Dziś jest: 27.04.2024
Imieniny: Felicji, Teofila, Zyty
Data dodania: 2017-09-25 07:12
Ostatnia aktualizacja 2017-09-26 13:30

ck

VAT-7 – najczęściej zadawane pytania

VAT-7 czyli formularz wypełniany i używany głównie przez podmioty profesjonalne. Jak każdy inny dokument podatkowy może przysparzać pewnych trudności czy nasuwać pytania i wątpliwości. W internecie łatwo znaleźć poradniki i instrukcje wypełniania deklaracji, jednak najczęściej zawierają one porady dla osób fizycznych wypełniających zeznania PIT. Nie zapominając o przedsiębiorcach, warto więc przybliżyć najczęściej zadawane pytania dot. VAT-7.  

reklama

Czy wszyscy przedsiębiorcy powinni składać deklarację VAT?

Nie, deklarację VAT składają wyłącznie przedsiębiorcy do tego zobowiązani. Są to podmioty określone jako czynni podatnicy VAT, którzy dokonali odpowiedniego zgłoszenia do właściwego organu podatkowego. Podleganie podatkowi VAT może wynikać z obowiązku prawnego (niektóre podmioty podlegają obowiązkowej rejestracji VAT) lub z wyboru podatnika. Zgłoszenia dokonuje się na druku VAT-R.

VAT-7 czy VAT-7K, który formularz wybrać?

Litera K, przy deklaracji oznacza skrót od „kwartalnie”. Deklarację VAT-7K mogą więc używać podmioty, które rozliczają VAT w okresach kwartalnych. Poszczególne terminy określa ustawa i są to odpowiednio 25 kwietnia, 25 lipca, 25 października oraz 25 stycznia roku następującego po IV kwartale. Przedsiębiorcy rozliczający się w trybie miesięcznym powinni natomiast korzystać z formularza VAT-7.

Do którego urzędu skarbowego należy złożyć deklarację?

Do 2016 roku obowiązywała zasada właściwości miejscowej organu podatkowego na terenie, gdzie dokonano czynności opodatkowanej podatkiem VAT. W chwili obecnej, w celu ujednolicenia zasad zgodnych z ordynacją podatkową, deklarację VAT należy złożyć do urzędu zgodnego z miejscem siedziby przedsiębiorstwa w przypadku spółek lub miejsca zamieszkania podatnika w przypadku osób fizycznych.

Co zrobić w przypadku znalezienia błędów w VAT-7?

Jeżeli nieprawidłowości zostały znalezione na etapie tworzenia formularza, przed jego wysłaniem do urzędu należy po prostu poprawić błąd. Sytuacja komplikuje się, jeżeli podatnik zdążył już przesłać niepoprawnie wypełniony dokument do organu podatkowego. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest złożenie odpowiedniej korekty deklaracji. W przypadku jeżeli zmiana powoduje różnicę we wcześniej wpłaconym podatku należy również odpowiednio uzupełnić dokonaną wpłatę razem z przesłaniem korekty.

W jaki sposób wypełnić i wysłać deklarację?

W związku z prowadzoną przez Ministerstwo Finansów szeroką informatyzacją wszelkich procesów, przedsiębiorcy coraz częściej mają obowiązek składania deklaracji w wersji wyłącznie elektronicznej. Od stycznia tego roku (2017) zmiany objęły również formularze VAT-7, które należy wysyłać wyłącznie w wersji elektronicznej (poza ustalonymi wyjątkami, które już niedługo również w większości będą wyłączone - obejmą formularz VAT 2018). Nawet jeżeli na razie przedsiębiorstwa nie objął obowiązek wysyłki elektronicznej, warto więc już teraz przyjrzeć się proponowanym ułatwieniom, takim jak specjalne formularze interaktywne oraz oprogramowania księgowe ułatwiające wypełnianie dokumentów. Tego typu rozwiązania pozwalają dodatkowo zweryfikować wprowadzane dane.

W jaki sposób podpisać deklarację, czy wymagany jest e-podpis?

W związku ze zmianą składania deklaracji VAT-7 z wersji papierowej na elektroniczną pojawia się wiele wątpliwości „czy” i w „jaki sposób” należy podpisać dokument. Po pierwsze każdy dokument należy podpisać, jednak podpis nie jest zawsze rozumiany w ten sam sposób. Brak posiadania podpisu elektronicznego przez podatnika nie wyklucza możliwości złożenia deklaracji VAT-7. Druk składany przez osobę fizyczną zostanie zaakceptowany przez organ podatkowy nawet w przypadku braku e-podpisu.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl