Dziś jest: 29.03.2024
Imieniny: Eustachego, Helmuta
Data dodania: 2015-08-26 14:47

Iwona Starczewska

Radni powiedzieli ''tak'' rewolucji w cenach biletów komunikacji miejskiej!

Radni powiedzieli ''tak'' rewolucji w cenach biletów komunikacji miejskiej!
Fot. ilustracja do tekstu

Olsztyn pozbywa się ''łatki'' miasta wojewódzkiego z najwyższymi cenami biletów komunikacji miejskiej w kraju. Od listopada olsztynianie kupią nowe, tańsze sieciówki, nowe bilety czasowe i pozbędą się wymysłu biletów aglomeracyjnych. 

reklama

Zapowiadana przez nas w ubiegłym tygodniu, rewolucja w cenach biletów komunikacji miejskiej, stanie się faktem. Podczas dzisiejszej sesji radni miejscy  jednogłośnie (21 ''za'', 0 ''przeciw'' - red.)zdecydowali się przyjąć uchwałę wprowadzająca nową taryfę opłat za korzystanie z komunikacji zbiorowej tj. autobusów oraz – od jesieni tego roku – tramwajów.

- Od 2012 roku od ostatniej podwyżki cen biletów obserwujemy stały spadek zainteresowania komunikacją miejską. Ten zjazd przychodów jest więc odczuwalny. Miasto podejmuje więc szereg czynności w tej sprawie, a ta nowa taryfa biletowa jest jednym z wielu elementów, które mają spowodować przyrost pasażerów komunikacji miejskiej – dodał Jerzy Roman, dyrektor ZDZiT w Olsztynie.

W tym przypadku więc nowe, oznacza tańsze, a tym samym lepsze!

Nowa taryfa będzie mniej skomplikowana podczas poruszania się liniami międzygminnymi, a więc tymi które obsługują pasażerów poruszających się np. z Dywit do Olsztyna. Teraz, by sprawnie dojechać wykupują tak zwane bilety aglomeracyjne za 4 złote. Bilet obowiązuje na dwie linie: jedną międzygminną np. 88 lub 82 i jedną miejską np. 2,26, czy 9. Nowe zasady wprowadzone przez radnych mają uprościć ten schemat. Bilety aglomeracyjne mają kosztować tyle, co obecnie kosztują bilety miejskie, a więc 2,90 zł nie zaś 4,00 zł jak ma to miejsce obecnie. Przy przekraczaniu granic gmin cena nie ulega zmianie, co wpłynie na większą atrakcyjność komunikacji zbiorowej dla mieszkańców gmin sąsiednich.

Do nowej taryfy wprowadzony zostanie także nowy bilet czasowy 30-minutowy w cenie 2,90 zł, pozwalający na przejazd kilkoma pojazdami na krótkie odległości, ważny na całej sieci komunikacyjnej.

Bilet 1-godzinny zastąpiony zostanie tańszym biletem 45-minutowym (3,40 zł), a jego ważność obejmować będzie całą sieć komunikacyjną.

Wprowadzony zostanie również bilet 90-minutowy w cenie 4,40 zł, pozwalający na swobodne poruszanie się na obszarze całej sieci komunikacyjnej.

Wzrośnie, o 2 złote, cena biletu 10-przejazdowego. Bilet będzie ważny w całej sieci komunikacyjnej (również przy przejazdach międzystrefowych).

Bilet 3-przejazdowy, który obecnie kupujemy u kierowcy, ulegnie likwidacji z uwagi na wprowadzanie automatów biletowych w autobusach i tramwajach. Kierowcy nadal będą prowadzili sprzedaż biletów, ale tylko w pojazdach, gdzie nie będą funkcjonowały automaty i będą to bilety jednorazowe jednoliniowe dostępne w sprzedaży ogólnej.

Porządek wprowadzony zostanie również w ofercie biletów wielogodzinnych i wielodniowych. Po zmianach w ofercie pozostaną tylko 24-godzinne i 3-dobowe. Bilety 5-, 10- , 15-dniowe i weekendowe ulegają likwidacji. Cena biletu 3-dobowego będzie niższa o 4 złote.

Bilety miesięczne liniowe, które obecnie kosztują 76 złotych, 2-liniowe za 86 złotych oraz sieciowy aglomeracyjny znikną. Teraz bardziej opłacać się będzie kupowanie miesięcznych sieciówek, których cena ulegnie obniżeniu o 22 złote do ceny 88 złotych, a więc jedynie 2 złote więcej niż do tej pory za dwie linie. Co ważne bilety będą ważne na obszarze całej sieci komunikacyjnej, również przy przejazdach międzygminnych, a więc dla tych, którzy korzystali z linii aglomeracyjnych.

Relacje tego biletu będą kształtowały się następująco: - dla biletu w cenie 2,90 zł -> 1:30, - dla biletu w cenie 3,40 zł -> 1:26, - dla biletu w cenie 4,40 zł -> 1:20.

Tańsze będą też bilety sieciowe na okaziciela. Zamiast 150 złotych zapłacimy 130 złotych. Bilet jest ważny na obszarze całej sieci komunikacyjnej, również przy przejazdach międzygminnych. Wprowadzony zostanie również bilet ulgowy na okaziciela.

 

Dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, Jerzy Roman zapewnił podczas sesji Rady Miasta, że proponowane przez mieszkańców wprowadzenie do nowej taryfy biletu 15-minutowego nie jest możliwe. Jego zdaniem spowodowałoby to znaczny spadek przychodów miasta, a optymalnym tu rozwiązaniem jest wprowadzenie biletów 30-minutowych i 45-minutowych. Przy tych ''czasówkach'' miasto więc pozostanie. 

Dyrektor zapewnił również, że bilety czasowe będą niezależne od ''korków'' w mieście. 

- Jeśli autobus bądź tramwaj spóźni się to ten czas opóźnienia w biletach ''czasowych'' ma być doliczony. Kontroler ma obowiązek się odnieść do rozkładu jazdy - uspokajał Jerzy Roman.  

 

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • nabieranie 2015-08-28 22:17:03 83.9.*.*
    Głownie cena za bilet jednorazowy powinna byc niższa niz 2,90(!!) a nie mydlenie oczu jakimiś pseudo-obnizkami z których korzysta znacznie mniej osób.Chcecie zrobic obnizkę -ZRÓBCIE uczciwie,a nie tylko szum medialny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • lawok 2015-08-27 16:11:54 178.43.*.*
    Ostatnio chciałem się przekonać jak jeździ się teraz komunikacją miejską, bo pomyślałem że może warto byłoby się przesiąść z auta do autobusu. Chciałem dojechać do pracy z Jarot, sprawdziłem że autobus nr 15 odjeżdża o 8.41 z przystanku Janowicza. Na przystanku byłem kilka minut wcześniej, ale wspomniana 15-stka nie przyjechała w ogóle. Przyjechał dopiero autobus nr 26 o 8.52 (z resztą spóźniony kilka minut). Do pracy oczywiście się spóźniłem. Jeśli tak ma wyglądać zachęcanie ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej to dziękuję, zostanę przy samochodzie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • olsztynianin 2015-08-26 18:51:58 88.156.*.*
    Bilet normalny powinien kosztować 2 zł a ulgowy 1 zł /ulgowe dzieci uczące się studenci i emeryci/, ważmy 60 minut na wszystkie środki lokomocji miejskiej . Płacą wszystkie osoby od 7 lat do 70 lat,innych biletów brak.Za pieniądze przeznaczone na promocje tramwajów kupić na nowe autobusy i tramwaje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Sceptyczna 2015-08-26 18:45:34 5.174.*.*
    (...) Kontroler ma obowiązek się odnieść do rozkładu jazdy - uspokajał Jerzy Roman.(...) Panie Dyrektorze,proponuję żeby każdy kanar miał certyfikat z odbytego w tej kwestii szkolenia. Bo szczerze wątpię czy będą się "odnosić"....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • a niby taniej.... 2015-08-26 17:07:10 88.156.*.*
    to juz na pewno będę jeździła komunikacją miejską....skoro dzisiaj płacę za liniówkę 76zł, a po zmianach zmusza się mnie do kupna nie potrzebnej mi sieciówki w cenie 88 zł. Jazda samochodem w tej chwili będzie mnie kosztować podobnie....więc nie ma nad czym się zastanawiać....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0

www.autoczescionline24.pl