Czy kolej w regionie będzie odpowiedzią na wykluczenie społeczne?

Data dodania: 2019-05-07 12:30:48, kac
A | A | A
wykop.pl Tweetnij
Czy kolej w regionie będzie odpowiedzią na wykluczenie społeczne?
W pewnym momencie debata zeszła na temat transportu publicznego w regionie
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

W poniedziałek odbyła się debata nt. przyszłości Polski. Wzięli w niej udział: Monika Falej z partii Wiosna, poseł Andrzej Maciejewski z ruchu Kukiz'15, prof. Zbigniew Endler, znany ekolog oraz Piotr Nieznański z organizacji WWF. Poruszyli wiele ważnych tematów dotyczących ekologii i ochrony środowiska nie tylko w Polsce, ale również w naszym regionie. W trakcie omawiania zagadnień związanych z zanieczyszczeniem powietrza, temat zszedł na transport publiczny na Warmii i Mazurach.

Obecnie mamy do czynienia z ogromnym ruchem samochodowym. Pojazdy są odpowiedzialne za wydzielanie znacznych ilości dwutlenku węgla. Prof. Zbigniew Endler podał przykład krajowej 7.

Droga była przewidziana na przejazd 35 tys. samochodów dziennie, natomiast już w ubiegłym roku były dni, w których jeździło nią ponad 60 tys. pojazdów – wyjaśnił profesor.

Dodał, że my, Polacy, oddychamy powietrzem fatalnej jakości. Aż 10 proc. zgonów związanych z chorobami płuc w Europie miało miejsce w Polsce.

Trzeba zmienić styl życia i mentalność. Są ludzie, którzy jadą samochodem do sklepu oddalonego o 400 metrów od ich domu – dodał prof. Zbigniew Endler.

Do dyskusji odniosła się Monika Falej z partii Wiosna. Zauważyła, że na Warmii i Mazurach brakuje linii kolejowych i drogowych.

Nasz region jeżeli chodzi o połączenia komunikacyjne wygląda jak biała plama na mapie Polski. Kiedyś sieć kolejowa w regionie była dobrze zagospodarowana. Jednak lata zaniechań sprawiły, że ludzie odchodzili od tego środka lokomocji. Teraz się tworzy nowe połączenia, ale jest to przynajmniej 20 lat za późno. Trzeba było wcześniej dbać o infrastrukturę i tabor – powiedziała Monika Falej.

Patrząc na historię, Warmia i Mazury miały doskonale rozwiniętą sieć kolejową, jeszcze od czasów, gdy region był częścią Prus Wschodnich. Później niestety infrastruktura stawała się coraz bardziej zaniedbana. Kolejarze jej nie remontowali, bo albo nie mieli pieniędzy, albo priorytetem były bardziej rentowne trasy. Podobnie rzecz się miała z połączeniami. Najpierw zlikwidowano te do małych miejscowości, później do większych. Nawet duże miasta jak Olsztyn straciły wiele połączeń.

Warmia i Mazury koleją stały i stać będą. Dróg nie ma i nie będzie. Zapomnijmy od tym. Od dawna jestem zwolennikiem hasła tiry na tory. Kolej na Warmii i Mazur potraktowano jak PGR-y, do skasowania. Dosłownie. W tej chwili są plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd planuje, aby do CPK dochodziło 10 tzw. szprych komunikacyjnych. Dwie z nich mają połączyć port z Warmią i Mazurami: z Olsztynem oraz Piszem i Giżyckiem. Na spotkaniu w Łomży pytałem się dlaczego nie zostaną przedłużone do granicy, aby zmobilizować biznes do wejścia na tory. Zacznijmy zarabiać wreszcie na logistyce i na tranzycie. Państwo nie zarabia nic na transporcie drogowym, jednocześnie mamy rozjechane drogi. Jesteśmy krajem tranzytowym. Pod tym względem jestem zwolennikiem, żeby poruszać się po regionie koleją a nie samochodami i TIR-ami. Tym bardziej, że samorządowcy z Warmii i Mazur są przeciwni budowaniu tutaj szybkich sieci transportowych, bo takie mamy uwarunkowania geograficzne – wyjaśnił Andrzej Maciejewski, poseł Kukiz'15 i dodał, że rozwój kolei widać w szczególności jadąc trasą Olsztyn-Warszawa.

Monika Falej zgodziła się z przedmówcą w temacie inwestycji w transport kolejowy zamiast w drogowy. Jej zdaniem jak najszybciej trzeba zwiększyć liczbę połączeń kolejowych w regionie, bo niedługo nawet nowe drogi będą w fatalnym stanie.

Jest to wymóg nie na jutro, tylko na wczoraj. W przeciwnym wypadku nic z dróg nie zostanie. Już przecież powstają pierwsze centra logistyczne pod Olsztynkiem, które jeszcze bardziej zwiększą ruch – dodała Monika Falej.

Inwestycje kolejowe to na pewno świetna wiadomość dla regionu. Jednakże warto pomyśleć o zdywersyfikowaniu środków transportu, co dałoby szersze możliwości podróżowania. Podana przez posła trasa Olsztyn-Warszawa owszem jest bardzo uczęszczana, ale nie powinna być traktowana jako reprezentatywna. Do stolicy można dojechać zarówno koleją, jak i autokarem czy samochodem. Właśnie ta mnogość opcji pozwala na wybranie odpowiedniego dla nas środka lokomocji. Gorzej jest już w przypadku dotarcia do innych miast, nawet do Trójmiasta. Owszem, jeżdżą pociągi i czasem autobusy (2-3 kursy dziennie), pytanie czy jest to wystarczająco? Czy podróżującym do Torunia podoba się to, że nie ma połączeń autobusowych? Autokary z Olsztyna dojeżdżają do Golubia-Dobrzynia, albo Brodnicy. Można by było tak wymieniać i podawać przykłady jeszcze mniejszych miejscowości, w których duża część mieszkańców po zlikwidowaniu najpierw kolei, później połączeń autobusowych, została po prostu trwale wykluczona ze społeczeństwa. Przecież nie każdy ma samochód. A ci, którzy używają go na co dzień, bo muszą, zatruwają środowisko. Ot, taki paradoks.

Na kogo zagłosujesz w nadchodzących wyborach do Parlamentu Europejskiego?

  • + KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA EUROPEJSKA, PO, PSL, SLD, .N, ZIELONI
  • + KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW KONFEDERACJA KORWIN BRAUN LIROY NARODOWCY
  • + KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW KUKIZ'15
  • + KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY LEWICA RAZEM – PARTIA RAZEM, UNIA PRACY, RSS
  • + KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ
  • + KOMITET WYBORCZY WIOSNA ROBERTA BIEDRONIA

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • anka222 2019-05-07 18:12:50
    Tyle że sobie podyskutują i artykuł o nich napiszą a i tak nic się nie zmieni,po prostu kolejne szoł pod publiczkę
    Odpowiedz Oceń: 4 0 Zgłoś treść
  • MP 2019-05-07 17:18:39
    Panie Endler szacunki przez Pana wskazane to były plany za czasów PZPR ,czasy się zmieniły i to jest cena rozwoju i bogactwa człowieka.Przede wszystkim trzeba przenieść TIR-y na tory ,zmniejszy się emisja i wypadkowość.
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść
  • Tamara Twardodupcewa 2019-05-07 13:35:55
    Odpowiedzią na wykluczenie społeczne będzie linia kolejowa do Kaliningradu, otwarcie małego ruchu granicznego z Rosją i zniesienie embarga na nasze produkty. Niestety takie działania nie są zależne od władz województwa, ale od "Warszawy"
    Odpowiedz Oceń: 4 0 Zgłoś treść
  • samochodziarz 2019-05-07 13:15:44
    a kolej to w tym kraju taka ekologiczna jest? na pradzie z OZE jezdzi?
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść

Olsztyn - portal miejski

Olsztyński Portal Aktywnych Internautów - zobacz na mapie najpopularniejsze miejsca Olsztyna, obejrzyj zdjęcia z olsztyńskich imprez, dodaj własne zdjęcia i ulubione miejsca.



Apteki całodobowe | Lekarze

Drogi Czytelniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi oraz materiały redakcyjne. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowywanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększymy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdej chwili.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać (na podstronie z polityką prywatności), odznaczając wybraną zgodę i klikając przycisk "nie zgadzam się", z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.