Przypomnijmy, społecznicy, którzy znają bolączki naszego miasta stworzyli Obywatelską Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, której celem jest wskazywanie tego, co w naszym, miejskim systemie drogowym należy usprawnić. Przedstawiciel rady otrzymał pozwolenie na uczestniczenie w posiedzeniach Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – co już jest ogromnym sukcesem.
Kolejnym sukcesem społeczników walczących z bolączkami drogowymi miasta – jest udane spotkanie z szefem olsztyńskich drogowców, które miało miejsce wczoraj.
Idea tego dawno oczekiwanego spotkania wyszła od dyrektora MZDiM, Jerzego Romana, który zaprosił do Ratusza przedstawicieli najaktywniejszych grup i środowisk mieszkańców Olsztyna. Celem spotkania było przedyskutowanie i poszukiwanie rozwiązań problemów, które w ostatnim czasie budziły wśród mieszkańców największe emocje. Spośród 14 poruszonych zagadnień wiele z nich doczekało się konkretnych wniosków i ustaleń.
- Zebrani ustalili na przykład, iż w Olsztynie zostanie wypróbowana strefa skrzyżowań równorzędnych. Będą to takie obszary miasta, gdzie pierwszeństwa nie będzie już regulować szpaler znaków drogowych i szereg sygnalizacji, a jedynie zasada „prawej ręki”, która skutecznie obniża prędkość pojazdów i przyczynia się do większego skupienia się na drodze wśród wszystkich kierujących pokonujących dane skrzyżowanie. Jak się okazuje drogowcy łączą wielkie plany uporządkowania kwestii sygnalizacji świetlnych z uruchomieniem systemu ITS, który zostanie wdrożony za około 1,5 roku. Drogowcy zgodzili się również z krytyczną oceną funkcjonowania pętli indukcyjnych, które nie wykrywają nawet bardzo masywnych motocykli. Pracownicy MZDiM przychylą się do wskazań przedstawicieli motocyklistów i podejmą kolejną próbę doskonalszego wyregulowania czułości systemu detekcji pojazdów na wybranych skrzyżowaniach. Rowerzyści z kolei mogą liczyć na to, że MZDiM dopilnuje, aby w projektach nowych inwestycji, przyciski wzbudzające sygnalizację zostały zastąpione specjalnymi pętlami indukcyjnymi umieszczonymi pod drogami rowerowymi - relacjonują społecznicy.
Co ciekawe, niebawem przeprowadzony zostanie również przegląd wszystkich ciągów barierek ustawionych w mieście. Chodzi o tak zwane żółte barierki bezpieczeństwa ''typu olsztyńskiego''. Lokalizacja części z nich jest nielogiczna. Dyrektor MZDiM, Jerzy Roman obiecał, że przeprowadzona zostanie analiza zasadności ich ustawiania.
Społecznicy i drogowcy dostrzegli wspólnie brak lokalnych standardów w zakresie wyznaczania miejsc parkingowych oraz stosowania zieleni jako elementu służącego ochronie pieszych.
Społecznicy poruszyli również temat niszczenia zielni przez nielegalnie parkujące auta. Dyrektor MZDiM twierdzi, że ta kwestia zostanie uporządkowana po połączeniu MZDiM z Zarządem Zieleni Miejskiej. Taki zabieg ma ułatwić organizację pracy połączonych jednostek oraz skuteczniejsze egzekwowanie konsekwencji po ewentualnych fuszerkach.
Szef drogowców zapewnił, że spotkanie ze społecznikami powinno odbywać się cyklicznie raz na 2-3-miesiące. Społecznicy twierdzą, że również widzą szanse na nawiązanie dialogu z drogowcami, a co za tym idzie na wprowadzenie ważnych zmian w mieście.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz