Dziś jest: 29.03.2024
Imieniny: Eustachego, Helmuta
Data dodania: 2019-04-27 18:24

Krzysztof Szczepanik

Olsztyński dworzec niezgody

Olsztyński dworzec niezgody
Widok z góry na olsztyński dworzec PKP i PKS
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W siedzibie olsztyńskiego wydawnictwa Edytor odbyła się konferencja prasowa, dotycząca przebudowy dworca kolejowego w naszym mieście. Konferencję poprzedziła debata na ten sam temat. Główne tematy tak konferencji jak i samej debaty to były rozważania o tym jakie są plany PKP SA wobec dworca Olsztyn Główny. Co miałoby powstać na miejscu obecnego dworca autobusowego. Rozważano też wariant co by się stało, gdyby olsztyńskie dworce zostały jednak zabytkami, czego chcieliby społecznicy, z kilku organizacji pozarządowych, działających w Olsztynie.

reklama

Udział w debacie oraz później konferencji prasowej wzięli: prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, olsztyński poseł „Prawa i Sprawiedliwości” Iwona Arent,  Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, Rafał Twarowski, prezes właściciela dworca PKS, firmy Retail Provider. W roli ekspertów wystąpili: profesor Piotr Lorens, prezes Zarządu Głównego Towarzystwa Urbanistów Polskich oraz olsztyński architekt Grzegorz Dżus. Z udziału w imprezie zrezygnowali (nie podając przyczyn) przedstawiciele lokalnych organizacji

Dla przypomnienia, zdaniem przedstawicieli tych organizacji, wnioskujących o wpisanie dworca na listę zabytków,  kompleks dworcowy to jeden z „najlepszych przykładów powojennego funkcjonalizmu, stanowiącego odłam modernizmu międzynarodowego na terenie Warmii i Mazur”. Proces wniosków i kolejnych odwołań w sprawie olsztyńskiego dworca jednak trwa. A przebudowa dworca Olsztyn Główny jest częścią projektu „Prace na linii kolejowej nr 216, na odcinku Działdowo — Olsztyn”, o  terminie zakończenia i rozliczenia  - 30 listopada 2022 r. By zmieścić się w harmonogramie, ostateczna decyzja konserwatora musi być wydana maksymalnie do końca czerwca tego roku.

Jeśli zaś minister uzna rację społeczników, spółka PKP, która ogłosiła przetarg na projekt przebudowy dworca, będzie musiała zmienić plany. Nie będzie bowiem mowy o zburzeniu obecnej bryły. Konieczna będzie przebudowa obiektu pod ścisłą kontrolą konserwatora. Na dodatek przepadłyby europejskie pieniądze przeznaczone pierwotnie na inwestycję.

Eksperci obecni na konferencji, w przekonywali, że jednak konserwator nie powinien ostatecznie znaleźć powodów do ustanowienia zabytkiem obiektów dworcowych. Dyrektor Mamiński stwierdził zaś, iż on co najwyżej wyda postanowienie odnośnie przebudowy dworca, albo jeśli konserwator ostatecznie uzna obiekt za zabytek, to remont zostanie odłożony na wiele lat.

Obecni na konferencji dziennikarze dociekali czy aby działania społeczników to nie prosty sprzeciw przeciw budowie w mieście jeszcze jednej galerii handlowej. Taką bowiem rolę spełniałby obiekt obecnej części „PKS – owskiej”. W odpowiedzi prezes Rafał Twarowski stwierdził, iż w mieście takiej wielkości jak Olsztyn spokojnie utrzymałyby się  trzy „galerie handlowe”. Przy okazji „galeria” pomogłaby w utrzymaniu obiektów dworcowych.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podkreślał, że wedle badań socjologicznych 90% olsztynian jest za jak najszybszą renowacją dworca. Popierała prezydenta zdecydowanie poseł Iwona Arent. Nawet stwierdziła wręcz, że przygotowywana jest specjalna interpelacja parlamentarna w tej sprawie. Miałaby ona (interpelacja) na celu przekonanie władz centralnych do utrzymania priorytetu generalnego remontu obiektów dworcowych w Olsztynie. Na pytanie dziennikarskie  czy ta interpelacja byłaby tylko dziełem PiS czy też byłaby to wspólna inicjatywa wszystkich parlamentarzystów z Olsztyna, niezależnie od przynależności partyjnej, pani poseł stwierdziła, iż nie wyklucza propozycji podpisania interpelacji parlamentarzystom z innych partii.

Pozostaje więc tylko mieć nadzieję, że wszystkie strony postępowania dojdą do porozumienia i olsztyński dworzec wreszcie zacznie być wizytówką miasta. Bo ani wariant walki z trzecią galerią handlową w mieście, ani też rozgrywka polityczna – „to my proponowaliśmy przebudowę, a nie wy” (czytaj członkowie innych partii) mieszkańcom Olsztyna zdecydowanie nie odpowiada. Olsztynianie chcą bowiem po prostu nowego dworca.  

Komentarze (27)

Dodaj swój komentarz

  • xnx 2019-04-29 06:33:41 37.30.*.*
    Brzydki ,brudny , śmierdzący zastanawiam się czego broni FRO ,zostawmy dziurawe ulice i wszystkie inne koszmarki z czasów słusznie minionych bo zabytek .Czy dzisiaj ktoś jeszcze rozpacza po kinie Kopernik czy Polonii ? A pamiętacie ile było krzyku ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Kitty24 2019-04-28 16:42:45 188.146.*.*
    Liczba galerii handlowych chyba komuś się pokićkała:Aura, Warmińska i Dekada. Ludzie nie wiedzą co mają pod nosem a świat chcą zmieniać...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Janusz Pisiewicz 2019-04-28 16:35:26 213.184.*.*
    A nie lepiej wybudować dwie wieże?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 3
  • Forum Rozwoju Olsztyna 2019-04-28 15:06:12 83.9.*.*
    Forum Rozwoju Olsztyna przekazało Gazecie Olsztyńskiej przyczyny odmowy udziału w debacie. Niestety Gazeta Olsztyńska nie raczyła zamieścić treści naszej odpowiedzi w swoich materiałach. Dlatego całą sprawę opisaliśmy na naszej stronie internetowej. http://dworzec.fro.olsztyn.pl/2019/04/28/kilka-slow-o-debacie-gazety-olsztynskiej/
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Emeryt 2019-04-28 13:41:22 176.221.*.*
    FRO zablokowało budowę nowego dworca i nawet nie raczyli się stawić na debatę? Kto i dlaczego w ogóle słucha takich "społeczników"? Nikt ich nie wybierał i tym bardziej nie dawał prawa do reprezentowania mieszkańców.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Olsztynianka z Ratusza 2019-04-28 12:00:23 37.47.*.*
    Jeżeli rzeczywiście tylko 455 mieszkańców chce nowego dworca to niech się przeniosą do miasteczka gdzie nowy dworzec powstał. Czyli 99,97% nie pytano? Pamiętamy jak Grzymowicz zapytał opinię publiczną czy chce zakazu sprzedaży alkoholu nocą. Zdecydowana wièkszośc nie chciała zakazu. Grzymowicz zbagatelizował wyniki i tak zrobił co chciał. Zakaz sprzedaży alkoholu nocą radni wprowadzili. Grzymowicz wyniki badania opinii publicznej interpretuje stosownie do własnych zachcianek. Niech idzie do wróżki lub do inspektora Rutkowskiego. Wyjdzie na to samo. Demokracja w wydaniu ratusza oznacza ze bez względu na wszystko, zawsze Grzymowicz ma rację. Nieomylny. Prawie cesarz.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 4
  • Ryszard Ochódzki 2019-04-28 10:36:10 95.160.*.*
    I co zachciało się wam demokrancji? Za czasuw komuny już dawno by wybudowali nowy dwożec!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 8
  • 34ertyu 2019-04-28 10:35:50 5.172.*.*
    ktoś pewnie chce zarobić na budowie nowego budynku. Sprawa dla CBA, CBŚ ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • misio123 2019-04-28 10:31:24 109.116.*.*
    "Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podkreślał, że wedle badań socjologicznych 90% olsztynian jest za jak najszybszą renowacją dworca." No zlitujcie się w tej propagandzie... Nie dość, że to była raptem jedna ankieta telefoniczna a nie "wiele badań socjologicznych" to jeszcze do kompletu tak zmanipulowana, że szkoda gadać. Ale to żałosne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Aaa 2019-04-27 21:46:12 37.47.*.*
    Skoro padły liczby i procenty to proszę zgadnąć co oznacza liczba: 37941
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Młoda 2019-04-27 21:15:19 37.47.*.*
    Badaniu o którym mówił Grzymowicz poddano 500 mieszkańców Olsztyna. Te 91% z artykułu które było za wybudowanie nowego dworca to 455 olsztynian. Na koniec 2018 r. Olsztyn liczył 173000 mieszkańców. Wyłożyłam że 455 osób z liczby 173000 osób to = 0.0026%. Co jest wiarygodniejsze? 0.0026% czy 91%? Dla Grzymowicza 91% a dla Państwa?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3

www.autoczescionline24.pl