Konferencję otworzył wicemarszałek województwa Jarosław Marek Słoma, który przypomniał ideę, która narodziła się w ramach współpracy z departamentem Côtes-d'Armor, gdzie utworzono znany w całej Francji znak „Produit en Bretagne”. Na bazie tego właśnie pomysłu stworzono znak dla naszego regionu. Dodał też, że projekt „Produkt z Warmii i Mazur” jest rozszerzeniem działań, podjętych przez samorząd województwa, takich jak: Warmińsko-Mazurska Nagroda Jakości, Najlepszy Produkt i Usługa Warmii i Mazur, czy Dziedzictwo Kulinarne Warmia Mazury Powiśle.
Następnie zabrał głos Igor Marek Hutnikiewicz Dyrektor Departamentu Polityki Jakości w Urzędzie Marszałkowskim, stwierdzając, że obecnie realizowany projekt jest naturalną konsekwencją działań, mających na celu budowanie regionalnej tożsamości – także tej gospodarczej oraz że marka przyznawana jest w trzech kategoriach: produkt, usługa, wydarzenie. Ubiegać się o nią mogą osoby prywatne, firmy, placówki publiczne prowadzące działalność na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Podczas konferencji zostały wygłoszone referaty ekonomistów z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy przybliżyli uczestnikom konferencji, czym taki produkt regionalny powinien się charakteryzować.
Tę część otworzył Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie dr hab. Mirosław Gornowicz profesor UWM, który zauważył, że z jednej strony mówimy o globalizacji świata, a z drugiej strony, że odżywa regionalizm, ponieważ coraz częściej mówi się o europie regionów, a te procesy odbywają się równolegle.
Dr hab. Janusz Heller profesor UWM Dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych w swoim wystąpieniu omówił procesy globalizacji gospodarczej jako powszechną ekspansję kapitału, która powoduje łączenie krajów pod względem ekonomicznym i politycznym. Powoduje często spór, a nawet konflikt między instytucjami państwa a właścicielami kapitału o władzę nad kapitałem. Podkreślił bardzo ważną rolę instytucjonalnego wsparcia rozwoju regionalnego poprzez identyfikację i wspieranie mocnych stron regionu oraz promocję i poszukiwanie marki.
Natomiast dr hab. Mariola Grzybowska – Brzezińska z katedry Analizy Rynku i Marketingu wygłosiła referat nt. marka regionu jako atrybut budowania przewagi konkurencyjnej. Omówiła w nim ważność podnoszenia atrakcyjności regionu i wprowadzania produktów identyfikowanych z regionem oraz wzrost świadomości mieszkańców w zakresie przynależności do odrębnych grup regionalnych. Zaznaczyła, że marka regionalna daje duże możliwości do wspólnego wykorzystania specyfiki potencjału jakim dysponuje region Warmii i Mazur oraz wzmacniania pozycji działających tu podmiotów. Przedstawiła także korzyści z tego płynące, na przykładzie znaku stosowanego w Niemczech, o nazwie UCKERMARK, co potwierdziło tylko zasadność podjętych działań przez samorząd województwa, związanych z wprowadzeniem w regionie marki „Produkt Warmia Mazury”.
W podsumowaniu prof. Gornowicz zaznaczył, że celem projektu „Produkt z Warmii i Mazur” jest poprawienie rozpoznawalności i atrakcyjności gospodarczej naszego regionu.
Tego samego dnia odbyła się Gala, podczas której wręczono 70 certyfikatów podmiotom z województwa warmińsko-mazurskiego, uprawniających do korzystania ze znaku „Produkt Warmia Mazury”.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz