Według szacunków Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, komunikacją miejską w Olsztynie w 2023 roku podróżowało 39 747 869 pasażerów. Liczba ta stanowi wzrost o 2 proc. w porównaniu z tą z poprzedniego roku. Zwiększoną liczbę podróżujących zanotowano pomimo tego, że przez kilka miesięcy sprzedaż biletów i praca kontrolerów były utrudnione z powodu ataku hakerskiego na sieci informatyczne ZDZiT.
Według danych z grudnia 2023 roku, w dni robocze w szczytach komunikacyjnych na olsztyńskie drogi wyjeżdżało 14 tramwajów oraz ok. 148 autobusów. W godzinach zmniejszonego ruchu liczby te spadały odpowiednio do 12 i 96.
W ubiegłym roku mieszkańcy Olsztyna korzystać mogli z 3 linii tramwajowych (linia nr 3 została uruchomiona ponownie w październiku, w związku z rozpoczęciem roku akademickiego na UWM) oraz 25 linii autobusowych zwykłych.
Na blisko 40 milionów podróżujących przypadło nieco ponad 6 milionów biletów. Jednorazowe i krótkookresowe kupiono 5 774 618 razy, a długookresowe sprzedały się w liczbie 253 536. Warto zaznaczyć, że część pasażerów nie płaci za przejazdy lub posiada ulgi - to przekłada się na końcowy bilans kosztów utrzymania komunikacji miejskiej w Olsztynie.
Koszt zakupu usług przewozowych wyniósł aż 117,7 mln zł. Wpływ z biletów wyniósł natomiast 34,44 mln zł. Do transportu "dorzuciły się" także podolsztyńskie gminy, do których kursują autobusy ZDZiT. Dywity, Barczewo, Purda, Stawiguda i Olsztynek oraz firmy, z którymi miasto zawarło porozumienie, dopłaciły łącznie 5,27 mln zł. Aby komunikacja mogła funkcjonować, Olsztyn zapłacił za usługi 78,1 mln zł.
Komentarze (19)
Dodaj swój komentarz