Dziś jest: 23.04.2024
Imieniny: Jerzego, Wojciecha
Data dodania: 2015-03-06 10:10

Iwona Starczewska

Częściowo darmowa komunikacja miejska w Olsztynie?

Czy możliwe jest wprowadzenie częściowo darmowej komunikacji miejskiej w godzinach szczytu na terenie Olsztyna, gdzie niebawem płynne poruszanie się samochodem będzie graniczyło z cudem? Wniosek o zastosowanie takiego rozwiązania wpłynął właśnie do Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu oraz Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

reklama

Olsztyn jest w trudnej komunikacyjnie sytuacji. W kilku strategicznych częściach miasta (Płoskiego, Witosa, Towarowa, Dworcowa, Kościuszki, Sikorskiego - red.) trwają prace związane z budową linii tramwajowej, które skutecznie utrudniają poruszanie się zmotoryzowanym, pieszym, a nawet rowerzystom.

Do mapy ''punktów krytycznych'' pod względem komunikacyjnym już w najbliższą niedzielę 8 marca dołączy ścisłe centrum miasta. Wtedy też wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu, która może prowadzić do poważnego paraliżu komunikacyjnego. Więcej o zmianie organizacji ruchu tu->

Urzędnicy namawiają, by przesiąść się z samochodów na autobusy, gdyż to właśnie komunikacja miejska będzie miała przywilej korzystania z zamkniętych dla kierowców odcinków dróg w centrum miasta aż do jesieni tego roku, kiedy prace mają się ostatecznie zakończyć.

Do mieszkańców jednak – ta propozycja nie przemawia. Argumentem, który mógłby przekonać olsztynian do korzystania z autobusów miejskich jest propozycja wprowadzenia częściowo darmowej komunikacji.

Z wnioskiem do Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu wyszedł Karol Dempich, który w listopadowych wyborach samorządowych starał się o mandat radnego z ramienia olsztyńskiego SLD.

Jak argumentuje w swoim piśmie do drogowców – decyzja o wprowadzeniu częściowo darmowej komunikacji miejskiej wpłynęłaby nie tylko na zmniejszenie zatorów na drogach miasta, ale również na poprawę nastrojów i ograniczenie sceptycznego podejścia do realizowanej inwestycji wśród olsztynian.

Dempich proponuje, by wprowadzić darmowe korzystanie z komunikacji miejskiej w godzinach największego szczytu komunikacyjnego to jest między godziną 6.00 a 9.00 oraz 14.00 a 17.00.

- Pozwoli to na znaczne ograniczenie zatorów na drogach w okolicy Śródmieścia, a także w ciągu ulic Krasickiego, Synów Pułku i Wyszyńskiego, które stały się główną alternatywą dla częściowo wyłączonej z ruchu alei Sikorskiego - wyjaśnia w swoim wniosku Dempich.

Czy jest szansa, że propozycja zostanie rozpatrzona pozytywnie?

- Rzeczywiście wpłynął do nas wniosek mieszkańca proponujący, byśmy wprowadzili bezpłatną komunikację na czas robót związanych z budową linii tramwajowej. Nie został jeszcze rozpatrzony. Niemniej Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie nie ma możliwości wdrożenia takiego rozwiązania. Nie mamy środków na to, by w stu procentach (czyli bez wpływów z biletów) pokryć koszty transportu miejskiego. Takie rozwiązanie mogłoby spowodować, że na przykład w ostatnim kwartale roku nie mielibyśmy za co realizować połączeń. W związku z szerokim frontem robót i dużymi utrudnieniami w poruszaniu się po mieście wymagamy od wykonawców takiego organizowania ruchu, by komunikacja publiczna była traktowana priorytetowo. Mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej chcemy zachęcić tym, że autobusy miejskie będą jeździć tam, gdzie komunikacja indywidualna nie będzie możliwa - mówi rzecznik prasowy ZDZiT, Paweł Pliszka.

Czy zdecydowalibyście się przesiąść z samochodu na autobus, gdyby korzystanie z komunikacji miejskiej było częściowo darmowe?

 

Komentarze (9)

Dodaj swój komentarz

  • me 2015-03-12 20:14:29 88.156.*.*
    Dla mnie wystarczyłoby żeby bilety były tańsze, np. w cenie ulgowego, może wtedy ZDZiT nie straciłby ale zyskał? Chytry traci dwa razy, a im się wydaje, że jak bilety będą drogie, to zarobią krocie. Niestety w ten sposób zniechęcają, gdyby bilety były tańsze z pewnością większa liczba mieszkańców korzystałaby z komunikacji miejskiej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • łon 2015-03-10 17:37:03 213.184.*.*
    kolej miejska się kłania - barczewo-kortowo, barczewo- jonkowo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Piotrek21 2015-03-08 19:59:46 109.241.*.*
    a czy nadal będzie strefa płatnego parkowania przy manhatanie do którego nie dojadę :D ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • alik 2015-03-06 14:04:25 81.190.*.*
    ZDZiT zadrżał w posadach po otrzymaniu tego pisma.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • wojtas_polonez 2015-03-06 12:34:40 217.153.*.*
    Na pewno część osób zdecyduje się na jazdę autobusem. jednak tylko w takim przypadku kiedy autobus będzie jedynym środkiem, który dociera w pewne miejsca Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Karol Dempich 2015-03-06 10:54:34 176.221.*.*
    Podatnicy już za to płacą - płacą za to że muszą właśnie podróżować w takich warunkach i to płacą nie male pieniądze bo oprócz podatków, sporo za bilety. Dlaczego zatem nie zachęcić ich w ten sposób?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Autobus 2015-03-06 10:42:40 213.73.*.*
    Ona nigdy nie była i nie będzie za darmo. Nie ma czegoś takiego jak darmocha. Podatnicy za to zapłacą, tak czy siak. Nie zdecydowalibyśmy się. Tłok, smród i kierowcy wożący ludzi jak worki kartofli. Trzeba zacząć od podstaw, "darmocha" nic tu nie zmieni - ważna jest jakoś podróży, a ta - jak wszyscy wiemy - pozostawia wiele do życzenia.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1

www.autoczescionline24.pl