Dziś jest: 26.04.2024
Imieniny: Klaudiusza, Marii
Data dodania: 2012-11-29 10:35

Redakcja

Inwestowanie po olsztyńsku: Adam Socha odpowiada Prezydentowi

Prezydent Olsztyna na swoim blogu wytknął publicyście Debaty, że krytykuje jego gospodarkę inwestycyjną, bo jest uczniem starej szkoły ekonomii socjalizmu. Tymczasem Socha twierdzi, że Prezydent Olsztyna wyznaje zasadę brać unijną kasę, budować nie ważne co, ważne za ile.

reklama

Prezydent Grzymowicz po wysłuchaniu audycji w lokalnym radiu, gdzie komentującym był między innymi Adam Socha, na swoim blogu postanowił odnieść się do tego, co usłyszał, między innymi na swój temat. Chodzi przede wszystkim o zarzut – wydawania publicznych pieniędzy na obiekty, inwestycje, które nie stworzą dodatkowych miejsc pracy, a jedynie dodatkowo obciążą portfele mieszkańców Olsztyna, jak choćby budowa Parku Naukowo-Technologicznego.

- Kolejny raz próbuje mi się przypisać wszystkie grzechy tego świata – niekompetencję, manipulację, złą wolę, działanie na szkodę olsztynian. Ręce opadają! - pisze na blogu Piotr Grzymowicz. - Przesadzam, przerysowuję? To teraz kilka cytatów z audycji, w części dotyczącej budżetu miasta: Red. Adam Socha:– W przypadku Olsztyna okazuje się, że tę 19-milionową nadwyżkę stworzono po to, żeby nadal brnąć w inwestycje, które nie stworzą żadnego miejsca pracy – przeciwnie, obciążą nasze portfele. Przykład: Park Naukowo-Technologiczny, który będziemy musieli utrzymać, a tam żaden Bill Gates nie przyjdzie… I dalej pan redaktor dopowiada: – Prezydent miasta nie mówi o tym, ile będzie budżet kosztowała spłata odsetek od tych kredytów, które zaciągnęliśmy pod skonsumowanie tego miliarda. Jedno euro jak będzie pracować? Czy my do tego jednego euro za trzy, pięć, dziesięć lat będziemy musieli dopłacić? Czy ono wygeneruje nam dwa, trzy, pięć euro?

Drogi panie redaktorze Socha! Rozumiem, że kiedy studiował pan na Wydziale  Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, obowiązkowym przedmiotem była tam ekonomia socjalizmu, ale coś się od tego czasu zmieniło! Dziś to nie miasto ma budować fabryki, ale stwarzać warunki i zachęty do ich budowania przez prywatnych inwestorów, także – a nawet przede wszystkim – te infrastrukturalne. Czasy się na tyle zmieniły, że inwestorów nie tylko interesuje cena za hektar działki, ale także w jakich standardach cywilizacyjnych funkcjonuje miasto, bo to ma bezpośredni związek z ich potencjalnymi pracownikami, i to na każdym szczeblu organizacyjnym. To jeden z powodów, dla których inwestowaliśmy w sieci wodno-kanalizacyjne, dlatego modernizujemy drogi i transport publiczny, a będziemy budować system odbioru odpadów i zapewniać miastu ciepło. Z tych samych powodów inwestujemy w szkolnictwo zawodowe i w Park Naukowo-Technologiczny. Z pewnością Bill Gates do nas nie przyjdzie, ale wierzę w naszą naukę i jestem przekonany, że Park będzie znakomitym miejscem biznesowego startu olsztyńskiej młodzieży. Wystarczy z nią porozmawiać – ja to czynię!

Stawianie zarzutu i podnoszenie do rangi problemu faktu, że Olsztyn chce inwestować w procesy modernizacyjne, jest naprawdę absurdem! - pisze na blogu Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Adam Socha nie pozostaje jednak dłużny Prezydentowi i w Debacie odnosi się do wpisu na prezydenckim blogu. Wskazuje, że wiele inwestycji w naszym mieście jest realizowanych na siłę, bo są pieniądze i należy je wydać, tymczasem tworzą się kredyty, które przecież ktoś musi spłacać?

Inwestycje, o których mówi Socha to między innymi budowa linii tramwajowej, buspasów na Warszawskiej, czy budowa infrastruktury nad Krzywym, która zdaniem Sochy powinna być realizowana przez prywatnych inwestorów, gdyby oczywiście stworzyło im się odpowiednie warunki.

- Jakie rzeczywiście inwestycje zostałyby zrealizowane w Olsztynie, gdyby nie było dotacji unijnych? To ćwiczenie pokaże nam, które tak naprawdę ze zrealizowanych i realizowanych inwestycji były rzeczywiście niezbędne do rozwoju miasta? Czy budowalibyśmy linię tramwajową za 420 mln zł, czy też wymienilibyśmy za te pieniądze tabor autobusowy na nowy i na tanie paliwo (gaz)? Czy wydalibyśmy na nabrzeże Jeziora Krzywego 70 mln zł, czy też stworzylibyśmy warunki inwestorom, którzy chcieliby zainwestować swoje pieniądze w tym miejscu? Prawdziwy gospodarz miasta zacząłby od uzbrojenie terenu w specjalnej strefie ekonomicznej, by ściągnąć do niej fabryki, a gdy dzięki pracy w tych fabrykach zamożność społeczeństwa by wzrosła, wówczas by pomyślał o budowie basenów olimpijskich, stadionów i hal widowiskowo-sportowych. Na to pytanie znają już odpowiedź mieszkańcy Ostródy, w którym burmistrz zainwestował w stadion, amfiteatr, nabrzeże jeziora, a miasto znalazło się w na skraju bankructwa z rosnącym bezrobociem. Burmistrz tłumaczył, że inwestycje przyciągną jakąś drużynę z Euro 2012. Niestety, wysłannicy reprezentacji obejrzeli obiekty i wyjechali. Powód? Brak pewnego dojazdu na mecz – czytamy wypowiedź Sochy w Debacie (debata.olsztyn.pl).

Źródło: debata.olsztyn.pl/grzymowicz.pl

Komentarze (34)

Dodaj swój komentarz

  • Mieszkaniec Olsztyna 2014-03-05 15:25:18 95.49.*.*
    Grzymowicz zapomniał jakich sam się przedmiotów uczył na studiach w ART? A może tak przytoczyć temat jego pracy magisterskiej i doktorskiej? Dopiero będzie śmiech....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • olsztynianin 2014-01-11 16:44:59 88.156.*.*
    tramwaje to niewypał a 420 mln. wyrzucone w błoto
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • PRZEDSIEBIORCA 2013-08-08 00:10:58 89.228.*.*
    przeczytałem wszystkie komentarze , jestem pod wrażeniem świadomości (śmiech) naszej lokalnej społeczności i zarazem konkretnych oczekiwań wobec prezydenta , jak na nasze czasy , prawie wszyscy sa zgodni co do inwestycji w miescie. szkoda również ze prezydent nie dba o starowke na której mam jeden z lokali który nosi się z roku na rok coraz gorzej przez brak imprez w tym cudownym miejscu:)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • ole 2013-06-26 19:01:44 83.31.*.*
    Nareszcie mamy mądrego prezydenta.Zrobił w ciągu kilku lat ogromną robotę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • stary mieszkaniec oOlsztyna 2013-06-09 13:10:15 178.36.*.*
    Inwestycja prezydenta w nowe drogi Olsztyna zabiła dziesiątki drobnych przedsiębiorców.Jak się cieszyć kiedy zamykane drobne biznesy wysyłały ludzi na bezrobocie a właściciele tracili dorobek swojego życia. Czy prezydent pomógł chociaż jednemu przedsiębiorcy dźwignąć się z ruiny.Prezydent wykorzystuje unijne dotacje dając pracę firmom betoniarskim nie troszcząc się o biednego obywatela. Premier mówi stoję na czele państwa , którego obowiązkiem jest dbać o obywatela a nasz prezydent dodaje, ja stoję na czele rządu który dba tylko o tego co produkuje beto i układa asfalt i kostkę brukową. Łaczmy się z Palikotem co chce nam obalić takiego prezydenta i taką rade miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • george 2013-05-24 14:37:59 31.174.*.*
    Panie Adamie Pan Grzymowcz to stara szkoła w której promowali tylko technikę lania betonu , efekt widoczny w Olsztynie , myślę że Pan Prezydent w ten sposób wspiera firmy betoniarskie :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Olsztynianin2 2013-05-10 21:00:09 46.170.*.*
    Wytykając błedy Prezydenta Ostródy trzeba wspomniać o pomyśle zagospodarowania brzegu nad jeziorem Krzywym za grube miliony, skoro już pan Piotr G. uważa za błądto co tam dokonano. To dlaczego tu robi to samo? Przynajmniej w tej kwesti?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Olsztynianin 2013-05-10 20:56:29 46.170.*.*
    Bardzo ładnie Piotr Grzymowicz skrytykował prezydena Ostródy a ja się pytam co miały na celu inwestyje w "Filharmonię" i "Basen". Szkoła muzyczna istnieje i posiada salę w zupełności wystarczającą na takie miasto. Basenów jest już kilka nie można było dofinansować inwestycji UWM? Kto teraz płaci za utrzymanie tych niepotrzebnych molochów? Proszę o przedstawienie kosztów utrzymania i przychodów. Słucham? No i najważniejsze ile osób znalazło tam pracę? Słucham? Czy mamy się cieszyć z tego, że basen generuje koszty 1,2 mln zł rocznie a nie 2 mln żł ? To jest powód do radości? Po co linia tramwajowa w nieprzystosowanym do tego zakorkowanym mieście? Jak się jeździ buspasami panie Grzymowicz?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • PEPE 2013-05-10 08:59:33 89.76.*.*
    wieś zawsze pozostanie wsią....Panie grzymowicz, na UW był taki przedmiot ekonomia socjalizmu...tylko ze Pan ogólnie nie ma pojecia i nie zna znaczenia słowa "ekonomia" to widac po trafionych przez pana inwestycjach...tylko do ekonomii , potrzebna jest jeszcze "logika:!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Falkon 2013-03-26 23:34:54 81.190.*.*
    Ponawiam pytanie!!! 1)Kto w Olsztynie jest odpowiedzialny za DARMOWY Internet na który są fundusze Unijne ? 2)Gdy przepadną pieniądze na Internet czy będziemy mogli powiesić odpowiedzialnego pod ratuszem ? Nie żebym się czepiał, ale chciałbym to wiedzieć !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • pikas 2013-02-19 10:33:04 46.134.*.*
    żałosny jest sub-gospodarz
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • hi 2013-02-03 20:57:01 78.30.*.*
    lampy pod ratuszem....latarnie...to miejsca pracy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • fffff 2013-02-03 20:56:11 78.30.*.*
    te lampy to miejsca pracy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • kk 2013-01-27 13:20:32 81.190.*.*
    Olsztyn zamiera , bo nie ma pracy dla młodych i nie potrzeba tramwajów, tylko inwestycji w zakłady pracy , czy cymbały z ratusza w tym prezydent wreszcie to zrozumie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • willisus 2013-01-26 13:17:14 81.190.*.*
    Olsztyn to miasto rządzone przez kolesi. Nikt nie ma pomysłu na rozwój miasta i regionu. Miasto umiera.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • @do Classic 2013-01-24 13:36:01 213.73.*.*
    To, że gdzieś istnieje linia tramwajowa nie oznacza, że ma istnieć tutaj. Dasz ludziom powozy konne i jeżeli nie będzie innego transportu, to będą jeździć powozami, stąd słabość pomysłu na tramwaje, które de facto mają jeździć trasami pokrywającymi się z autobusami. Poroniony pomysł, a to, że tramwaj ładniej wygląda wcale tej inwestycji nie ratuje. Nie wymyśla się koła od nowa, koło się modernizuje, tak samo jak istniejącą od kilkudziesięciu lat infrastrukturę. Nie zmienia się jej tylko dlatego, że ciocia unia nie przydzieli pieniędzy na coś innego. Koszt wybudowania linii i jej utrzymania przez kilkanaście lat będzie spoczywał na tobie podatniku, bo inwestycja warta ponad 400 mln + utrzymanie roczne spada na podatnika. Zanim się zwróci (o ile) minie tyle czasu, że zdążylibyśmy wdrożyć autobusy na wodór. Nie rozumiem ludzi, którzy za wszelką cenę chcą powrotu starych technologii i pragną wyrzucać wszystko i wszystkich z centrum na obrzeża miasta. Ludzie - centrum ma kwitnąć życiem, a nie uniemożliwiać dojazd rodzinie (samochodem!), bo natury się pokona - skoro chcecie uwolnić centrum od aktywności ludzi, to takie centra powstaną gdzieś indziej - naturalne jest skupianie się ludzi/pojazdów i firm w miejscu centralnym - wygonicie ludzi z centrum, a to z czasem stanie się prowincją. Tyle w temacie. Centrum ma żyć, ale nie kosztem podatnika i głupich tramwajów, tylko żyć finansowo, ma być ruch, swobodny dojazd, możliwość zaparkowania, wyjechania, ubicia interesu. Do tego służy CENTRUM i miasto zawsze takie posiadało (rynki były tłoczne od wczesnego średniowiecza, dużo starsze miasta także miały zatłoczone centra!), tego się nie da uniknąć, jakiekolwiek pierdzielenie o odciążeniu centrum to wywracanie natury do góry nogami. Ocknijcie cię ludzie, bo już wam odbija. Nie podoba ci się tłok - kup sobie mieszkanie daleko od centrum, a nie wyludniasz Pan centrum i dzięki temu ani centrum, ani obrzeża, a ni cały ten Olsztyn nie jest atrakcyjny biznesowo. Mieszkam tu już od dawna, w oddali widzimy tylko pięty miast, które wiedzą, co należy zrobić w centrum. Ma to być serce miasta, a nie zielona dżungla bez życia. Chcecie dżungli? Proponuję wynieść się poza miasto i na wsi dobijać targu na polu kukurydzy. Przypominam: centrum ma być ośrodkiem życia, a nie marazmu i wizji bandy ekologów upierających się na jakieś "zielone miasta" - chleba z tego nie będzie, a zieleń proszę sobie hodować poza granicami miejskimi. Tam jej miejsce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • do Classic 2013-01-21 13:38:53 213.73.*.*
    A kto ci powiedział że tramwaj będzie jechał środkiem ulicy? Przeczytaj troche o projekcie zanim coś napiszesz. Co do dawnego tramwaju to stał się zawalidroga bo nikt od czasów powojennych nie modernizował sieci, nie było specjalistów i nikt nie miał woli politycznej aby tramwaj rozwijać. Obecnie dzieki tramwajom mamy szanśe odzyskac dla ludzi spora częśćprzestrzeni publicznej w centrum miasta. Pozbuć sie ruchu kołowego z kilku ulic w samum centrum. Zmniejszyć koszta funkcjonowania komunikacji autobusowej, zatem korzysci z sieci tramwajowej są. tylko trzeba chcieć to zrozumieć. A co do wielkości miasta to prosze sprawdzić jak funcjonuje i ile znaczy komunikacja tramwajowa w miastach Grudziądz i Elbląg. W Elblągu Nowaczyk chciał zamknąć jedną tylko linię tramwajową i mało co nie doszło do referendum w sprawie jego odwołania właśnie dziekui obronie lini tramwajowych w tym meście przez samych mieszkańców.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Classic 2013-01-20 14:02:22 79.185.*.*
    W tak zatłoczonym mieście tramwaj to bzdura ! Nowoczesna linia tramwajowa winna biec na wydzielonych pasach zieleni - a nie po środku ulicy! Pamiętam, jak to wyglądało gdy w Olsztynie były tramwaje. Już wtedy "zawalały" ulice. Tramwaj w zatłoczonym śródmieściu to pomyłka. Wydawanie nieswoich pieniędzy. Świecidełka - patrzcie, to ja to zrobiłem. Tylko kto to będzie spłacał? Nad jeziorem Krzywym poumierały kluby żeglarskie. W zamian będzie się budowało nie wiadomo co. za potworne pieniądze. Po co? w jakim celu? Zgadzam się zdecydowanie - trzeba stwarzać przede wszystkim warunki do inwestowania przez przedsiębiorców. A tego nie ma. Budujemy świecidełka - nie inwestujemy w przyszłość. Olsztyn staje się miastem nieprzyjaznym. I biednym.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • do portos 2012-12-31 11:20:24 88.156.*.*
    Częściowo zgadzam się (zawsze narzekamy, bo taka nasza natura). W Dublinie funkcjonują 2 linie "tramwajowe", które spełniają swoją funkcję, mają mnóstwo pasażerów do późnych godzin nocnych. Może i tu będzie pod tym względem podobnie, tramwaje będą na siebie zarabiać (i podatnicy nie będą musieli zaciskać pasa). Zastanawia mnie jednak co się stanie kiedy taki tramwaj (wiadomo jaki tabor nam organizują) rozkraczy się w centrum. Czy ktoś opracowuje procedury na takie ewentualności? Czy mamy tu szybko reagującą ekipę? Linia tramwajowa przechodzi przez kilka kluczowych skrzyżowań Olsztyna... Olsztyn ma tak gęsto zabudowane centrum, że dokładanie tam linii tramwajowej na siłę wydaje się być... dziwnym pomysłem. Jeśli chodzi natomiast o udogodnienia dla przedsiębiorców to wystarczy wybrać się w okolice Towarowej czy Lubelskiej Czy tak powinna wyglądać dzielnica przemysłowa w mieście wojewódzkim? Dla niemieckiego partnera handlowego przejażdżka koleinami, dziurami i uniki przed wyrwanymi kawałkami asfaltu w tej okolicy to cytuję: "jak jazda na rollercosterze". Żeby nie stracić kontrahentów trzeba przenieść się w bardziej reprezentatywny region, gdzie koszty eksploatacji floty będą niższe, a opóźnienia w transporcie dużo mniejsze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Falkon rubasznie 2012-12-26 21:25:53 81.190.*.*
    1)Kto w Olsztynie jest odpowiedzialny za DARMOWY Internet na który są fundusze Unijne ? 2)Gdy przepadną pieniądze na Internet czy będziemy mogli powiesić odpowiedzialnego pod ratuszem ? Nie żebym się czepiał, ale chciałbym to wiedzieć !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl