Dziś jest: 01.05.2024
Imieniny: Filipa, Jeremiasza
Data dodania: 2023-02-08 13:46

Monika Smolik

Który wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit zwycięży? Zespół projektowy wydał rekomendację [MAPY]

Który wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit zwycięży? Zespół projektowy wydał rekomendację [MAPY]
Zespół projektowy wydał rekomendację ws. warianów obwodnicy Olsztyna i Dywit
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W środę (8 stycznia) odbyło się posiedzenie Zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI), na którym projektanci przedstawili wyniki Studium korytarzowego dla północnej obwodnicy Olsztyna projektowanej w ciągu DK51. Wiadomo, jakie warianty zarekomendowano.

reklama

Do dalszych analiz w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) projektanci zarekomendowali warianty optymalnych przebiegów obwodnicy Olsztyna i Dywit w obu korytarzach.

Są to następujące połączenia obwodnicy Olsztyna (O) z obwodnicą Dywit (D):

- wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 - w celu zmniejszenia ingerencji w las miejski),

- wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,

- wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.

Co zdecydowało o wyborze?

- Wariant O6+D4 w korytarzu wschodnim jest najlepszy pod względem środowiskowym, w tym najmniej koliduje z obszarami chronionego krajobrazu. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń budynków mieszkalnych. Obwodnica Olsztyna i Dywit w tym wariancie stanowi najkrótszy przebieg ze wszystkich analizowanych kombinacji. Także pod względem całkowitego kosztu inwestycji wariant O6+D4 jest wariantem najkorzystniejszym – informuje Karol Głębocki, ze Stanowiska do spraw Komunikacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.

Wskazany do dalszych prac wariant w korytarzu zachodnim O4+D1 jest korzystny z ekonomicznego punktu widzenia. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń.

Z kolei wariant O1+D3 w korytarzu zachodnim jest najkorzystniejszy ze względu na najmniejszą liczbę wyburzeń budynków mieszkalnych i rekomendowany przez część społeczeństwa oraz władze gminy Dywity.

Studium korytarzowe zostanie poddane ocenie członków ZOPI, w celu sprawdzenia poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Ostateczna decyzja ZOPI ws. rekomendacji wariantów do dalszych analiz na etapie STEŚ, będzie ujęta w protokole z posiedzenia, który zostanie sporządzony do końca lutego.

Zatwierdzenie protokołu ZOPI rozpocznie kolejny etap prac, tj. wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał Studium korytarzowe, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Obejmuje to wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego.

Zaprojektowane zostaną również rozwiązania drogowe oraz z zakresu obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant.

W II połowie 2024 r. pracownicy GDDKiA planują złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym przez KOPI wariancie. Uzyskanie DŚU umożliwi wykonanie Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, czyli uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji.

W II połowie 2027 r. planowane jest przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj.

Galeria

Komentarze (73)

Dodaj swój komentarz

  • tomcio_paluch 2023-02-10 23:26:28 79.191.*.*
    Nie zapominajmy, że ma to być droga "51", nie "16", dla przejęcia tranzytu południe-północ dla ciężkich pojazdów, a nie obwodnica dla mieszkańców Zatorza. Po stronie zachodniej jest fragment już wybudowany. Od węzła Kudypy do Spręcowa jest to droga najkrótsza i najmniej ingerująca w zabudowę (O4 + D1). Ilość lasu do wycięcia jest tu mniejsza niż w wariancie wschodnim. W przypadku wyboru wariantu wschodniego, tranzyt ciężarówek odbywał się będzie przez miasto, tak jak dotychczas. Nie należy zapominać, że wojna się kiedyś skończy i będą tamtędy jeździć tysiące tirów na dobę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 1
  • keks 2023-02-10 15:35:02 5.173.*.*
    Zobaczycie, że żaden z tych rekomendowanych wariantów nie powstanie. Każdy narusza las miejski, dodatkowo wschodni ingeruje w istniejącą zabudowę mieszkaniową i przebiega po terenie miasta Olsztyn. Najmniej problemowe są warianty zachodnie ale tam "aktywiści i pseudo ekolodzy" staną na głowie i rzęsach, żeby nie dopuścić do budowy. Proponuję też więcej spokoju bo być może o to właśnie chodzi, żeby skłócić i napuścić ludzi na siebie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • Człowiek 2023-02-10 05:22:49 5.173.*.*
    Ciąć, wyburzać, nie ważne jak byle by obwodnica powstała, niech idzie jak najprościej i jak naj szerzej 1
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 11
  • Marek 2023-02-09 20:37:54 88.156.*.*
    Oczywiście że wariant zachodni . A jak jest zkomunikowane Zatorze ??? Od wielu lat nic się nie dzieje , to chociaż obwodnica będzie jedyną drogą by ominąć zakorkowany Olsztyn .Na Zatorzu dobudowują kolejne bloki , ale drogi żadnej Oczywiście p Grzymowicz nie ma pieniędzy , by dołożyć do obwodnicy , anie zbudować ulicę na Zatorze .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 7
  • Lol 2023-02-09 19:35:06 46.205.*.*
    To za chwilę będzie obwodnica Dywit i Olsztyna. Ta gmina ma jednak w sobie coś odrzucającego. Od razu zaznaczam że nie mieszkam w Olsztynie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
  • Leśnik 2023-02-09 13:49:10 83.3.*.*
    Zachodnie warianty to porażka ekologiczna i nie powinny być brane pod uwagę. Kto myśli nigdy nie dopuści na tym terenie do budowy obwodnicy bo wie ile lasu trzeba wykarczować i ile pięknych miejsc zniknie kosztem zurbanizowanego wariantu wschodniego. Liczymy na świadome decyzje ludzi zaangażowanych w wybór wariantu wschodniego. Dzięki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 20
  • Antoni Wieczorek 2023-02-09 13:43:27 83.3.*.*
    Najlepszy jest wariant Wschodni O6 (biały) + D4 (fioletowy), badania środowiskowe już wskazują na porażkę oba warianty zachodnie. Wszystkie te zabiegi z ilością wariantów i wyborami po to żeby rozładować emocje w czasie. Przebieg został już uzgodniony ale wszyscy muszą się przyzwyczaić do wariantu wschodniego i to trochę gra psychologiczna żeby nie było blokowania jak poprzednim razem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 14
  • Zatorze 2023-02-09 12:07:01 46.204.*.*
    Czyli w 2024 dopiero złożenie dokumentacji o warunki środowiskowe . Za dużo czasu sobie daje GDDKIA. Tym razem nikt nie pozwoli na to żeby opóźnić tą inwestycje . Żądamy szybkiej budowy JAKIMKOLWIEK WARIANCIE !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Adam_2 2023-02-09 10:27:00 31.0.*.*
    Zdecydowanie wariant zachodni jest najlepszy. Najmniej koliduje z budownictwem. A Ci co są temu przeciwni to niech się zastanowią, czy byliby też przeciwni, gdyby kazali im opuścić dom i szukać sobie nowego. Takie to społeczeństwo mamy niestety. Na innych nikt nie patrzy. Inną sprawą jest, że projekt powinien zakładać, by w ogóle domy ominąć, by szła jeszcze dalej od Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 29
  • X 2023-02-09 08:58:19 31.60.*.*
    A ja bym zostawił tak jak jest nic nie budować bo po co. zamkną ryje wszyscy którym coś nie pasuje i pozostaną tylko i wyłącznie korki więc nikt się nie zabije z nadmiernej prędkości i wszyscy będą długo i szczęśliwie stać i wąchać swój smród.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 12
  • BUDUJCIE 2023-02-09 08:53:39 185.253.*.*
    Który wariant by nie był, zacznijcie już budować! Nie patrząc na żadnych oszołomów z Dywit. Od bez mała 10 lat czekamy na tę inwestycję, która odciążyłaby północne dzielnice Olsztyna tak jak Południowa. Zacznijcie już działać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 7
  • ggc 2023-02-09 08:33:30 83.15.*.*
    A czy w tym stuleciu powstanie ta pseudo obwodnica?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • Twoja Stara 2023-02-09 08:16:19 79.190.*.*
    Wariant zachodni to olbrzymie straty dla środowiska, no ale dla GDDKiA najważniejsze żeby nie rozebrać paru starych ruder kolesiom i dlatego nie wybrali wariantu wschodniego. Przyroda znowu przegrała.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 3
  • Kurtyna 2023-02-09 01:23:19 213.134.*.*
    Czuję ogromną satysfakcję widząc, że mieszkańcom osiedla sterowców coś znowu nie pasuje, a nie będą mogli nic z tym zrobić. Uwielbiam argument Pana Pawła Bachora, że przecież mieszkańcy wybrali to miejsce, bo miało być cicho. Po pierwsze osiedle jest obok ruchliwej DK51, po drugie obok buduje się stacja paliw, po trzecie planowany jest tam również pasaż handlowy. O tym wszysktim widzieli już dawno mieszkańcy. Piękna patodeweloperka i egoizm. Mojsze bardziej niż twojsze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 6
  • Paula 2023-02-09 00:41:30 5.173.*.*
    Przecież tu na tych mapach nic nie widać, nadal nie wiem o co chodzi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 3
  • Mieszkaniec Bartąga/fan Ol 2023-02-08 22:02:01 31.60.*.*
    Wariant O1 zachodni jest najlepszy dla olsztyniakow i tych z Dywit, bo odsuwa tranzyt od nich. Obwodnica ma służyć ludziom. Zwierzęta i środowisko w każdym wariancie są pokrzywdzone. A i tak wybiorą wariant najtańszy. Kto płaci projektantom za opinię? GDDIA☺ więc kto płaci ten wymaga
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 13
  • Jirko 2023-02-08 21:44:27 5.173.*.*
    Obwodnica przez las miejski? Co to za obwodnica w granicach miasta? Obwodnica, jak sama nazwa wskazuje, powinna obwodzić aglomerację. Ten wariant to jakiś absurd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 4
  • STS 2023-02-08 20:26:55 50.7.*.*
    Zakład że będzie: O6+O3+D3+D4
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Takem żekł - wójt 2023-02-08 20:19:35 93.105.*.*
    Oby tylko niedaleko mojego sioła po wschodniej stronie nie puścili. Takem żekł - wójt
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Maciej 2023-02-08 17:54:10 188.147.*.*
    Aby przez środek Ługwałdu nie puścili
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5

www.autoczescionline24.pl