Dziś jest: 02.05.2024
Imieniny: Anatola, Atanazego
Data dodania: 2018-06-11 10:06

Redakcja

Wiemy, kto zaprojektuje nowy dworzec dla Olsztyna

Spółka PKP SA wybrała wykonawcę, który zaprojektuje przebudowę dworca w Olsztynie wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Projekt nowego dworca ma kosztować nieco ponad 5 mln złotych.

reklama

Konsorcjum firm Multiconsult Polska Sp. z o. o. i Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji „Allplan” Sp. z o.o. zaprojektuje nowy Dworzec Główny w Olsztynie. Spółka PKP S.A za opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji zapłaci 5 285 310 złotych.

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn.

Zadanie jest podzielone na dwie części. Zakres inwestycji PKP PLK obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej, natomiast zakres PKP SA to projekt wyburzenia istniejącego dworca oraz budowa nowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.

Projekt nowego dworca zakładać będzie stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Obiekt ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.

Celem jest także stworzenie przestrzeni objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją dla podróżnych, zgodną z obowiązującymi wytycznymi PKP S.A., z uwzględnieniem informacji także dla osób niewidomych i niedowidzących.

PKP oczekuje również przywrócenia obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenie obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta poprzez wyeksponowanie walorów architektonicznych, czy zachowanie elementów wystroju wewnętrznego posiadających znaczenie historyczne takich jak: modernistyczne mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca i poczekalni oraz istniejących zegarów ściennych.

Układ funkcjonalny obiektu oraz jego wyposażenie instalacyjne powinny zapewniać wysoki standard obsługi podróżnych i klientów w zakresie usług kolejowych oraz towarzyszących im usług komercyjnych.

Z kolei projekt przebudowy układu torowo-peronowego powinien przewidywać przebudowę głowic rozjazdowych stacji, torów stacyjnych w peronach wraz z podtorzem oraz siecią trakcyjną. Zakłada się likwidację budynku byłej nastawni na końcu peronu 3, budynku dyżurnego ruchu peronowego na peronie 3, a także likwidację włazów do schronów usytuowanych na peronie nr 3 i 4. Przewidziane jest zachowanie układu czterech peronów, z podniesieniem do przepisowej wysokości 0,76 m ponad główkę szyny. Stare wiaty na peronach 2, 3 i 4 powinny zostać zachowane, z założeniem kompleksowego remontu dachowego. Ponadto na peronie 1 powinna stanąć nowa wiata, nawiązująca do budynku dworca. 

Wykonawca projektu będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie dokumentacji. Roboty budowlane miałby zacząć się w przeciągu 21 miesięcy od podpisania umowy projektowej.

 

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • je.ać Grzymowicz Tramwajarza 2018-06-11 20:08:23 94.254.*.*
    nowy prowincjonalny dworzec dla 5 pociagow dziennie. Rozpierducha przed dworcem od 4 lat ( lacznie z tramwajami) by za dwa lata znow rozpieprzyc wszystko na nowo. Gdzie jest parking przed dworcem? Do tej bramy miasta to ludzie na piechote maja dochodzic?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Gigu 2018-06-11 18:22:17 188.146.*.*
    A co z kładką na Zatorze?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Fan arbuza 2018-06-11 17:49:36 5.80.*.*
    Będzie nowy dworzec-barak na miarę powiatowego miasta o kubaturze warzywniaka ale prezydent z PSL-u jest zadowolony bo na tle dworca w Nowym Mieście Lubawskim ten będzie wyglądał okazale
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • vcbvbvbv 2018-06-11 14:50:48 77.111.*.*
    CBA juz pewnie robi notatki ...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • zibik 2018-06-11 12:20:05 83.17.*.*
    Jeśli to nie zabieg wyborczy to pora najwyższa,bo z Kolejarzami tak do końca nigdy nie wiadomo.Warto by było Panowie Inwestorzy i Projektanci aby architekturę tego obiektu mocno osadzić w odległej XIX-wiecznej przestrzeni historycznej a nie jakimś tam akcentem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Olsztyniak1 2018-06-11 10:56:36 94.197.*.*
    To samo powinni zrobić z PKS Stadionem i Halą wszystko nowe i piękne i doskonałe a nie rudera które straszą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 4

www.autoczescionline24.pl