Dziś jest: 28.04.2024
Imieniny: Piotra, Walerii
Data dodania: 2023-10-25 10:29
Ostatnia aktualizacja 2023-10-26 13:14

Krzysztof Brągiel

Drogowcy chcą na zachód, prezydent Grzymowicz na wschód. Jaka będzie obwodnica Olsztyna?

Drogowcy chcą na zachód, prezydent Grzymowicz na wschód. Jaka będzie obwodnica Olsztyna?
Prezydent Olsztyna spotkał się z przedstawicielami GDDKiA w sprawie przebiegu północnej obwodnicy miasta
Fot. GDDKiA

W lutym br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała, że obwodnica Olsztyna zostanie poprowadzona korytarzem zachodnim. Nie chce się z tym zgodzić olsztyński ratusz, wskazując jako lepszy wariant wschodni. Kilka dni temu prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz interweniował w tej sprawie w Warszawie.

reklama

Stanowisko, że obwodnica północna powinna mijać Olsztyn wschodnią stroną połączyło miejskich radnych. W kwietniu br. jednogłośnie podjęto w tej sprawie uchwałę, argumentując m.in., że wschodni korytarz „jest szansą na aktywizację dziesiątek hektarów terenów Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, prywatnych inwestorów gminy Olsztyn przeznaczonych pod inwestycje przemysłowe”.

Grzymowicz: „Tylko wschodni wariant ma sens”

18 października w Warszawie, na prośbę Piotra Grzymowicza, odbyło się spotkanie samorządowców z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad. Prezydent Olsztyna nie zgodził się z decyzją Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), wskazującą do dalszych prac korytarz zachodni. Zdaniem Grzymowicza decyzja ZOPI wynika z pominięcia w prognozie ruchu pomiarów natężenia wykonanych w latach 2015, 2016 i 2021 na sieci dróg miejskich.

W ocenie prezydenta budowa obwodnicy po zachodniej stronie Olsztyna będzie miała negatywny wpływ na wzrost ruchu na ulicach zlokalizowanych we wschodniej części miasta. Grzymowicz twierdzi, że korytarz zachodni nie zapewni realizacji głównego celu stawianego obwodnicy, tj. efektywnego funkcjonowania transportu osobowego i towarowego, a także poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i jakości życia mieszkańców Olsztyna.

Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz (trzeci z prawej) spotkał się z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, Tomaszem Żuchowskim (drugi z lewej)

Prezydent uważa też, że korytarz zachodni stanowi zagrożenie dla przyrody regionu i kraju. Jego zdaniem nie do zaakceptowania jest skala zniszczeń obszarów cennych przyrodniczo, korytarzy ekologicznych oraz krajobrazu kulturowego, jakie nastąpią w przypadku budowy wariantu zachodniego. Przebieg zachodni jest też w opinii Grzymowicza niezgodny z rekomendacją władz województwa warmińsko-mazurskiego, ujętą w planie zagospodarowania przestrzennego województwa.

Prezydent przedstawił alternatywną wobec ustaleń ZOPI propozycję, czyli wariant O6+O2, stanowiący kombinację dwóch szlaków w korytarzu wschodnim [do podejrzenia w załącznikach na stronie GDDKiA – korytarz wschodni] - Nie poddajemy się! Nasze zdanie jest jednoznaczne – tylko wschodni wariat obwodnicy ma dla Olsztyna sens inwestycyjny. Rozwiąże wiele problemów komunikacyjnych miasta, nie pozwoli na zniszczenie starorzecza Łyny oraz zachowa zwartość Lasu Miejskiego – podkreślił Grzymowicz w swoich mediach społecznościowych.

Piotr Grzymowicz opowiada się za korytarzem wschodnim (połączeniu wariantów: O6 + O2)

GDDKiA: Wariant wschodni to hałas, protesty i problemy dla tranzyztu

GDDKiA odnosząc się do propozycji prezydenta stwierdziła, że wariant O6+O2 przebiega przez tereny zwartej zabudowy mieszkaniowej (miejscowości: Słupy, Kieźliny, Dywity, Różnowo), co generuje duże protesty społeczne. Częściowo pokrywający się z wariantem O6+O2 - wariant O1 (żółty) został w 2010 r. oprotestowany przez mieszkańców tych terenów oraz władze gminy Dywity, co skutkowało uchyleniem w 2012 r. wydanej dla niego decyzji środowiskowej.

Stwierdzono też, że ze względu na małe odległości zabudowy mieszkaniowej od obwodnicy duża liczba budynków narażona byłaby na negatywne oddziaływanie hałasu. Konieczna byłaby budowa długich ekranów akustycznych, ale nawet wtedy nie ma możliwości dotrzymania norm hałasu dla wszystkich budynków mieszkalnych.

GDDKiA uważa, że wariant wschodni jest mniej korzystny dla ruchu tranzytowego. Drogowcy argumentują, że dla dominującego kierunku ruchu tranzytowego Spręcowo – węzeł Olsztyn Południe, należy pokonać trasę o 8 km dłuższą w stosunku do przykładowego wariantu zachodniego (W2), co generuje wyższe koszty przejazdu, paliwa oraz większe negatywne oddziaływanie na środowisko i mieszkańców terenów przyległych.

Z drugiej strony GDDKiA przekonuje, że wytyczone szlaki w korytarzu zachodnim przebiegają znacznie dalej (w stosunku do wariantów wschodnich) od zwartej zabudowy mieszkaniowej i nie występuje na ich przebiegu kolizja z rodzinnymi ogrodami działkowymi (jak to ma miejsce na wschodzie). Ponadto stwierdzono, że za budową obwodnicy w wariantach zachodnich opowiedziały się władze wszystkich podolsztyńskich gmin (Dywity, Gietrzwałd, Jonkowo, Barczewo, Purda), na terenie których analizowane były przebiegi wariantów w korytarzu wschodnim i zachodnim. Podnoszony jest też argument lepszego skomunikowania osiedla Redykajny.

Drogowcy, jako lepsze rozwiązanie uznali korytarz zachodni. W grze są trzy opcje: O1, O2, O4

Drogowcy już konsultują wariant zachodni

Prezydent Olsztyna poprosił o przekazanie nowej prognozy ruchu, uwzględniającej wyniki pomiarów ruchu miejskiego celem weryfikacji. Na początku listopada odbędzie się kolejne spotkanie, na którym zostaną szczegółowo omówione jej wyniki.

Natomiast w tym tygodniu rozpoczęły się konsultacje społeczne drogowców z mieszkańcami gmin: Dywity, Jonkowo i Gietrzwałd. Ich terenem miałaby przebiegać obwodnica po wybraniu jednego z trzech wariantów w korytarzu zachodnim (opcje oznaczone są jako: O1, O2 i O4). Na wtorkowym (24 października) spotkaniu w Dywitach zastępca dyrektora oddziału GDDKiA w Olsztynie, Jarosław Kaczor, stwierdził, że decyzja w tej sprawie już zapadła i obwodnica zostanie poprowadzona zachodnią stroną (szeroka relacja ze spotkania w Dywitach: Północno-zachodni wariant obwodnicy Olsztyna zwycięża). 

We wszystkich trzech wariantach (dla korytarza zachodniego) trasa ma kończyć się na istniejącym rondzie, łączącym południową obwodnicę Olsztyna z drogą krajową numer 16 w okolicach Kudyp, a zaczynać w rejonie Dywit.

Galeria

Komentarze (45)

Dodaj swój komentarz

  • xyzel 2023-10-28 13:42:37 46.186.*.*
    decyzja juz zapadła, ludzie ponownie zaczeli sie budować , rozwijać i planować w tej okolicy a przychodzi Grzymowicz i mówi, zeby zmienić bo drzewka i przyroda. Panie prezydencie, zobacz co zrobiłeś z Olsztynem, wszędzie beton i patelnia. To miasto było zielone i , bez korków. Zobacz co zrobiłeś z jeziorem długim - ścieżki po których jak ktoś chodzi w lipcu to może dostać udaru. kończ waść, wtydu oszczędź
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Kierowca 2023-10-27 11:41:26 31.60.*.*
    W dobie wysokich cen paliw i samochów elektrycznych . Nikt jakdacy na zachód nie pojedzie na wschód. Nawet tiry bendą jeździć przez miasto szczególnej zasilane gazem CNG ,i możecie stawić zakaz na zakazie i tak będzie szybciej i krócej. A obwodnica będzie pusta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • oko 2023-10-26 17:38:01 95.48.*.*
    Między Dobrym Miastem a Olsztynem (25km) nie ma ŻADNEJ drogi asfaltowej prowadzącej na zachód od DK51. Na dodatek droga Dobre Miasto - Łukta na niektórych odcinkach też jest tragiczna. Czyli każdy udający się z tego obszaru na południe lub zachód musi przejechać przez Zatorze. Wschodni wariant tego problemu nie rozwiąże.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • kinka 2023-10-26 15:50:49 37.248.*.*
    Wybrano wariant zachodni, bo jest najmniej uciążliwy i najtańszy. Ile razy trzeba pisać, że strona wschodnia ma już bardzo dobre drogi, do tego jest gęsto zaludniona i przyrodniczo chroniona. Strona zachodnia to po prostu trochę lasów i łąk, bez zabudowy mieszkaniowej. Wariant zachodni jest ponadto krótszy, nie ma potrzeby objeżdżania Olsztyna od południa, żeby dostać się na północ. Wersja zachodnia zaktywizuje i skomunikuje zachodnie dzielnice Olsztyna i gminy Gietrzwałd i Jonkowo przede wszystkim. To wszystko już zostało przeanalizowane i powiedziane. Nie wiem po co Grzymowicz i Arczak sieją ferment z wariantem wchodnim? Pod przyszłe wybory? Olsztyn już dawno powinien przebudować ulicę Lubelską, Zeintary Malewskiej, wiadukt na Bema. Czas też na nowy wiadukt na Tracku, żeby wyprowadzić ruch z Zatorza w kierunku obwodnicy południowej. Z tego rozliczajcie Grzymowicza i radę miasta. I pozwólcie w końcu spokojnie robić obwodnicę zachodnią GDDKiA. Bo mam wrażenie, że takie tańce, które próbują robić Grzymowicz z Arczakiem mogą za chwilę spowodować wycofanie finasowania rządowego i nic nie będziemy mieli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • Mc Gregor 2023-10-26 13:52:26 178.42.*.*
    Historia o tym „Jak wójt Dywit załatwił wójtowi Jonkowa środki na drogę…”( po jednym pasie w każdą stronę, więc wjechać można wszędzie ). (Może go zmanipulowali? ) Tam powinien kandydować w przyszłych wyborach! Bo w Dywitach zostawił bajzel
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • Wania. 2023-10-26 11:47:34 46.205.*.*
    A ja mówię dla Grzymowic Za I jego ludzi won paszoł .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • Naczelny Urbanista 2023-10-26 11:14:51 212.87.*.*
    Jeszcze ad vocem. Prezydent Olsztyna mówi o niszczeniu korytarzy ekologicznych, gdzie wschodni wariant proponowany przez nich PRZECHODZI w znacznej długości W ŚRODKU chronionej prawnie Doliny Środkowej Łyny (Różnowo) w znacznie większym stopniu niż w wariantach zachodnich.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • Naczelny Urbanista 2023-10-26 11:10:23 212.87.*.*
    Tak, jak mówiłem w każdym poprzednim artykule, to było oczywiste, że wygra zachód. Wschodni nie ma racji bytu w związku z intensyfikacją zabudowy we wschodniej części gminy Dywity. Pan Prezydent może chcieć, nie(stety) tylko tyle. Jeżeli Olsztyn chce drogi dla swoich dzielnic, to niech buduje na swoim własnym terenie i za własne pieniądze 👏👏👏. OBWODNICA Z REGUŁY OKALA TEREN I ODPROWADZA TRANZYT.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Naczelny Urbanista 2023-10-26 11:08:23 212.87.*.*
    Czyli Olsztynianie według Prezydenta Olsztyna mają żyć lepiej kosztem innych mieszkańców. Wschodni wariant truje środowisko i ludzi na dłuższym odcinku, a ponadto przebiegałby w niewyobrażalnie bliskim sąsiedztwie osiedli jednorodzinnych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • diss 2023-10-26 08:34:54 212.160.*.*
    Grzymowicza ciągnie na wschód do ruskich. Wiadomo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 5
  • Johny Bravo 2023-10-26 08:21:55 178.183.*.*
    Wariant zachodni to katastrofa ekologiczna
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 16
  • XXX 2023-10-26 07:25:23 5.184.*.*
    A ja się pytam - co w centrum miasta jeszcze robią te szubienice? Czy naprawdę trzeba być aż takim betonem, i ośmieszać się w konfrontacji z PiSem żeby nie wiedzieć i nie mieć chęci likwidacji tego czegoś?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 9
  • Beauregard 2023-10-25 21:01:05 178.42.*.*
    Na Wschód. Na pohybel Dywitom burżujom co zasiedlili Różnowo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 6
  • ... 2023-10-25 20:51:17 37.8.*.*
    Niech zrobią oba warianty i po kłopocie. Po co się zastanawiać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
  • Tekla 2023-10-25 20:37:03 37.248.*.*
    Prezydent ma rację. Niepotrzebna jest nam zachodnia obwodnica.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 11
  • Nikt nie przekona dyrekcji dróg że białe jest białe a czarne jest czarne 2023-10-25 18:44:50 46.205.*.*
    Ostatnie ustawienia generalnej dyrekcji dróg to takie że CPK będzie pod Jonkowem i to dlatego ma iść tamtędy obwodnica. Tak to jest jak się robotę dostawało w dyrekcji dróg dzięki PiSowi bo się było szwagrem stryjecznego brata sąsiada i przez całe życie było się stróżem na budowie to takie decyzje się podejmuję jakie ma się w tym doświadczenie. Dobrze że ten pisowski PRL już się skończy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 17
  • Www 2023-10-25 18:09:54 5.173.*.*
    Tak źle i tak źle wjec na miejscu GDKiA odpuścił temt zmala ruch do granicy wjedz po jaknOlsztyn i Dywity ciągle im coś nie pasoje odpuścić obwodnicę a pieniądze przekazać innej miejscowość która szybko to wykozysta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Krzysztof 2023-10-25 17:46:22 5.173.*.*
    Mr Prezydent nie ma bladego pojęcia o planowaniu sieci drogowej, w szczególności wyższych kategorii. Więc niech siedzi cicho i słucha mądrzejszych. Nikt dyletanta nie będzie brać pod uwagę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 16
  • fer 2023-10-25 17:42:29 31.0.*.*
    Wariant Zachodni i tylko Zachodni mający sens a grzymowicz niech odpowie kogo pytał o opinie czy budować tramwaje, kogo pytał czy korkować miasto poprzez zwężanie ulic, kogo pytał czy sprzedawać działki deweloperom zamiast zrobić place i parkingi, ciekawy jestem gdzie będzie można parkować autobusy przywożące dzieci do planetarium ? Ostatnio oglądałem planetarium w Lizbonie jest tam tak duży plac że jakby trzeba było pomieścić 100 autokarów toby nie było problemu a w Olsztynie nawet jeden autobus nie ma szans na zaparkowanie koło planetarium, zresztą Olsztyn wg mnie chyba jedyne miasto w Polsce które nie ma dworca autobusowego, w całej ęuropie mają a w Olsztynie są mądrzejsi i nie mają i co grzymowicz wraz z platfusami zrobił w tej sprawie aby nie pozbyć się dworca?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 20
  • doc 2023-10-25 14:20:39 31.0.*.*
    Dziś hałas nie przeszkadza ? W końcu Grzymowicz i radni jednogłośnie , bo to jedyna racjonalna decyzja. Obwodnica wschodnia to kilka wjazdów do Olsztyna i możliwość wyjazdu z Zatorza, a zachodnia to interes dla Jonkowa a Jonkowo ma przecież mieć wjazd z nowobaltyckiej a Dywity nie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 23

www.autoczescionline24.pl