olsztyna. Co o nim wiemy?

Bolt wchodzi do Olsztyna. Co o nim wiemy?
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Blog.bolt.eu

Firma Bolt zajmująca się m.in. przewozem osób zapowiedziała, że od 9 maja będzie działać także w Olsztynie. Postanowiliśmy dowiedzieć się jak to wygląda od strony prawnej. Czy jeżdżąc w takiej firmie, nie narażamy się na kłopoty?

reklama

Bolt jest estońską firmą, która na początku nazywała się Taxify. Ma bardzo niskie stawki (już od 1,30 zł za przejechany kilometr), co sprawiło, że stała się atrakcyjna dla wielu ludzi. Skąd takie ceny? Przedstawiciele firmy tłumaczą, że zostały wyliczone na podstawie analizy rynku.

Są one rzeczywiście zdecydowanie niższe niż stawki oferowane przez korporacje taksówkarskie i wynikają z innowacyjnego modelu biznesowego – jesteśmy najszybciej rozwijającą się europejską aplikacją ride-hailingową, łączącą miliony pasażerów i kierowców na całym świecie. Technologicznie zaawansowany, efektywny model działania Bolt, jest korzystny zarówno dla kierowców, którzy płacą najniższą na rynku prowizję, jak i dla pasażerów, dla których przejazd staje się tańszy – powiedział Olsztyn.com.pl Alex Kartsel, country manager Bolt na Polskę.

Prowizja, jaką pobiera platforma, wynosi 15 proc. Szybka ekspansja firmy na nowe rynki nie wszystkim się podoba. Głównie poszkodowanymi wydają się być zrzeszeni w korporacjach taksówkarze, którzy aby móc przewozić pasażerów, muszą spełnić szereg wymogów, w tym założyć działalność gospodarczą czy posiadać licencję taksówkarską.

Tymczasem firmy prywatne, które weszły do Polski, stosowały inną strategię.

Przewoźnicy nie muszą prowadzić działalności gospodarczej. Muszą jedynie dokonać opłaty za użyczenie licencji. Firma udzieliła mi licencji, gdy jeździłem dla nich – mówi nam były kierowca Ubera, który chciał pozostać anonimowy.

Czy użyczenie licencji jest legalne? No nie do końca. Dlatego też Uber w 2018 roku wprowadził wymóg posiadania licencji na krajowy przewóz osób.

Mając na uwadze docierające do organu informacje o praktyce „użyczania” certyfikatów kompetencji zawodowych przypominamy, że zgodnie z art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE przedsiębiorca wykonujący zawód przewoźnika drogowego wyznacza przynajmniej jedną osobę fizyczną – zarządzającego transportem – która spełnia warunek posiadania kompetencji zawodowych i która:

a) w sposób rzeczywisty i ciągły zarządza operacjami transportowymi tego przedsiębiorstwa;

b) ma rzeczywisty związek z przedsiębiorstwem, polegający na przykład na tym, że jest jego pracownikiem, dyrektorem, właścicielem lub udziałowcem lub nim zarządza lub, jeżeli przedsiębiorca jest osobą fizyczną, jest tą właśnie osobą; oraz

c) posiada miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty.

– czytamy w komunikacie, który ukazał się na stronie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Wynika z tego, że nie wszyscy mogą korzystać z uprawnień danego przedsiębiorca, a zwłaszcza osoba nie będąca tam zatrudniona. Co za tym idzie, przewoźnicy muszą uzyskać uprawnienia dla danego przewozu, jaki będą wykonywać.

Każda osoba świadcząca usługi dla „podwykonawcy" musi odrębnie posiadać swoje uprawnienie chyba, że jest zatrudniona w tym przedsiębiorstwie, które wykonuje takie przewozy. Ponadto musi spełniać odpowiednie warunki zgodne z art. 39 ustawy o transporcie drogowym – powiedział w rozmowie z nami Grzegorz Bukowski, zastępca naczelnika Wydziału Inspekcji w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego w Olsztynie.

Nie każdy może uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób.

Aby uzyskać powyższe uprawnienie osoba ubiegająca się powinna ukończyć kurs na certyfikat kompetencji przewoźnika drogowego osób i zdać egzamin państwowy. Dopiero składa odpowiednie dokumenty zgodne z art. 5 ustawy o transporcie drogowym i uzyskuje takie uprawnienie – dodał Bukowski.

Jak to wygląda w Bolcie? Kierowcy, którzy zdecydują się na rozpoczęcie współpracy z firmą, wyrażają zgodę na korzystanie z platformy. Przewoźnik nie musi prowadzić działalności gospodarczej. W takim przypadku dołącza do partnera flotowego, dla którego będzie jeździć.

Obecnie współpracujemy jedynie z licencjonowanymi partnerami flotowymi. Założeniem procedowanej obecnie w Senacie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym było wprowadzenie równych szans dla wszystkich podmiotów na rynku (aplikacji przewozowych oraz taksówek) oraz umożliwienie otwarcia się na nowe formy transportu opierające się o innowacyjne rozwiązania. Ustawa w obecnym kształcie nakłada dodatkowe obowiązki na platformy łączące pasażerów i kierowców. Bolt zgadza się co do obowiązku wprowadzenia licencji dla pośrednika i obowiązku współpracy jedynie z licencjonowanymi przedsiębiorcami. Bolt będzie musiał i oczywiście dostosuje się do zaistniałego w ustawie obowiązku – dodał w rozmowie z nami Alex Kartsel, country manager Bolt na Polskę.

Przypomnijmy, że w projekcie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym przewidziano m.in. możliwość stosowania aplikacji na telefony mobilne jako alternatywy dla taksometru. Obniżone zostaną opłaty za uzyskanie licencji. Najniższa, wydana na okres od 2 do 15 lat ma kosztować 320 zł (obecnie 700 zł). Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2020 roku.

Komentarze (23)

Dodaj swój komentarz

  • aaa 2022-07-30 20:40:40 5.184.*.*
    co to za firma
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Olsztyniak7777 2019-05-10 14:31:57 5.173.*.*
    Pierwsze zatrzymania przed ITD w Olsztynie ,kara to ponad 20 tysięcy złotych........
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Powodzenia 2019-05-09 08:37:50 83.12.*.*
    Ciekawi mnie dlaczego taksówkarze tak krzyczą, skoro mogą w prosty sposób przenieść się do ubera czy bolta i wyeliminować wszystkie bolączki, o których tak głośno krzyczą. Każda konkurencja jest dobra, bo rozwija rynek, a jasne jest, że konsument woli taniej i wygodniej, a jak będzie taniej i przystępniej to będzie więcej, czyli biznes się powiększa. Szczególnie, że w branży taksówkarskiej nie brak przykładów na perfidne dojenie klientów (sam musiałem kiedyś zapłacić ponad 60 za kurs ze starówki na jaroty) Życzę powodzenia i na pewno skorzystam.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Xx 2019-05-09 00:14:04 5.173.*.*
    Na aplikacji jest wszystko widoczne. Jle płacisz ile Km
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Xxc 2019-05-09 00:12:46 5.173.*.*
    Już taxiarze die osrali. A byli tacy cwani itylko jak tu klienta wydymać kiedy pijany lub jak nie zna miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Kudo 2019-05-08 20:25:06 188.146.*.*
    Średnia kursów w dzień to 10 zł bolt będzie miał 8 zł ciekawe jak im będzie się to opłacać ? 80 zł minus paliwo i prowizja super interes
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • taxiii 2019-05-08 16:39:12 88.156.*.*
    no to jezdzijcie boltem, juz my uczciwi taksówkarze was wyłapiemy i wam tez się dostanie haha, w takim malym miescie kierowcy beda jak na dłoni haha,a ja place podatki zus mam drogie badania techniczne psychologa lekarza drogie ubezpieczenie, kase fiskalna itd ,zniescie mi to to ja tez o polowe zniose ceny
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 9
  • Kudo 2019-05-08 13:12:36 188.146.*.*
    Góra miesiąc i bolta nie będzie za mała mieścina a taksówkarze nie pozwolą na rozwinięcie.kierowca bolt ma bankowa inspekcje itd .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 5
  • Szczecin 2019-05-08 10:31:25 5.173.*.*
    Oby w Olsztynie przyjął się lepiej niż w Szczecinie...,tu niestety niewielka ilość kierowców i próby skorzystania z przewoźnika graniczą z cudem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5
  • sieciech5 2019-05-08 10:05:08 5.184.*.*
    99% kontroli kierowców ubera i bolta przez ITD oraz policje oraz izbę celno skarbowe wykazuje, ze kierowcy Ci nie posiadają kas fiskalnych, taksometrow, badań lekarskich itp. Wczoraj Juri przyjechał do Polski, wypozyczyli mu auto od partnera i od dzis udaje taxi. Zero ubezpieczenia pasażera, zero znajomości miasta, zero weryfikacji co to za człowiek. A ten szef Bolta może niech powie dlaczego kierowcy nie spełniają aktualnych wymogów ustawy, a nie mowi o tym co jeszcze nie obowiązuje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 10
  • jam 2019-05-08 08:55:41 46.186.*.*
    dla nas, klientów, każda nowa konkurencja na rynku to dobra wiadomość
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • michal2755 2019-05-08 06:49:27 109.201.*.*
    Zachęcam do tego, by korzystać. Na pierwszy przejazd w Bolt/Taxify można użyć kodu CREPT (do wpisania w zakładce „Promocje” w aplikacji), który obniża cenę. Przy krótszych kursach można pojechać nawet za darmo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • Olsztyniak007 2019-05-08 05:03:51 178.235.*.*
    Wreszcie coś się dzieje... Sam kiedyś taksówkarz przywiózł mnie spod Wysokiej na Jaroty za 70 złotych... A korporacja się wypieła bo wziąłem taksówkę z ulicy...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 6
  • Klienr 2019-05-07 21:53:02 176.221.*.*
    Wreszcie! Ceny mniejsze o ponad połowę! A taksówkarze niech się w nos ugryzą. Sami szukają wszystkiego co najtańsze, a na swoje usługi chcieli by monopol. Dajcie ludziom wybór i tyle, mnie to nie obchodzi czy ktoś ma licencje czy nie. Bolt gwarantuje dobry stan techniczny samochodu, z góry znamy cenę i trasę. Jeżeli będę miał wybór zawsze wybiorę bolta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 7
  • Gigu 2019-05-07 21:28:04 46.215.*.*
    Rewelacja! Dzięki Bolt z Dywit na starówkę można będzie dojechać za max 20zl a Złotówy chciały 40... skończy się żerowanie i stawki z kosmosu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 7
  • STENIA 2019-05-07 19:30:52 89.228.*.*
    PODAC NR NA TAXI BOLT.?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • MalkontentzKęczyna 2019-05-07 18:58:26 77.112.*.*
    bardzo dobrze. czekamy jeszcze na ubera. dość oszustów z taxi. pamiętacie jak protestowali, bo musieli założyć kasy fiskalne?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 8
  • Olsztyniak7777 2019-05-07 17:05:20 5.173.*.*
    A kto mi dokładnie wytłumaczyć gdzie i jak zdobyć uprawnienia by na legalu jeździć taryfą po Olsztynie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 5

www.autoczescionline24.pl