Dziś jest: 18.05.2024
Imieniny: Eryka, Feliksa, Jana
Data dodania: 2018-07-30 10:52

Redakcja

Ograniczenia prędkości i utrzymywanie nawierzchni drogowej w dobrym stanie. Miasto walczy z hałasem

Trwają konsultacje społeczne na temat projektu programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Olsztyna. Głównym celem jest wskazanie działań, których konsekwentna realizacja spowoduje dostosowanie poziomu hałasu do poziomu dopuszczalnego.

reklama

Zgodnie z prawem, program ochrony środowiska przed hałasem aktualizuje się co najmniej raz na pięć lat, a także w przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających zmianę planu lub harmonogramu realizacji. W Olsztynie taki program przyjęty został w 2011 roku.

Urzędnicy przygotowali więc projekt nowego programu, który zarządzeniem prezydenta został skierowany do konsultacji z mieszkańcami.

Program swoim zakresem obejmuje wszystkie odcinki dróg oraz linii kolejowych na terenie miasta Olsztyna, w otoczeniu których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Ze względu na obowiązujące przepisy, nie obejmuje działań związanych z ograniczaniem hałasu przemysłowego oraz tramwajowego (brak przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu-red.).

Twórcy projektu programu ustalili, że do podstawowych problemów należą nieprzestrzeganie dopuszczalnych prędkości na obszarach zabudowanych, duży udział pojazdów ciężkich w ruchu, ogólne zwiększenie liczby pojazdów uczestniczących w ruchu, brak możliwości przeniesienia ruchu tranzytowego na inne trasy oraz lokalizacja terenów wrażliwych akustycznie w bezpośrednim sąsiedztwie dróg.

- Zwiększenie liczby samochodów i duży udział pojazdów ciężkich w ruchu negatywnie wpływa na zasięg i poziom hałasu. W tym przypadku, do czasu ukończenia realizacji Południowej Obwodnicy Olsztyna (a w przyszłości także północnej), nie ma możliwości redukcji nadmiernego hałasu poprzez wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów ciężkich typu TIR na całym obszarze miasta. Można wprowadzać ograniczenia w ruchu ciężkim, np. porze wieczoru i nocy, jednakże, jeśli nie ma możliwości przeniesienia ruchu na inne trasy, przepis taki nie może mieć zastosowani – czytamy w opracowaniu.

W projekcie wskazano olsztyńskie ulice, na których poziom hałasu został przekroczony. Ustalono też szereg zadań dla Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, których realizacja pozwoli zmniejszyć poziom hałasu.

Wśród działań wskazanych dla ulicy Limanowskiego (Od ul. Niedziałkowskiego do ul. Jagiellońskiej, Jagiellońskiej (Od ul. Toruńskiej do ul. Bydgoskiej), czy Dworcowej (od ul. Kętrzyńskiego do ul. Piłsudskiego) jest utrzymywanie nawierzchni drogowej w dobrym stanie technicznym, stosowanie nowoczesnych nawierzchni o zredukowanym hałasie w przypadku remontów i przebudów odcinków drogowych, czy ograniczenie prędkości do 40 km/h. Podobne zalecenia dotyczą ulicy Partyzantów na odcinku od ul. Lanca do ul. Kajki. Ten fragment zaleca się włączyć do strefy Tempo 30. Ograniczenie prędkości do 30 km/h dotyczyć miałoby również ulicy Grunwaldzkiej na całym odcinku. Cel jest bowiem jeden - ochrona budynków znajdujących się bezpośrednio przy granicy pasa drogowego.

W projekcie zapisano również konieczność chronienia budynków ekranami akustycznymi znajdujących się przy ulicy Synów Pułku na odcinku ul. 5 Wileńskiej Brygady AK do wysokości ul. Zakopiański. Zgodnie z sugestią twórców projektu - po roku od wybudowania obwodnicy należy wykonać analizę akustyczną, która określi, czy istnieje dalsza potrzeba ochrony budynków ekranami.

Przy przygotowywaniu projektu programu analizowano również hałas kolejowy. Wpływ na wysokość poziomu hałasu w otoczeniu odcinków linii kolejowych mają między innymi takie czynniki jak natężenie ruchu pociągów, w szczególności towarowych w porze nocy, relatywnie duży udział pociągów towarowych w ruchu, stan torowisk, lokalizacja terenów wrażliwych akustycznie w bezpośrednim sąsiedztwie linii klejowych.

Zdaniem twórców projektu, w tym przypadku, poziom hałasu uda się zniwelować po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Działdowo – Olsztyn. Projekt przewiduje modernizację torów, przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę mostów i wiaduktów kolejowych. W efekcie pociągi będą mogły kursować między Działdowem a Olsztynem z prędkością 120 km/h. Dodatkowo planowana jest budowa dwóch nowych przystanków kolejowych: w bezpośrednim sąsiedztwie dzielnicy Dajtki oraz miasteczka studenckiego Kortowo.

- Te prace znacząco wpłyną na obniżenie poziomu hałasu generowanego przez linie kolejowe na terenie Olsztyna. Dodatkowo, nowe przystanki mogą pozytywnie wpłynąć na ruch pasażerski, co może mieć wpływ na obniżenie poziomu hałasu drogowego – czytamy w projekcie.

W projekcie wskazano również ogólne zadania miasta, które pozwolą eliminować nadmierny hałas. Wśród propozycji jest prowadzenie zrównoważonej polityki rowerowej, czy rozwój transportu tramwajowego.

Pełen projekt programu dostępny na stronie konsultacji społecznych. Te potrwają do 16 sierpnia.

Komentarze (9)

Dodaj swój komentarz

  • Granice tolerancji 2018-08-23 19:00:08 37.47.*.*
    A co z hałasem emitowanym przez motory? Ich silniki słychać tak samo głośno jak karetki na sygnale. Oba źródła hałasu słychać przez zamknięte okna chociaż nie mieszkam przy ulicy, a mój blok jest otoczony innymi blokami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Nadmorski 2018-08-07 13:16:57 94.254.*.*
    Jak można walczyć z hałasem w sytuacji permanentnpermanentnego rozkopania miasta. Nowe objazdy, kłopotliwe skrzyźowania i przede wszystkim pomniejszenie pasów na jezdni dla kierowców powodują utrudnienia, które wyzwalają u kierowców agresję. To potęguje hałas a nie zmniejszają to. Najpierw doprowadzamy budowę do końca a w jej trakcie juz wyciskamy hałas.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 0
  • bleh 2018-07-31 23:39:53 88.156.*.*
    A Dworcowa od Piłsudskiego do 5. Wileńskiej Brygady AK to pies? Tam nic nie jeździ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • PLACEK 2018-07-31 11:39:34 88.156.*.*
    Recepta na hałas - trzeci wiadukt przez tory na Zientary Malewskiej i północna obwodnica miasta. Albo myto na rogatkach dla wszystkich spoza miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • niewyspany 2018-07-31 07:04:00 5.172.*.*
    najgorzej hałasują puste ciężarówki jadące po olsztyńskich wertepach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • docho 2018-07-30 22:08:53 83.9.*.*
    Najwiekszy hałas to jak baba ryj piłuje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Xyzzz 2018-07-30 15:32:21 81.190.*.*
    Na Kętrzyńskiego nie da się już żyć od tego hałasu :(((
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Nadmorski 2018-07-30 14:07:45 37.47.*.*
    Rzeczywiście odkrywczy pomysł. Po tych z dziurami ulicach nie da się i tak jeździć szybciej niż 30 km na godzinę. Taki raport gdzie postawić ekran gdzie wyremontować 100 metrów ulicy gdzie rozkopac ulicę aby spowolnić ruch ma w głowie każdy mieszkaniec Olsztyna. Trzeba jego tylko zapytać. W Olsztynie tak nie jest. W Olsztynie wynajmuje się firmę, która w oderwaniu od życia coś wymyśla, a to ,,coś" później jest krytykowane. Ten sposób myślenia najwyższy czas zmienić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 43 5

www.autoczescionline24.pl