Powszechnie przyjmuje się, że pojazd zabytkowy to taki, który ma 30 lat, jego model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat i posiada minimum 3/4 oryginalnych części. Ich liczba w powiecie olsztyńskim systematycznie rośnie.
Decyzje o „załatwieniu" im wyróżniających żółtych tablic rejestracyjnych mają różne podstawy. Bez wątpienia, przede wszystkim jest to sentyment właścicieli oldtimerów lub kolekcjonerów, ale i mają one również bardziej materialne podstawy. Wielu miłośników dawnej motoryzacji wypożycza je na wszelkiego rodzaju imprezy okolicznościowe czy tymczasowe wystawy. Wprawdzie koszt rejestracji pojazdu na zabytek to ok. 700-1600 zł, ale może być to opłacalna inwestycja, dająca dobry dodatkowy zarobek.
Na dziś w powiecie olsztyńskim najliczniejsze są stare klasyki popularnej niemieckiej marki Mercedes Benz – 25 (ale tylko jeden pochodzący z dawnego NRD – Trabant). Jest też kilka modeli amerykańskich Cadillaców, brytyjskie: Jaguar Daimler i Rolls-Royce Silver Shadow oraz pojedyncze egzemplarze reprezentujące przemysły motoryzacyjne wielu krajów z obu stron dawnej „żelaznej kurtyny". Chociaż patrząc na tę listę od strony pojazdów o „militarnych korzeniach" – więcej jest tych ze Wschodu (10 – GAZ-ów i UAZ-ów) niż z Zachodu (6 – Willisów i Dodge'ów).
Wśród pojazdów osobowych polskiej produkcji jest: 5 Fiatów 126p, 2 – Fiaty 125p, jedna Syrenka i jeden Polonez. Wśród pojazdów „cięższych kategorii": 4 ciągniki Ursus, 2 ciężarówki STAR oraz jeden transporter wojskowy SKOT.
W powiatowym rejestrze zabytkowych jednośladów najliczniej reprezentowane są polskie motocykle WSK – 14 i SHL – 5 oraz dwa legendarne już Junaki i trzy popularne w latach 70-tych motorowery Romet.
Dokumenty koniecznie do rejestracji pojazdu jako zabytek to: dowód własności, dowód rejestracyjny (lub oświadczenie właściciela pojazdu w przypadku zagubienia), badanie techniczne, decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisie do rejestru. Muszą też posiadać polisę OC, jeśli są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego. Istnieje jednak możliwość wykupienia polis krótkoterminowych na przykład na sezon wakacyjnych zlotów motoryzacyjnych klasyków.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz