Dziś jest: 20.04.2024
Imieniny: Agnieszki, Czesława
Data dodania: 2017-04-27 12:56

sm

Osiem firm chce zaprojektować S16 na Warmii i Mazurach. Czy unikną protestów ekologów?

Osiem firm chce zaprojektować S16 na Warmii i Mazurach. Czy unikną protestów ekologów?
Fot. Karol Głębocki/GDDKiA

Otwarto oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka drogi ekspresowej S16. Chętnych do wykonania zadania jest osiem firm i konsorcjów. Projekt utknął kilka lat wcześniej z powodu protestów ekologów. Trasa przebiega bowiem przez obszar Natura 2000.  

reklama

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz – Ełk. Zamawiający przyjął w przetargu trzy kryteria oceny ofert. Oprócz ceny liczyć się będzie doświadczenie zespołu projektowego oraz doświadczenie zespołu środowiskowego. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 37 miesięcy na zrealizowanie zadania.

W ramach tego zamówienia wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.

Najtańszą ofertę w przetargu, o wartości ponad 8,5 mln złotych, złożyło konsorcjum firm: Multiconsult Polska Sp. z o. o. Warszawa i Schϋßler – Plan Ingenieurgesellschaft mbH Dϋsseldorf, najdroższą – 16,5 mln złotych zaproponowało konsorcjum krakowskich firm: MP-Mosty Sp. z o.o. i MPRB Sp. z o.o.

Przypomnijmy, że procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo-Orzysz - Ełk została wszczęta w 2008 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów i od marca do sierpnia 2008 roku wykonano dla nich inwentaryzację przyrodniczą, która wykazała brak możliwości wyboru wariantu bezkolizyjnego pod względem najcenniejszych elementów przyrodniczych.

Silny był również nacisk społeczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy.

Olsztyński Oddział GDDKiA zdecydował, aby w 2009 roku przeprowadzić analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonać korektę wariantów z 2008 roku. Wykonawca opracowania, zaproponował do analizy kolejne 25 odcinków, co w połączeniu z opracowanymi w 2008 roku szesnastoma dało łącznie 41 wariantowych odcinków w obrębie kilku korytarzy rozpatrywanych w procedurze wyboru nowego przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity - Mrągowo - Orzysz - Ełk.

Dla wszystkich wariantów wykonano inwentaryzację przyrodniczą, której celem było wykazanie istnienia lub braku chronionych siedlisk i stanowisk roślin chronionych oraz określenie zagrożeń, jakie może spowodować budowa drogi w rejonie objętym ochroną w ramach europejskiej sieci Natura 2000.

W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji, łączących miejscowość Sorkwity znajdującą się na początku przewidywanego do rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 16 i położony na jej końcu Ełk. Są to miejscowości odległe od siebie w linii prostej o ok. 80 km. Zaproponowane do analiz przebiegi, dające się pogrupować w kilka zbiorczych korytarzy, oddalone są maksymalnie od siebie w kierunku północ-południe na odległość ok. 20 km.

Obecnie na ''szesnastce'' toczą się już prace związane z wykonaniem koncepcji programowej ekspresowej szesnastki na odcinku Borki Wielkie - Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59. Umowę na to zadanie podpisano 27 stycznia z firmą Transprojekt Gdański Sp. z o.o., która za kwotę 3,3 mln złotych w ciągu 15 miesięcy ma wykonać dokumentację. Aktualnie projektant opracowuje mapę do celów projektowych oraz koncepcję przebiegu drogi głównej wraz z jej niweletą. Po zatwierdzeniu przez tutejszy Oddział rozwiązań w zakresie przebiegu osi drogi wykonawca przystąpi do opracowania pierwszego etapu projektu robót geologicznych, który po zatwierdzeniu decyzją marszałka województwa będzie podstawą do przeprowadzenia badań geologicznych.

Toczą się także prace nad pozostałymi odcinkami szesnastki. Są to między innymi: budowa obwodnicy Ostródy o długości 8,7 km, budowa południowej obwodnicy Olsztyna o długości 10 km oraz 14,7 km wspólnego przebiegu z S51.

Szesnastka to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ostatnie zmiany rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dla naszego województwa wprowadziły dwie nowe drogi ekspresowe: S5 – stanowiącą przedłużenie istniejącej drogi ekspresowej S5 od węzła Nowe Marzy (A1) do Ostródy oraz S16 Olsztyn – Ełk – Knyszyn. Dzięki tym drogom północno-wschodnia część Polski, w tym nasze województwo, uzyska możliwość przejazdu w układzie równoleżnikowym trasą wiodącą drogami klasy S. Od granicy z woj. kujawsko-pomorskim do Ostródy będzie to droga S5, następnie do Olsztynka - S7, z Olsztynka do Olsztyna - S51 i od Olsztyna do Ełku - S16. Układ ten będzie łączył drogi biegnące na linii północ – południe: autostradę A1, drogę ekspresową S7 i drogę ekspresową S61. Tym samym połączy region z pozostałą siecią autostrad i dróg ekspresowych w kraju i Europie.

Komentarze (1)

Dodawanie komentarzy zostało wyłączone.

  • buba 2017-04-29 15:02:55 88.156.*.*
    Takie pytanko odnośnie zdjęcia. Jak się dostać z tej strony drogi, gdzie stał fotograf, na ten parking przy jeziorze Dobrąg?
    Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl