Dziś jest: 30.04.2024
Imieniny: Donaty, Mariana, Tamary
Data dodania: 2023-10-25 18:30
Ostatnia aktualizacja 2023-10-26 14:02

Łukasz Czarnecki-Pacyński

Północno-zachodni wariant obwodnicy Olsztyna zwycięża

Północno-zachodni wariant obwodnicy Olsztyna zwycięża
W Dywitach odbyło się spotykanie informacyjne w związku z budową północnej obwodnicy Olsztyna
Fot. Łukasz Czarnecki-Pacyński / Olsztyn.com.pl

Wójt Dywit we wtorek (24 października) zaprosił mieszkańców trzech gmin na spotkanie z olsztyńską dyrekcją GDDKiA oraz projektantami Północnej Obwodnicy Olsztyna z katowickiej firmy Trakt.

reklama

Droga Krajowa 51, prowadząca z olsztyńskiego Zatorza przez Dywity w kierunku Dobrego Miasta i dalej aż do granicy z obwodem królewieckim, jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych naszego województwa. Pomiary natężenia ruchu drogowego wykonane przez specjalistów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykazały, że każdego dnia mamy tutaj 25 tysięcy pojazdów. Połowa z nich to „lokalsi” jeżdżący do pracy i na zakupy oraz odwożący dzieci do szkół i tracący wtedy mnóstwo czasu w porannych i popołudniowych korkach. Gdyby zatem ogromne TIR-y oraz autokary wycieczkowe wyprowadzić poza obręb miasta Olsztyna oraz gminy Dywity wszyscy odetchnęliby z ulgą. I kierowcy ogromnych zestawów drogowych, mogących szybko minąć stolicę województwa, i rodzice mogący bez przeszkód zawieźć swoje dzieci na poranne lekcje do szkoły oraz na popołudniowe zajęcia do Pałacu Młodzieży.

Prace nad północną obwodnicą Olsztyna trwają od 2018 roku. Z początkowych 18 wariantów trasy pozostały ostatecznie trzy, omijające Olsztyn i Dywity szlakiem „zachodnim”, na skraju Lasu Miejskiego. Będzie to wprawdzie oznaczało konieczność wycięcia wąskiego pasa tego lasu wzdłuż nowo budowanej drogi, będą to za to jedyne „straty”, jakie pociągnie za sobą ta budowa. Każda inna trasa nowej obwodnicy wiązałaby się z wyburzeniami stojących na jej szlaku domów mieszkalnych i między innymi właśnie dlatego wybrano ten wariant, który pozwoli uniknąć niepotrzebnych konfliktów społecznych oraz związanych z tym kosztów, nie tylko finansowych.

Na wtorkowe (24.10) spotkanie w Sali Obrad Rady Gminy Dywity przybyli mieszkańcy trzech gmin położonych bezpośrednio przy którymś wariancie obwodnicy: Dywit, Jonkowa i Gietrzwałdu. Kiedy przedstawiciele olsztyńskiej dyrekcji GDDKiA poinformowali o zdecydowanym wyborze wariantu zachodniego, rozpętała się mała burza. Zwolennicy wariantu „wschodniego” z oburzeniem argumentowali o potrzebie wybrania właśnie tego rozwiązania, ponieważ służyć ono będzie rozwojowi wschodnich peryferii Olsztyna, zakładom pracującym na Tracku itd. Wtedy zabrał głos jeden z mieszkańców wschodnich rubieży Dywit, który przypomniał, że omawiana inwestycja „to ma być obwodnica, czyli droga „obwodząca” dane miasto czy gminę i „odbierająca” od nich intensywny samochodowy ruch tranzytowy – właśnie w celu ulżenia lokalnym drogom, mającym służyć do celów lokalnego transportu”.

Podobnym dyskusjom nie byłoby zapewne końca, jednak zastępca dyrektora oddziału GDDKiA w Olsztynie Jarosław Kaczor wyjaśnił po prostu, że decyzja w tej sprawie już zapadła i teraz jego firma dokonuje niezbędnych opracowań geologicznych, które pozwolą mniej więcej za rok złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla ostatecznie wybranego wariantu trasy. – Musimy zebrać wszystkie informacje, policzyć pieniądze, przyjrzeć się ewentualnym konfliktom społecznym i wtedy wybierzemy optymalny wariant trasy.

Dyrektor Kaczor zwrócił uwagę na wyrażane przez uczestników spotkania zadowolenie z powodu braku konieczności wyburzania istniejących obiektów architektonicznych na którymkolwiek z wariantów wybranej ostatecznie trasy zachodniej Północnej Obwodnicy Olsztyna.

Trzy omawiane warianty są również dostępne do obejrzenia w Systemie Informacji Przestrzennej Gminy Dywity pod adresem: https://dywity.e-mapa.net/ Żeby zobaczyć przez, które działki biegną proponowane warianty trzeba w lewym górnym rogu nacisnąć na "drzewko warstw" (symbol trzech nałożonych na siebie kartek) i po rozwinięciu "drzewka" odhaczyć okienko z nazwą "Obwodnica". Potem wystarczy przybliżyć mapę, aby dokładnie zobaczyć, którędy szczegółowo biegną warianty zaproponowane przez drogowców i firmę TRAKT.

Trzy warianty obwodnicy poprowadzone korytarzem zachodnim (O1 - niebieski, O2 - żółty i O4 - szary)

Ułożenie obwodnicy względem Dywit

Wylot obwodnicy w okolicy Spręcowa

Wariant "żółty" i "szary" przebiegające przez tereny zielone

Czytaj również:

Drogowcy chcą na zachód, prezydent Grzymowicz na wschód. Jaka będzie obwodnica Olsztyna?

Komentarze (104)

Dodaj swój komentarz

  • Grzegorzka 2023-11-17 07:33:29 79.191.*.*
    Rząd zlecił drogowców zbudować, to budują. Ale kasy dał mało, więc wybierają najtańszy wariant. Już widzę te tabuny aut pomykające od Gietrzwałdu, Łukty do "strefy przemysłowej Ługwałd" Już widzę te tłumy z Dywit, Spręcowa, Tuławek gnających 50 km żeby przez węzeł Kudypy, następnie Tomaszkowo dostać się do Olsztyna od strony Al. Warszawskiej!! Jak stoi w szczycie wylot na Dywit, to tirów tam na lekarstwo, bo niby gdzie mają jechać na załadunki?? Dobre, Lidzbark, Bartoszyce to umierające i wyludniające się obszary, bez przemysłu i produkcji. Fakt jest sporo busów, ludzie jadą i wracają do domów, pracując i ucząc się w Olsztynie. Ale czy te busy jadące do dworca, jako miejsca przesiadkowego, odbiją z Sybiraków, Limanowskiego, Bema na Kudypy? NIE!!! TO BĘDZIE BEZSENSOWNA PUSTA DROGA, PRZEDŁUŻENIE JUŻ ISTNIEJĄCEJ PUSTEJ KUDYPY-TOMASZKOWO! KOLEJNE MILIONY WYWALONE W BŁOTO.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • doc 2023-10-27 23:14:52 79.191.*.*
    Dlaczego Piotr G. I wszyscy radni Olsztyna uważają , że planowana obwodnica zachodnia nie zmniejszy ruchu na osiedlu Zatorze . Dlaczego?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 10
  • jeszcze inny piotrek 2023-10-27 16:54:03 176.221.*.*
    Oczywiście - jest to bardzo słaby wariant i za blisko olsztyna - wszyscy sie zorientujecie za jakiś czas - polak mądry po szkodzie, zrobią obwodnicę A KORKI MIĘDZY OLSZTYNEM I DYWITAMI BĘDĄ - w tej sytuacji sugeruję odpowiedzialność karną, Ci, którzy stworzą projekt powinni pokazać jak będzie wyglądał ruch, jakie będą korzyści - jeśli tych korzyści nie będzie powinni ponieść finansowe konsekwencje błędnych decyzji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 13
  • inny_pietrek 2023-10-27 12:50:27 46.186.*.*
    A dlaczego z rondami na jezdni głównej, bez węzłów i bez obiektów przygotowanych na drugą jezdnię?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • inny_pietrek 2023-10-27 08:08:18 46.186.*.*
    Tylko dlaczego jednojezdniowa? Ktoś mnie oświeci?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Hmmm 2023-10-26 23:25:01 5.173.*.*
    Dywity forsują wariant, który w zasadzie ruchu nie rozładuje i przez który jeszcze 15 lat będą stali w korkach w lesie miejskim przy wjeździe i powrocie do i z Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 3
  • Aaa 2023-10-26 22:16:21 88.156.*.*
    Nie rozumiem Dywit, jak był pierwszy etap obwodnicy która jest zrobiona to zablokowali, więc do kogo pretensję?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • mulba 2023-10-26 18:50:53 5.173.*.*
    To ma być obwodnica Olsztyna rozładowująca ruch na wylotówkach, aktywizujaca peryferyjne tereny i wspierająca rozwój miasta a nie omijającą go szerokim łukiem. Kto będzie jeździł tym łukiem skoro przejście w Bezladach na lata zamknięte? Mieszkańcy Dobrego Miasta, Lidzbarka i Bartoszyc wracający z Warszawy ? Chyba nie oto chodzi!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 12
  • kinka 2023-10-26 15:46:55 37.248.*.*
    Wybrano wariant zachodni, bo jest najmniej uciążliwy i najtańszy. Ile razy trzeba pisać, że strona wschodnia ma już bardzo dobre drogi, do tego jest gęsto zaludniona i przyrodniczo chroniona. Strona zachodnia to po prostu trochę lasów i łąk, bez zabudowy mieszkaniowej. Wariant zachodni jest ponadto krótszy, nie ma potrzeby objeżdżania Olsztyna od południa, żeby dostać się na północ. Wersja zachodnia zaktywizuje i skomunikuje zachodnie dzielnice Olsztyna i gminy Gietrzwałd i Jonkowo przede wszystkim. To wszystko już zostało przeanalizowane i powiedziane. Nie wiem po co Grzymowicz i Arczak sieją ferment z wariantem wchodnim? Pod przyszłe wybory? Olsztyn już dawno powinien przebudować ulicę Lubelską, Zeintary Malewskiej, wiadukt na Bema. Czas też na nowy wiadukt na Tracku, żeby wyprowadzić ruch z Zatorza w kierunku obwodnicy południowej. Z tego rozliczajcie Grzymowicza i radę miasta. I pozwólcie w końcu spokojnie robić obwodnicę zachodnią GDDKiA. Bo mam wrażenie, że takie tańce, które próbują robić Grzymowicz z Arczakiem mogą za chwilę spowodować wycofanie finasowania rządowego i nic nie będziemy mieli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 36 16
  • Bardzo dobrze 2023-10-26 13:54:47 46.205.*.*
    Doskonała wiadomość , wreszcie oddech dostanie Wojska Polskiego i wyprowadzi się tranzyt z Olsztyna. Super że udało się tak zaprojektować tą obwodnice że nie ma wyburzeń i nie koliduje z żadnymi rezerwatami etc. Szkoda jedynie że będzie jednopasmowa. Po tym etapie ważne żeby domknąć ring komunikacyjny tak żeby obwodnica była pełna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 10
  • estakada monstrum 2023-10-26 13:22:19 83.24.*.*
    Niech drogowcy pokarzą projekt tej mega estakady, która planują nad meandrującym Wadągiem ! Ostatni slajd, wariant, żółty i szary, to jakiś koszmar ekologiczny. Poza tym jakie monstrum budowlane, żeby przerzucić się ponad tak szerokim fragmentem rzeki. Tam by musiały być olbrzymie słupy wbite pomiędzy meandry rzeki. A ta mieszkaniówka MN na dole z prawej.... to co pod estakadą ma zamieszkać ? Miejmy nadzieje, że decyzja środowiskowa zablokuje ten wariant.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 21
  • Kapitan Planeta 2023-10-26 10:54:59 213.17.*.*
    kiedy Wilczyńskiego-Warszawska?!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Krzysztof D. 2023-10-26 10:52:47 81.190.*.*
    Ile drugi trzeba by zbudować żeby wszystkich zadowolić a czemu nikt nie pomyślał o przyrodzie a transport publiczny ,i szkolne autobusy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • WS 2023-10-26 10:28:46 178.42.*.*
    Wójt Dywit widocznie nie chce następnej kadencji…
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 9
  • WR 2023-10-26 10:00:58 5.184.*.*
    Wydaje mi się, że największy problem Dywit to brak jakiejś koncepcji jak ma się ta gmina rozwijać. Liczy się tylko, aby coś się zbudowało...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 6
  • Mieszkaniec 2023-10-26 09:19:04 2a00:f41:890:*
    Popatrzyłem sobie jeszcze raz na mapki-na wjeździe do Olsztyna korek jak dzisiaj, zamiast dużego ruch przez Centrum Dywit duży ruch(4000aut na dobę) na ul.Barczewskiego, najdroższy i najdłuższy wariant obwodnicy wg samej Dyrekcji Dróg-czy ktoś może mi powiedzieć o co tu chodzi????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • Naczelny Urbanista 2023-10-26 08:41:03 188.146.*.*
    Tak, jak mówiłem w każdym poprzednim artykule, to było oczywiste, że wygra zachód. Wschodni nie ma racji bytu w związku z intensyfikacją zabudowy we wschodniej części gminy Dywity. Pan Prezydent może chcieć, nie(stety) tylko tyle. Jeżeli Olsztyn chce drogi dla swoich dzielnic, to niech buduje na swoim własnym terenie i za własne pieniądze 👏👏👏. OBWODNICA Z REGUŁY OKALA TEREN I ODPROWADZA TRANZYT.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 9
  • csd 2023-10-26 08:35:05 95.160.*.*
    Na zdjęciu widać ,że na zebraniu same młode panie i panowie kierowcy. :-)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 6
  • mm2 2023-10-26 07:32:27 2a01:11cf:400b:*
    Tylko szkoda że ta obwodnica będzie miała tylko jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Ale lepsze to niż nic
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 3
  • MP 2023-10-26 07:31:31 79.191.*.*
    Czy Grzymowicz doprowadzil kiedyś do refendum podaników/ Olsztynozków?.NIE ,stary komóch/lewak mówi to ja tu rządze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 13

www.autoczescionline24.pl