Dziś jest: 10.05.2024
Imieniny: Antoniny, Izydora
Data dodania: 2015-12-03 09:13

Iwona Starczewska

System ''all red'' na olsztyńskich skrzyżowaniach?

W związku z zapowiedziami drogowców o tym, iż po wprowadzeniu tramwajów wydłużony zostanie czas działania sygnalizacji świetlnych na głównych ulicach miasta, społecznicy wystąpili z wnioskiem o zastosowanie w mieście systemu, który ograniczyłby do minimum czas oczekiwania ''na światłach'' kierowców i pieszych w warunkach niewielkiego natężenia ruchu.  

reklama

Drogowcy planują wydłużyć czas pracy olsztyńskich sygnalizacji świetlnych. Ma to związek z wprowadzeniem do ruchu tramwajów. To oznacza, że sygnalizacje w niektórych częściach miasta będą funkcjonować nawet w porze wieczorno-nocnej przy niewielkim natężeniu ruchu.

W związku z tymi planami drogowców Forum Rozwoju Olsztyna złożyło do Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu wniosek o wprowadzenie w godzinach pozaszczytowych i nocnych algorytmu sterowania typu All-Red. W algorytmie sygnalizacji All-Red domyślnym stanem wszystkich sygnalizatorów na skrzyżowaniu jest sygnał czerwony – jest on wyświetlany przez cały czas, kiedy detektory na wszystkich wlotach i przejściach dla pieszych nie zgłaszają obecności pojazdu bądź pieszego. Kiedy którykolwiek detektor (pętla indukcyjna, kamera lub przycisk) zgłasza obecność pieszego bądź zbliżanie się pojazdu, natychmiast jest uruchamiana odpowiednia faza sygnalizacji, dzięki czemu przejazd/przejście jest możliwe bez jakiejkolwiek zwłoki. W przypadku zapotrzebowania na więcej niż jednym wlocie bądź przejściu sterownik realizuje odpowiednie fazy kolejno, zgodnie ze standardowym algorytmem, pomijając fazy zbędne, a następnie powraca do stanu wyjściowego.

Zdaniem społeczników zastosowanie tego systemu pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa, ograniczenie do minimum czasu oczekiwania kierowców i pieszych w warunkach niewielkiego natężenia ruchu, ułatwienie prowadzenia zielonej fali, ułatwienie realizacji priorytetów dla pojazdów transportu publicznego oraz wprowadzi możliwość premiowania kierowców prowadzących pojazdy z dozwoloną prędkością oraz dyscyplinowania kierowców przekraczających tę prędkość.

Źródło: FRO/własne

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • Robik 2015-12-05 06:12:41 213.73.*.*
    lepiej niech wyregulują tą synchronizację na światłach bo piesi bardzo długo czekają na zielone światło. Pieszy jest traktowany jak najmniej ważny uczestnik ruchu. Światła powinny być ustawiane pod pieszych!! Pieszy musi stać na światłach i czekać 2 minuty. Przykład przejście ze światłami na ul Bałtyckiej pomiędzy Elektronikiem a Ekonomikiem. Tam czas oczekiwania to prawie 2 minuty. Niecierpliwe dzieciaki przeskakują tam na czerwonym, Kolejne bezsensowne światła przy Minakowskiego. Idąc od reala bezsensownie czekamy na zielone światło nawet 5 minut jeżeli nie włączymy przycisku o określonym czasie, Kolejne żle ustawione światła to te nowe na ul Sikorskiego na wyskokości ul Andersa. Tam by przejść trzeba czekać 2 minuty, a na początku ustawione były tak, że wciśniecie skutkowało, że po 1 sek zapalał się samochodom żółte a później kolejno czerwone. Ludzie szybko i sprawnie przechodzili, na przejcie mieli około 0,5 min(komu to przeszkadzało? Kolejne światła przy śliwie... czy Kościele na Jarotach. Stoisz człowieku jak głupek....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • MP 2015-12-03 15:59:55 88.156.*.*
    ,,Społecznicy przypominają raport serwisu korkowo.pl, według którego przeciętna prędkość jazdy samochodu w Olsztynie w godzinach 19:00-23:00 wynosi 58 km/h' 'Panowie z FRO bądżcie obiektywni jest to średnia prędkość dla niektórych ulic w Olsztynie tam gdzie kierowca na YANOSIKU zgłasza jakąś uwagę.NIE WPROWADZAJCIE OPINII W BŁĄD,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • olsztyn_ianin 2015-12-03 15:28:30 83.12.*.*
    Najlepiej by było po prostu wyłączyć wszystkie światła - jak ludzie się nauczą znowu jeździć - wtedy są najmniejsze korki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Tadeusz.J 2015-12-03 11:02:05 5.172.*.*
    Miasto mówi o zwiększaniu bezpieczeństwa poprzez montaż kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle i kilkanaście fotoradarów, a mogłoby wprowadzić system zaproponowany przez inżyniera z FRO i byłoby bezpieczniej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5

www.autoczescionline24.pl