Dziś jest: 16.05.2024
Imieniny: Andrzeja, Jędrzeja
Data dodania: 2024-04-15 18:30
Ostatnia aktualizacja 2024-04-19 16:25

Aleksandra Sawczuk

Przeniesienie produkcji z Olsztyna do Rumunii. Lider Warmii i Mazur zlikwiduje 500 miejsc pracy?

Przeniesienie produkcji z Olsztyna do Rumunii. Lider Warmii i Mazur zlikwiduje 500 miejsc pracy?
Michelin likwiduje w Olsztynie Zakład Opon Ciężarowych
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Największy pracodawca w naszym województwie, fabryka Michelin Polska S.A., likwiduje Zakład Opon Ciężarowych. Wydział zatrudnia ok. 500 osób, które mają zostać przeniesione do innych segmentów firmy bądź uzyskać satysfakcjonujące odprawy. Proces likwidacji już się rozpoczął. Jak wynika z naszych informacji, produkcja opon ciężarowych zostanie przeniesiona z Olsztyna do Rumunii.

reklama

Francuski koncern międzynarodowy, zajmujący się produkcją opon, przez lata osiągnął w na świecie pozycję lidera, pod względem wielkości i technologii. Siedzibą grupy jest Clermont-Ferrand. Firma rozwinęła działalność w 170 krajach na całym świecie, dając tym samym miejsca pracy ponad 125 000 osób.

Michelin działa w stolicy naszego województwa od 1995 r. i uznawany jest za największego pracodawcę na Warmii i Mazurach. W styczniu 2005 r. fabryka w Olsztynie i Dyrekcja Handlowa Michelin Polska w Warszawie połączyły się w jedną firmę: Michelin Polska S.A.

Fabryka w Olsztynie zatrudnia ponad 5000 osób, natomiast Dyrekcja Handlowa grupy ponad 100 pracowników, zajmujących się marketingiem oraz dystrybucją.

Struktura firmy składa się z następujących wydziałów:

  • Zakład Opon Osobowych i Dostawczych

  • Zakład Opon Ciężarowych

  • Zakład Opon Rolniczych

  • Zakład Półproduktów

  • Zakład Form

  • Zakład Kordów

  • Grupa Serwisów.

Według zdobytych przez portal Olsztyn.com.pl informacji, fabryka zdecydowała się zrezygnować z jednego z wyżej wymienionych segmentów. Jest to Zakład Opon Ciężarowych, który stanowi miejsce pracy dla 500 osób. Powód? Wysokie koszty produkcji.

Wszyscy pracownicy firmy otrzymali grupowego maila z informacją, iż wskazany wydział ulegnie likwidacji. Osobom zatrudnionym w Zakładzie Opon Ciężarowych zaproponowano przeniesienie do pozostałych wydziałów, głównie do Zakładu Opon Osobowych i Dostawczych, natomiast pracownikom, będącym w wieku przedemerytalnym złożono ofertę wypłacenia korzystnego pakietu socjalnego. Tym samym firma dała do zrozumienia, iż pracownicy nie pozostaną stratni.

- Część osób zostanie przeniesiona do innych wydziałów bądź musi sobie szukać wyjścia... czyli słynna brama nr 1. Przecież hasło Michelina brzmi „produkujemy przyszłość”. Osoby w wieku przedemerytalnym wygrały los na loterii. Michelin będzie im płacił pakiet socjalny, tzw. odprawy - wskazało nasze źródło.

Proces likwidacji już się rozpoczął. Z oficjalnego komunikatu wynika, wydział ulegnie rozwiązaniu do końca roku. Jednak, jak udało nam się dowiedzieć, wewnętrzne struktury firmy zakładają, iż całkowita likwidacja nastąpi już z końcem kwietnia.

To nie pierwszy przypadek wycofania się firmy z produkcji opon do samochodów ciężarowych. Pod koniec 2023 r. w mediach pojawiła się informacja, iż koncern ogłosił koniec działalności w dwóch niemieckich zakładach, które mają zostać zlikwidowane w 2025 r.

* * *

Czytaj również: Z mapy Olsztyna zniknie prężnie działająca firma? „Wszyscy dostali wypowiedzenia na początku marca”

* * *

SPROSTOWANIE

W materiale prasowym pt. „Przeniesienie produkcji z Olsztyna do Rumunii. Lider Warmii i Mazur zlikwiduje 500 miejsc pracy?" autorstwa Aleksandry Sawczuk, opublikowanym w dniu 15 kwietnia 2024 r. w serwisie internetowym www.olsztyn.com.pl podano nieprawdziwe i nieścisłe informacje.

1. Nieprawdą jest, że Michelin likwiduje 500 miejsc pracy. Likwidacja miejsc pracy nie jest przewidziana.

2. Nieprawdą jest, że Zakład Opon Ciężarowych zatrudnia ok. 500 osób, które zostaną przeniesione bądź uzyskają odprawy. 430 zatrudnionych pracowników otrzyma wsparcie przy przejściu na nowe stanowisko, a odprawy, z racji braku zwolnień, nie są planowane.

3. Nie jest prawdą, że produkcja opon ciężarowych zostanie przeniesiona do Rumunii. Produkcja ta będzie w dalszym ciągu prowadzona w zakładach Grupy Michelin w różnych krajach.

4. Nie jest prawdą, że Zakład Opon Ciężarowych stanowi miejsce pracy dla 500 osób oraz że jego likwidacja wynika z kosztów produkcji. Zakład zatrudnia 430 osób, a modernizacja dostosowuje produkcję do potrzeb rynku.

5. Nieścisła jest informacja, że pracownicy zostali poinformowani o likwidacji Zakładu Opon Ciężarowych drogą mailową. W pierwszej kolejności informacja została im przekazana podczas spotkania z władzami Spółki.

6. Nieścisła jest informacja, że osobom w wieku przedemerytalnym Michelin będzie płacił pakiet socjalny, tzw. odprawy. Osoby te objęte będą odrębnym pakietem działań pomocowych.

7. Nie jest prawdą, że Michelin planuje całkowitą likwidację zakładu z końcem kwietnia. Stopniowe zamknięcie Zakładu Opon Ciężarowych planowane jest do końca grudnia 2024 roku i do tego czasu będzie prowadzona produkcja.

W imieniu Michelin Polska Sp. z o.o.

Juan Antonio Alvarez – Ossorio Garcia de Soria
Prezes Zarządu

Piotr Onych
członek zarządu

Komentarze (226)

Dodaj swój komentarz

  • OlszT. 2024-04-16 09:51:27 88.156.*.*
    Sto zlikwidowanych firm na sto dni. To te konkrety Tuska. Brawo młodzi wyborcy! Teraz będzie podwyższenie wieku emerytalnego do 68 lat dla kobiet i mężczyzn. Za to, cieszcie się, dostaniecie pigułkę przed i pigułkę po, oraz gabinety aborcyjne, po kilka w każdej dzielnicy miasta i w każdej wsi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 80 52
  • 21cm gruby 2024-04-16 09:20:04 31.0.*.*
    Co zrobił Grzymowic i Szewczyk w tej sprawie????!!!! Zapewne nic!!! Podziękujmy im niedzielę!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 59 12
  • J23 2024-04-16 09:17:32 31.0.*.*
    Michelin wszedł do OZOS-u nie w 2001 , tylko w 1995 , jesienią, kiedy kupił od skarbu państwa 51 %% akcji. A ciężarówka jest likwidowana , bo przez lata zakład ten miał głupich dyrektorów, nie znających się na produkcji opon. Żaden z nich nie potrafił przeforsować radykalnej modernizacji wulkanizacji w wyniku czego jakość produkcji nie mogła przeskoczyć pewnego niskiego poziomu. Pomimo świetnej konfekcji i półfabrykatów , może najlepszych w koncernie , wulkanizacja psuła ostateczną jakość wyrobów. Kiedyś osobiście próbowałem przekonać jednego z dyrektorów aby zacząć inwestować w wulkanizację i zacząć wymieniać prasy ale ten głupek chyba nigdy nie zrozumiał problemu. To teraz najlepsza załoga Michelina w Europie zostanie zlikwidowana. Bezsens kompletny, typowy dla Francuzów i ich polskich sługusów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 70 1
  • Wincent 2024-04-16 09:14:50 94.254.*.*
    Ej tam jeszcze macie uniwerek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Józek 2024-04-16 09:11:32 89.70.*.*
    Konsekwencje pisowskiego Nowego Ładu i wzrostu pensji minimalnej. Druga strona medalu płacy minimalnej. W Rumuni taniej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 53
  • Wincent 2024-04-16 09:08:54 94.254.*.*
    Brawo uśmiechnięta Polska. Nie pchać się do bramy nr 1. S,koda ludzi i rodzin. Kolejny przypadek głosowania politycznej poprawności.😞 Oczywiście to wina PIS-u kiedy rządzą idole Olsztynian nie wszystkich od pół roku.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 8
  • Szakale 2024-04-16 08:45:40 46.205.*.*
    Jesteście dumni z siebie że zrobiliście gównoburzę ? Nikt nie będzie zwolniony a rozbudowują sie osobówki ale już Was cytują ogólnopolskiej portale …. Trochę clickbitow dostaniecie szakale ….. dlaczego tak sie nie chwaliliście jak wydział osobówek rozbudował Michelin kosztem Serbii ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 10
  • gtt 2024-04-16 08:24:11 95.160.*.*
    Z tego miasta nawet już największe firmy spierd......ą !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 13
  • Hehrbyby 2024-04-16 07:46:52 46.186.*.*
    Wszystkie koncerny wiedzą że Polska jest przygotowywana do wojny z Rosją. Więc przenoszą biznes. Milfor, teraz michelin itd. Ale polacy sami tego chcieli , wiekszoscpolakow choruje na rusofobia, to się przekonają kto jest prawdziwym wrogiem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 51 67
  • JaCo 2024-04-16 07:43:41 79.191.*.*
    No coś muszą robić żeby zaoszczędzić. Nikt na świecie nie robi tak drogich opon:)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 7
  • Pioter 2024-04-16 07:41:11 145.237.*.*
    Podnoszenie płacy minimalne przynosi oczekiwane efekty. Wszyscy to wiedzieli, oprócz wyborców pis.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 41 44
  • Lalaland 2024-04-16 07:30:44 5.173.*.*
    A teraz brutalny strzał w Twoja stronę.....Rumunia jest członkiem Unii Europejskiej :) Także cały wstęp twojego wpisu to niesamowity pokaż skrajnej ignorancji a wręcz impertynencji przy wyciąganiu wniosków. Decyzja przy tak długich projektach trwa dość długo. Michelin zapewne zaczelosie o to starać 4 lub 2 lata temu. Dziwi mnie ze do rumunii, ich gospodarka rozwija się bardzo szybko
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 7
  • Rrttyy 2024-04-16 07:23:53 79.191.*.*
    Pisowcy dalejj ujadają.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 27
  • 3 lata temu podjęte 2024-04-16 07:17:43 2a01:11cf:400f:*
    To co się teraz dzieje w Polsce, te zamykanie zakładów przez koncerny i przenoszenie produkcji to skutek podnoszenia na siłę płacy minimalnej. Polityk, który wychodzi i przed kamerami obiecuje, że podniesie płacę minimalną o 15% w tym roku a w następnym o 18% a w kolejnym roku o kolejne 18 a może 20% zyskuje mnóstwo poparcia wśród tłumu ludzi. Tak jakby to on dawał podwyżki ludziom. Tylko, że te pieniądze muszą później wypłacić przedsiębiorstwa. Wyobraźcie sobie dyrektora międzynarodowego koncernu, który dowiaduje się od takiego polityka, że koszty działalności zakładu w Polsce wzrosną o kilkadziesiąt procent w ciągu 3 najbliższych lat. Dla niego to prosta kalkulacja. Wybudować zakład np. w Rumunii, w Serbii lub w którymś kraju Afrykanskim i tam te same wyroby produkować znacznie taniej. Masowe przenoszenie zakładów byłoby dwa lata wcześniej ale wybuch wojny na Ukrainie spowodował opóźnienie i wymusił zmiany planów bo pewnie gdyby nie wojna to produkcja byłaby przenoszona na Ukrainę i Białoruś. Pewnie wyleje się na mnie fala hejtu ale pomyślcie logicznie.... produkcji nie przenosi się z dnia na dzień. Trzeba wcześniej przygotować nowy zakład (może wybudować od zera) wybudować linie produkcyjne a dopiero później się ogłasza zamykanie zakładów lub wygaszanie produkcji. Negocjacje w nowym kraju trwają miesiącami bo koncerny dostają jeszcze różne dotacje i bonusy za to że otworzą nowy zakład pracy np w Serbii i utworzą kilkaset lub kilka tysięcy miejsc pracy. To jest proces. Zgadzam się, że pensję minimalną trzeba podnosić ale to trzeba robić z głową i wyobraźnią a tej ewidentnie politykom zabrakło. Zamykanie kolejnych zakładów produkcyjnych to tylko kwestia czasu..... Niestety.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 70 15
  • Paweł 2024-04-16 06:52:48 31.0.*.*
    Ale tu dużo jadu. Zero konstruktywnego myślenia. Po prostu rachunek ekonomiczny. Na tym opierają się przedsiębiorcy prywatni. Świat się zmienia na naszych oczach. Za chwilę z roku na rok będzie trudno planować. Przyszłość dla kolejnych pokoleń jest zagrożona ale odpychamy to od siebie. Dzisiaj kupujemy domy wakacyjne w Hiszpanii. Za chwilę z uwagi na morderczo gorący klimat Hiszpanie będą uciekać w naszą część Europy... Pomyśl o tym. To jest kwestia dwóch dekad, jesteśmy na równi pochyłej...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 21
  • Bino 2024-04-16 05:49:29 5.173.*.*
    To dopiero początek
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 3
  • X 2024-04-16 05:43:54 5.173.*.*
    A Związki zawodowe tak walczyły,że nic nie zrobiły,a co tam 430 osób ,jakoś to będzie.Moze gdzieś ludzi się wciśnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 38 6
  • Cóż 2024-04-16 04:48:51 185.138.*.*
    Zabolało?. Niech boli, będziecie wiedzieć co znaczy być gorszym sortem ludzi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 13
  • Benkard 2024-04-16 02:18:47 88.156.*.*
    A piotr nie jest synem JURKA.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • Koleś54 2024-04-16 01:45:38 176.221.*.*
    To weź sobie pełowca, szkopską szmatkę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 36

www.autoczescionline24.pl