Dziś jest: 29.03.2024
Imieniny: Eustachego, Helmuta
Data dodania: 2019-08-21 16:30

Cezary Kapłon

Czy zmniejszony budżet miasta odbije się na tramwajach?

Czy zmniejszony budżet miasta odbije się na tramwajach?
Jeszcze w tym roku ma odbyć się przetarg na budowę linii tramwajowej z Pieczewa do Wysokiej Bramy/dworca PKP

Rząd planuje zmniejszyć PIT z 18 na 17 proc. Zmianą ma być objętych nawet 25 mln Polaków. To z pewnością wpłynie na budżet samorządów. Niektóre miasta już liczą straty i planują odchudzenie inwestycji. Czy to samo czeka linię tramwajową w Olsztynie?

reklama

Jak się dowiedzieliśmy, udział samorządu w dochodach z PIT w roku 2019 wynosi 38,08 proc. Z uwagi na zmniejszenie podatku dochodowego od osób fizycznych, ubytek w dochodach samorządów na rok 2019 wyniesie 14,23 proc. w stosunku do dochodów sprzed roku. Oznacza to, że od 2020 roku jednostki samorządu terytorialnego uszczuplą budżety łącznie o 7,2 mld złotych.

O jaką kwotę zmniejszy się budżet Olsztyna?

Według wyliczeń Związku Miast Polskich oznacza to dla Olsztyna ubytek dochodów wysokości 37 854 689 złotych. Obniżenie dochodów o tak dużą kwotę wymusza ograniczenie inwestycji i wstrzymanie jakichkolwiek działań rozwojowych, które były wizytówką Olsztyna ostatnich lat. Ustawa o finansach publicznych nakłada bowiem na samorządy rygory zrównoważenia części bieżącej budżetu. O ile inwestycje możemy finansować długiem, to wydatków bieżących już nie. Trzeba też pamiętać, że każde zaangażowanie środków europejskich wymaga też środków własnych – powiedział Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Wygląda jednak na to, że budowa torowiska tramwajowego ruszy, chociaż ze sporym opóźnieniem. Pierwotnie planowano ją rozpocząć już w 2018 roku. Miasto przeznaczyło na tę inwestycję 246 mln zł. Niestety, okazało się, że trzeba było unieważnić przetarg, gdyż najtańsza oferta wynosiła 393 mln zł. Powodem tego były m.in. rosnące koszty robót, ale również materiałów budowlanych. Urzędnicy jednak przyznają, że tym razem, po odchudzeniu projektu, są przygotowani na kolejny przetarg.

Zgodnie z umową zawartą z PARPem przetarg na drugą linię tramwajową zamierzamy ogłosić do końca roku. Mamy już przygotowane wszystkie dokumenty, wykonaliśmy optymalizację projektu i teraz czekamy na rekomendację JASPERS-a. Dzięki niej będziemy mogli uzyskać wyższą kwotę dofinansowania unijnego. O wysokości środków decyduje Ministerstwo Infrastruktury – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.

Wsparcie inicjatywy JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions, pol. Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów) polega na rekomendacji projektu. W tym celu sprawdzane są dokumenty, chodzi m.in. o dokumentację środowiskową, analizy kosztów i korzyści. Jeżeli JASPERS uzna, że urząd miasta prawidłowo przygotował dokumentację, wystawi notę końcową wraz z rekomendacją odnośnie dofinansowania. Wysokość wsparcia nie jest jednak znana.

To ministerstwo określa ile ma wolnych środków i ile może ich dodatkowo przyznać – dodaje Marta Bartoszewicz.

Dodajmy, że trasa nowych linii ma zaczynać się przy pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego na os. Pieczewo i prowadzić przez ul. Krasickiego, dalej przez Synów Pułku (w planach jest estakada na skrzyżowaniu ul. Krasickiego i Synów Pułku) na Wyszyńskiego, a stamtąd ma skręcać w al. Piłsudskiego i prowadzić do skrzyżowania z ul. Kościuszki, skąd tramwaje skręcałyby na dworzec lub jechały prosto do Wysokiej Bramy.

Komentarze (14)

Dodaj swój komentarz

  • Tu Budzik nie śpij. 2019-08-23 07:47:27 88.156.*.*
    Czy nadal M.P.K.ochrania Z.P.chronionej Pentagram ! Ponieważ w nocy można wejść i wyjść bez problemu . Tu budzik ochrona śpi ! Jak można pozwolić na ochronę niepełnosprawnym pracownikom z Orzeczeniem 02-P żeby pracowali po 24 godziny (7 rano do 7 rano następnego dnia.) Pełnosprawny by odmówił a niepełnosprawny śpi ! Nie po to płacimy podatki żeby leniwce spali a może jak śpią jakiś chuligan zniszczy nasze dobro.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Sympatyk PO 2019-08-22 10:24:37 37.47.*.*
    Taki wspaniały strateg jak obecny włodarz Olsztyna zanim wsiadł do tramwaju opracował biznesplan. Uwzględnił w nim wszystkie za i przeciw. Wyszło mu że pieniędzy starczy na wszystko. Nawet koszty budowy II linii mogą wzrosnąć o 160 milionów. W tej sytuacji można także zapłacić 3 miliony złotych nauczycielom za to że nie pracowali bo strajkowali. Można także sprzedać Stomil za marne grosze, a także temu co kupił ten marny klub co roku dawać po 2 mln. złotych. Takie rozdawnictwo trwa od 12 lat. Jednym słowem proszę się nie martwić na wyrost. My rządzący tym miastem wiemy co robimy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 7
  • Wenezuala+ 2019-08-22 10:20:54 213.184.*.*
    W ten sposób mści się brak inwestycji, stagnacja rozwojowa miasta i oczekiwanie na subwencje rządowe. Ucieczka mieszkańców za chlebem + brak ofert pracy = brak dochodów z podatków. Wenezuela też miała być bogata dzięki ropie, ale jak się okazało to jednak za mało.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • Tamara Twardodupcewa 2019-08-22 10:11:10 83.9.*.*
    W jaki sposób mniejszy budżet miasta miałby odbić się na tramwajach, skoro tramwaje są tak świetną inwestycją, że one się zwracają i są bardzo dochodowe. Przynajmniej tak zapewniał nas Prezydent Olsztyna, że jest wszystko super i nie mamy się czym martwić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 4
  • engineer 2019-08-21 23:30:17 95.160.*.*
    Kilka miesięcy temu przeprowadziłem się z Olszyna do Sopotu. Tam prowadzę firmę, kupiłem dom, płacę nie małe podatki i cieszy mnie rozwój tego miasta. Olsztyn niestety to zwykła dziura, takich drugi Ciechocinek starszych babć i dziadków, miasto w którym rządzą układy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 14
  • Miastowy 2019-08-21 23:27:43 5.80.*.*
    Chamy z elblongowa komentują olsztyńskie tramwaje.Zajmij się chamie jeden z drugim swoją dziurą i tym zlomem jeżdżącym po torach.Po co w takiej małej i biednej jak Elblag norze tramwaje?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 7
  • No 2019-08-21 23:20:16 31.0.*.*
    Jak buractwu pasuje jeżdżenie po dziurach i koleinach większych niż ich ubytki w głowie, to wieczny lament. Niech robią, remontują i budują. A jak się nie podoba, to zawwze możecie wrócić do Mławy, Kętrzyna itd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Kaktus 2019-08-21 22:52:47 95.160.*.*
    pieprzone i nikomu nie potrzebne tramwaje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 12
  • LS 2019-08-21 22:24:00 89.228.*.*
    CZY KASA BY BYLA CZY NIE I TAK JEDYNYMI INWESTYCJAMI OD LAT W TYM SMUTNYM JAK PIZDA MIEŚCIE BYLY KOLEJNE, TFUU, LIDLE I BIEDRONKI. A DURNY OLSZTYN PO RAZ KOLEJNY WYBIERA "WIELKIEGO BETONIARZA"NA PREZYDENTA. LUDZIE, NIE BĄDŹMY TAKIMI IDIOTAMI JAK TE WARSZAWSKIE ĆWOKI I NIE POWIELAJMY ICH BLEDÓW WYBIERAJAC NIEUDACZNIKA I AFERZYSTE NA TAK WAZNE STANOWISKO W MIEŚCIE!!!!!! CO BEDZIE JAK ZABOJADOM SIE ODWIDZI I PEWNEGO DNIA STWIERDZA ,ZE MAJA JUZ DOSC I SOBIE POJDA? BEDZIE BIDAAAAA PANIE "PREZYDĘCIE"!!!!! GDZIE SA ZABIEGI O ŚCIĄGNIĘCIE PRZEMYSLU DO OLSZTYNA????? KLOPOTLIWE PYTANIE CO????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 7
  • Ciekawski 2019-08-21 17:44:14 37.47.*.*
    Mam pytanie. Proszę wskazać działania rozwojowe o których jest mowa w tym fragmencie zdania:,,wstrzymanie jakichkolwiek działań rozwojowych, które były wizytówką Olsztyna ostatnich lat.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 2

www.autoczescionline24.pl