Dziś jest: 19.04.2024
Imieniny: Adolfa, Leona, Tymona
Data dodania: 2019-04-22 09:41

Cezary Kapłon

Raport z regionu, czyli o inwestycjach i planach kolejarzy

Raport z regionu, czyli o inwestycjach i planach kolejarzy
W województwie warmińsko-mazurskim eksploatowana jest sieć kolejowa o długości 1100 km linii. Na ponad 250 km trwają prace PKP Polskich Linii Kolejowych SA
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Wielkość inwestycji w województwie warmińsko-mazurskim zawartych w Krajowym Programie Kolejowym opiewa na ponad 2 mld zł. Dzięki temu ma się zdecydowanie poprawić infrastruktura, co pozwoli ulepszyć ofertę zarówno regionalnych, jak i dalekobieżnych przewozów kolejowych.

reklama

Kolejarze zapowiadają, że mieszkańcy regionu zyskają lepszą dostępność do kolei. Będzie to możliwe dzięki m.in. budowie nowych przystanku, remoncie starych oraz zwiększeniu liczby połączeń. Nowe perony będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

- W województwie warmińsko-mazurskim eksploatowana jest sieć kolejowa o długości 1100 km linii. Na ponad 250 km trwają prace PKP Polskich Linii Kolejowych SA, przy jednoczesnym zapewnieniu podróżnym połączeń kolejowych w województwie - mówi w rozmowie z nami Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK SA.

Zacznijmy od linii kolejowej Olsztyn-Działdowo o długości 83 km. Na odcinku ze stolicy Warmii do Olsztynka pasażerowie mogą już korzystać z wyremontowanych stacji. Ponadto kolejarze oddali do użytku przystanek Olsztyn Dajtki, dzięki czemu mieszkańcy tej części Olsztyna mogą w łatwiejszy sposób dostać się do centrum. Prace trwają na odcinku Olsztynek-Nidzica. Na wymianę czeka 28 kilometrów torowiska.

- Planujemy, że pasażerowie będą mogli skorzystać z pociągów na trasie Olsztyn-Nidzica-Działdowo od nowego rozkładu jazdy w grudniu bieżącego roku - mówi Janduła.

Wartość inwestycji to 260 mln zł. Prace realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Warto wspomnieć, że przebudowa stacji Olsztyn Główny jest również zadaniem włączonym w realizację odcinka Działdowo-Olsztyn. Nadal jednak trwa wybór wykonawcy na opracowanie dokumentacji projektowej dla robót. PKP PLK SA na realizację tej inwestycji zaplanowały 100 mln zł – mają zostać przebudowane tory oraz rozjazdy, a zmodernizowane perony będą dostosowane do możliwości poruszania się osób niepełnosprawnych.

- Przebudowa stacji Olsztyn Główny zakończy się w 2023 roku - wyjaśnia nasz rozmówca.

Pisaliśmy o tej inwestycji 11 kwietnia, gdy w urzędzie wojewódzkim została podpisana umowa z wykonawcą. Zmodernizowana zostanie nie tylko 6,5 km torów, ale również wybudowane zostaną dwa nowe przystanki Olsztyn Likusy w pobliżu szkół oraz Olsztyn Redykajny przy ul. Hozjusza. W trakcie realizacji tej inwestycji powstanie także dodatkowy peron na przystanku Olsztyn Śródmieście, który poprawi okolicznym mieszkańcom dostęp do kolei. Przejazd pociągiem z Olsztyna Głównego do Gutkowa wyniesie ok. 12 minut, co znacznie skróci czas dojazdu.

- Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w trzecim kwartale 2019 roku, a zakończenie w trzecim kwartale 2020 roku -– informuje rzecznik.

Zmodernizowane zostały dwa tory na linii nr 353 na odcinku Olsztyn-Jamielnik (miejscowość za Iławą). Dzięki temu pociągi na tym odcinku mogą jechać z maksymalną prędkością 120 km/h (wcześniej rozpędzały się do maksimum 100 km/h). Przy okazji odnowiono siedem stacji i przystanków: Rudzienice Suskie, Pikus, Samborowo, Lubajny, Stare Jabłonki, Biesal i Unieszewo.

- Na dobrze oświetlonych peronach podróżni korzystają z wiat i ławek. Informację zapewniają tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się wygodniejszy dostęp na perony i do pociągów umożliwiają pochylnie, prowadnice i ścieżki dotykowe - tłumaczy Jandula i dodaje, że wartość inwestycji na tym odcinku to 83 mln zł, całość pochodzi ze środków budżetowych PKP PLK SA.

To tyle jeżeli chodzi o rewitalizację linii kolejowych w pobliżu Olsztyna. Za to są jeszcze dwie ważne inwestycje na wschodzie województwa. Po pierwsze, prace trwają na liczącym 113 kilometrów odcinku linii nr 219 ze Szczytna do Ełku. - Jeszcze w tym roku poprawi się dla pasażerów dostępność kolei w regionie. Zwiększy się komfort obsługi na 4 stacjach i 14 przystankach na linii Szczytno-Ełk - dodaje nasz rozmówca.

Powstaje m.in. nowy przystanek Pisz Wschodni, który zapewni lepszy dostęp do kolei mieszkańcom okolicznych osiedli. Wartość prac to ok. 290 mln zł, realizowane są one w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

PKP PLK SA szykują także remont połączony z elektryfikacją linii nr 38 na odcinku Ełk-Korsze. Ta inwestycja pozwoli na podwyższenie prędkości pociągów do 160 km/h, co znacznie skróci czas przejazdu z Olsztyna do Ełku o ponad pół godziny. –  Szczegóły prac oraz szacowaną wartość projektu określi dokumentacja projektowa. Prace projektowe zaplanowano do 2020 r., natomiast realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2020-2023 - wyjaśnia.

W sumie w ramach inwestycji zostanie odnowionych aż 60 stacji i przystanków na terenie Warmii i Mazur, a zbudowanych zostanie lub zostało pięć nowych: Pisz Wschodni, Olsztyn Dajtki, Olsztyn Śródmieście, Olsztyn Likusy i Olsztyn Redykajny.

Widać, że po latach opóźnienia kolej robi co może, aby odzyskać pasażerów. Tylko czy nie jest na to zbyt późno? Czas pokaże.

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • JESIEN84 2019-04-22 20:56:27 89.228.*.*
    A gdzie odcinek Czerwonka-Mrągowo?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • Mieszkaniec Jn 2019-04-22 13:30:54 5.173.*.*
    Przydałoby się jeszcze odbudować trasę która została rozebrana całkowicie w Jezioranach na trasie Olsztyn - Jeziorany - Lidzbark Warmiński. Ludzie by z tego korzystali. Najbliżej chyba stacja kolejowa gdzie możemy pojechać gdzieś jest Barczewo lub Wipsowo. No ale jak zwykle nas pominięto. Burzyć łatwo i szybko trudniej odbudować.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1

www.autoczescionline24.pl