Dziś jest: 24.04.2024
Imieniny: Feliksa, Grzegorza
Data dodania: 2019-04-11 10:58

Monika Smolik

Strajk nauczycieli. Czy należy się wynagrodzenie za okres protestu?

Strajk nauczycieli. Czy należy się wynagrodzenie za okres protestu?
Strajk w VI LO w Olsztynie
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Strajk nauczycieli trwa w najlepsze. Rozpoczął się czwarty dzień protestów, ale także dziś egzamin gimnazjalny rozpoczął się we wszystkich szkołach. Jednak rodzi się pytanie, czy w tym czasie strajkujący nauczyciele mogą liczyć na normalną wypłatę?

reklama

W Olsztynie, podobnie jak w całej Polsce, rozpoczął się czwarty dzień strajku nauczycieli. Choć rodzice i uczniowie gimnazjów mieli obawy, czy przystąpią do egzaminu, to zarówno wczoraj, jak i dzisiaj udało się zorganizować komisje egzaminacyjne. W związku z tym uczniowie dziś piszą test z części matematyczno-przyrodniczej.

- Jeśli chodzi o strajk to sytuacja w Olsztynie się nie zmieniła. Nie mamy informacji, że gdzieś się strajk zakończył. Nie dostaliśmy też sygnału, żeby w którejś placówce egzamin się nie rozpoczął – mówi Tomasz Branicki, prezes warmińsko-mazurskiego oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Choć sytuacja była trudna, to do egzaminu przystąpiło 1100 uczniów. Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz podziękował dyrektorom szkół i komisjom za sprawne przeprowadzenie egzaminów.

- Za ich sprawny przebieg serdecznie dziękuję dyrektorom szkół, bo to w największym stopniu ich zasługa, a także – urzędnikom i wszystkim ludziom dobrej woli, którzy rozumieją tę trudną sytuację. Ta zdolność działania w sytuacjach ekstremalnych pokazuje prawdziwą sprawność i kompetencje organizacyjne. To test, który, jak na razie, wypada dobrze – i to jest najważniejsze – pisze na swoim fanpage'u Piotr Grzymowicz.

Niektórzy nauczyciele zawiesili strajk na czas egzaminów. Jednak wielu z nich od poniedziałku ciągle protestuje, co skutkuje zawieszeniem zajęć w szkołach. Wiele osób zastanawia się, czy za okres strajku nauczycielom należy się wynagrodzenie?

- Wynagrodzenie za strajk się nie należy, ale będziemy próbować rozmawiać z samorządami, żeby zrekompensowały te straty, bo wynagrodzenie za ten okres byłoby niskie. Ciągle czekamy na oficjalne stanowisko miasta. Prezydent ciągle nie wypowiedział się w sprawie rekompensaty finansowej za strajk. W Olsztynie mieliśmy także zapytania, jak można finansowo wesprzeć strajk. Wsparcie moralne okazują nam, strajkującym, rodzice uczniów i samorządy, m.in. Warszawa, Kraków czy Łódź – wyjaśnia Tomasz Branicki.

Marta Bartoszewicz, rzeczniczka urzędu miasta podkreśla, że sprawa nie jest prosta. Jednak nie jest wykluczone, że pieniądze na wypłaty dla strajkujących nauczycieli się znajdą.

- To bardzo trudna do rozstrzygnięcia kwestia. Cały czas konsultujemy to z prawnikami, sprawdzamy jakie regulaminy obowiązują w poszczególnych jednostkach, badamy publikacje Regionalnych Izb Obrachunkowych i sondujemy jak ten temat rozwiązywany jest w innych miastach. Bardzo istotny jest też fakt, że nie zabieramy żadnych pieniędzy z budżetów jednostek. Środki, które miały one przeznaczone na wypłaty, wciąż tam są i nie planujemy wydawać ich na nic innego – tłumaczy Marta Bartoszewicz.

Strajk nauczycieli rozpoczął się w poniedziałek i jest bezterminowy. Nauczyciele zapowiadają, że będą strajkować tak długo, dopóki rząd nie przedstawi propozycji, na którą przystaną protestujący.

Komentarze (25)

Dodaj swój komentarz

  • Marek Kortowo 2019-04-13 21:41:40 88.156.*.*
    Jestem nauczycielem akademickim i mam świadomość trudu pracy nauczycieli. Jednakże absolwenci LO a wcześniej Gimnazjum, to persona totalnie odmóżdżone,. Nie mają elementarnej umiejętności samodzielnego myślenia. Moje dzieci musiałem zabrać ze szkoły podstawowej, ponieważ skoczyłoby się to dla nich wypraniem mózgu. Zatem zdecydowanie nie popieram roszczeń nauczycieli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Młoda 2019-04-12 15:24:12 37.47.*.*
    Na mądrą wladze i ustrój ludzie muszą zapracować. Jakoś w Chinach komuniści badał rządzą i nikomu to nie przeszkadza. Umieli wpasować się do epoki. U nas nie ma już w Konstytucji o wiodącej roli PZPR A Pan Ryszard dalej króluje o PiS
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Mund 2019-04-11 22:01:29 83.5.*.*
    Ci co piszą źle o nauczycielach nie rozumieją ich specyfiki pracy. Mam córkę nauczycielkę i wiem że pracuje więcej niż ja który pracuje osiem godzin dziennie. Po sześciu latach bycia nauczycielem zarabia 2250 zł na rękę. Szał !!!!! Gdyby nie ja i żona to już dawno rzuciła by tę pracę. Studia trzy fakultety za takie pieniądze, wstyd. Moja sąsiadka ma córkę która nie pracuje , ale wychowuje troje dzieci ma 4600 netto . Czy tak powinno być ? O nauczycielach źle się wypowiadają ci którym droga do szkoły była "pod górkę"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 15
  • Olsztynianka z Ratusza 2019-04-11 19:13:32 5.173.*.*
    Trwa wyliczanka ile zarobi brutto dyplomowany nauczyciel. Wynika z niej że zarobi nawet 3200 zł. netto (na rękę). Nikt nie dodaje do tej kwoty inne świadczenia. Każdy nauczyciel pracujący na pełnym etacie otrzymuje corocznie ok. 1200 zł. brutto świadczenia urlopowego aby mieć na wydatki w 2 miesięcznym urlopie. To nie koniec świadczeń z funduszu socjalnego. Corocznie otrzyma w grudniu pieniądze (od 200 do 400 zł.) do reki zamiast bonu towarowego. W zamian pracuje 18 godzin w tygodniu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Ania Jaroty 2019-04-11 13:41:03 88.156.*.*
    Moim zdaniem powinni dostać tak jak dostali gurnicy w bodajże 2017, jak dają górnikom to tym bardziej powinien dostawać nauczyciel. Ale jak nie dostaną to jak rozumiem, też będą trwali przy swoim. Ja i tak myślę, że zalewska i pis się nie spodziewał, że nauczyciele się solidarnie zbiorą i będą strajkowali. Także trzymam kciuki a od rządu domagam się dialogu. Od trzech miesięcy "premier" Morawiecki nie miał czasu się spotkać. To jest skandal i granda. Widać jakie są priorytet tego rządu. Popieram protest i trzymam kciuki!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 12
  • karcix 2019-04-11 12:58:03 81.190.*.*
    Mozecie sie zainteresowac plastykiem w olsztynie? Co z dzieciakami ktore nie moga obronic dyplomow a wszystko wskazuje na to ze obrony odbeda sie po maturach. Czy te dzieci zdaza dostac sie na swoje uczelnie? Gdzie w artystycznych uczelniach trzeba przejsc inne egzaminy wstepne??????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 0
  • Ryś 2019-04-11 12:48:58 89.228.*.*
    Nie powinno Państwo płacić za strajk nauczycieli gdyż na ich płacę składa się całe społeczeństwo poprzez podatki. A ja nie popieram tego strajku ZNP. Przecież każdy związkowiec płaci składki do związku zawodowego czyli organizatora strajku. Związek winien posiadać środki finansowe na tę okoliczność i zapłacić strajkującym a nie pobierać 12.000 zł miesięcznie przez organizatora a strajkującym figa. Uważam iż czas najwyższy skończyć z zatrudnianiem nauczycieli na czas 18 godzin. Nauczyciel winien być pracownikiem kontraktowym i w zależności od wykształcenia i ilości godzin pracy wynagradzany. A jeśli się nie podoba to są wolne etaty w innych branżach które płacą jak płacą ale pracownik nie podskoczy a może czas powrotu do wideł. Jak mi wiadomym jest na chwilę obecną mamy nadmiar wykształconych nauczycieli więc jaka strata jak parę tysięcy odejdzie a nauczaniem dzieci zajmą się profesjonaliści .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 5
  • Stanley 2019-04-11 11:24:30 5.173.*.*
    Niby dlaczego maja się znaleźć w myśl zasady „ ręka rękę myje „
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Mileniusz 2019-04-11 11:23:18 80.52.*.*
    To chyba żart ??!! Strajkują, to nie świadczą pracy, więc za co mają dostać cokolwiek. Przepisy są oczywiste w tym temacie i nie wolno ich obchodzić różnymi sztuczkami. Nauczyciele przystępując do strajku powinny byli się z tym liczyć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 5
  • MP 2019-04-11 11:07:46 188.146.*.*
    Każdy ma prawo do strajku i ponosi odpowiedzialność za swoje działanie.W tym momencie nie świadczy pracy za którą należy się wynagrodzenie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 3

www.autoczescionline24.pl