Dziś jest: 23.04.2024
Imieniny: Jerzego, Wojciecha
Data dodania: 2017-03-08 08:36

Redakcja

Tramwaje. Skanska realizuje program naprawczy

Tramwaje. Skanska realizuje program naprawczy
Fot. Łukasz Kozłowski / archiwum Olsztyn.com.pl

Początki olsztyńskiej sieci tramwajowej nie były łatwe. Kilka dni po uruchomieniu nowego środka komunikacji doszło do pierwszych pęknięć na infrastrukturze torowej, które sparaliżowały ruch tramwajowy. Zdaniem miasta, wina leży po stronie wykonawcy, który realizował projekt tramwajowy. Jak przekonuje wykonawca, program naprawczy jest wdrażany, a liczba pęknięć wynika z... długości odcinka.

reklama

Sieć tramwajowa w Olsztynie od początku boryka się z problemem pękających szyn. Już kilkukrotnie z tego powodu ruch tramwajowy musiał być zawieszany. Większość pęknięć miała miejsce na odcinku realizowanym przez Skanskę. Problemy, choć w mniejszej skali, nie ominęły także odcinków realizowanych przez Torpol i Strabag.

Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, zlecił badania Instytutowi Kolejowemu, który miał ustalić prawdziwe przyczyny pękania szyn.

- Przyczyna jest jednoznaczna - powiedział branżowemu portalowi transport-publiczny.pl prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. - Wina leży po stronie wykonawcy. Instytut wyjaśnił, że prawidłowe wykonywanie spawów na łączeniach szyn powinno trwać około 4 godzin, natomiast z przedłożonych przez wykonawcę inżynierowi kontraktu dokumentów wynika, że Skanska wykonywała spawanie w czasie od 1 do 2 godz. Oznacza to, że prawdopodobnie wykonywali je w wyższych temperaturach, przez co osłabili przekrój szyny w odległości metra od spawu.

Jak przekazał Urząd Miasta, inżynier kontraktu miał zobowiązać wykonawcę do przedstawienia planu naprawczego, by kolejne takie przypadki nie miały miejsca.

- Firma przedstawiła już program naprawczy inwestorowi i go realizuje - podkreśla Marek Dębski, dyrektor ds. realizacji projektów w Skanska. Jak wyjaśnia, program składa się z dwóch części. - Działania doraźne polegają na stałym monitorowaniu stanu szyn i dokonywaniu napraw bez wcześniejszego wezwania zamawiającego. Naprawy wykonywane są natychmiastowo, w ciągu 2-3h, bez przerw w komunikacji - mówi Dębski.

Druga część programu naprawczego to działania docelowe czyli odtwarzanie toru bezstykowego. - Możemy je realizować po okresie zimowym, kiedy nie występują już duże amplitudy temperatur. Pierwsze bezstykowe odtworzenie toru wykonywaliśmy w lipcu ubiegłego roku - tłumaczy.

Skanska wypowiedziała się także o ekspertyzie wykonanej przez Instytut Kolejnictwa, która powstała na zlecenie Olsztyna. - Dotyczy ona tylko 1 spawu na 1900, które wykonaliśmy - zauważa Dębski. - Zgodnie z rekomendacją ekspertyzy Instytutu Kolejnictwa wyników nie należy odnosić do wszystkich spawów, a jedynie to tego jednego, konkretnego. Aby pokazać jakość spawów należałoby wykonać badanie na większej próbie. Według naszej wiedzy pęknięcia były na niespełna kilku promilach wszystkich spawów - podkreśla firma.

Źródło: własne, transport-publiczny.pl

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • xnx 2017-03-09 05:43:26 188.146.*.*
    A wczoraj podobno ktoś nasrał do basenu w Aquasferze ,potwierdzi ktoś ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3

www.autoczescionline24.pl