Dziś jest: 19.04.2024
Imieniny: Adolfa, Leona, Tymona
Data dodania: 2015-10-06 09:02

Iwona Starczewska

Pomysły na przebudowę stadionu. Chętnych było wielu, propozycji jest mniej

Ponad 40 pracowni było zainteresowanych zaprojektowaniem przebudowy stadionu miejskiego w Olsztynie. Prac konkursowych wpłynęło jednak znacznie mniej. Jurorzy wybierać będą bowiem spośród 14 propozycji. Jak wyglądać będzie stadion Stomilu?  

reklama

Temat budowy nowego stadionu w Olsztynie ciągnie się od lat. Od momentu, kiedy Stomil gra w I lidze – ta kwestia stała się priorytetem dla klubu, władz regionalnego związku piłki nożnej, kibiców i olsztynian. PZPN ma bowiem określone wymogi wobec obiektów, na których rozgrywane są mecze drużyn I ligi. 

Początkowo ratusz planował sprzedać działkę przy al. Piłsudskiego i za tę kwotę wybudować nowy stadion. Chętnych na działkę brakowało, a miasto opracowało plan B. Stadion miałby powstać przy al. Sybiraków – na gruntach PKP, które otrzymałoby od miasta w zamian grunty miejskie przy dworcu. Te uzgodnienia również nie doszły do skutku.

W lipcu ubiegłego roku po konferencji prezesa Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej, który zaproponował, by porzucić pomysł budowy nowego stadionu, a przebudować stary obiekt przy al. Piłsudskiego – pojawił się realny plan działania.

Po analizie finansowej, jak również ekspertyzie geologicznej, prezydent podjął decyzję, iż obecny stadion OSiR zostanie zmodernizowany.

Ratusz ogłosił więc konkurs na przygotowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy obiektu. W lutym tego roku władze miasta unieważniły jednak postępowanie. Zainteresowane przygotowaniem projektu dla olsztyńskiego obiektu były dwie firmy: BAUREN Piotr Renke i JSK ARCHITEKCI. Pierwsza z firm gotowa była wykonać potrzebną dokumentację za kwotę 1 198 512 złotych, druga z kolei wyceniła zadanie na 3 588 949 złotych. Druga z ofert pochodziła od firmy, która zaprojektowała między innymi Stadion Narodowy w Warszawie.

Obie oferty - nie spełniły jednak wymogów formalnych, a postępowanie zostało unieważnione.

Wtedy też pojawiły się głosy mówiące o konieczności przygotowania konkursu architektonicznego, który wskaże najlepsze rozwiązanie dla przebudowy stadionu i stanie się drogowskazem dla przebudowy obiektu.

Konkurs ogłoszono 1 lipca tego roku.

Dziś już wiemy, że z 44 pracowni zaproszonych do złożenia swoich ofert, z możliwości skorzystało tylko 14 z nich. Sąd Konkursowy zbierze się 10 i 11 października, aby wybrać nie więcej, niż cztery najlepsze prace, które zaprezentowane zostaną 12 października na pokonkursowej wystawie.

Zwycięzcę konkursu poznamy jednak w połowie grudnia podczas uroczystej gali.

Podstawowe założenia przebudowy stadionu to stworzenie obiektu z mniejszą areną prostokątną mieszczącą jedynie boisko do piłki nożnej wraz z przepisowymi marginesami. Podstawowym założeniem jest uzyskanie obiektu z naturalną, podgrzewaną murawą o pojemności widowni na 12000 miejsc siedzących. W trakcie koncertów i widowisk - przy wykorzystaniu płyty boiska - dopuszcza się jednak zwiększenie miejsc siedzących i stojących w granicach 12000 -18000. Zaprojektowana ma być również infrastruktura towarzysząca, czyli minimum jedno boisko treningowe o parametrach zbliżonych do boiska meczowego. Dodatkowo należy przewidzieć budowę uzupełniającego boiska treningowego o nawierzchni sztucznej, a także treningowe urządzenia terenowe. Wykonanie bazy treningowej należy przewidzieć jako odrębny etap realizacji inwestycji.

Stadion docelowo ma mieć wszystkie trybuny zadaszone, a przebudowa ma być prowadzona etapami. Na nowym stadionie mają znaleźć się również pomieszczenia biurowe dla klubu i Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej, miejsce na sklep kibica, czy restaurację.

Całość efektu końcowego, po realizacji wszystkich etapów, powinna się odznaczać spójnym ideowo wyglądem architektonicznym. Zdaniem władz klubu piłkarskiego i kibiców Stadion mógłby nawiązywać swoim wyglądem zewnętrznym oraz konstrukcją do takich zwrotów nawiązujących do historii i regionalnych przesłanek ideowych jak: TWIERDZA OLSZTYN, DUMA WARMII, MUR PRUSKI.

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl