Dziś jest: 28.03.2024
Imieniny: Anieli, Jana, Sykstusa
Data dodania: 2019-06-17 08:47
Ostatnia aktualizacja 2019-06-19 14:31

Cezary Kapłon

Co z Zatorzem? Mieszkańcy pytają o trzeci wiadukt, a władze chcą obwodnicy

Co z Zatorzem? Mieszkańcy pytają o trzeci wiadukt, a władze chcą obwodnicy
Zdjęcie ilustracyjne

W czwartek, 13 czerwca, w siedzibie Rady Osiedla Zatorze odbyło się spotkanie mieszkańców z prezydentem Piotrem Grzymowiczem. Jednym z poruszonych tematów było rozwiązanie problemów komunikacyjnych osób zamieszkujących osiedla za torami. Koncepcje władz miasta w tej kwestii są nieco rozbieżne z oczekiwaniami olsztynian.

reklama

– Czy w planach jest przejazd lub przejście przez tory? – zapytała jedna z mieszkanek Zatorza.

Na to pytanie odpowiedziała Magdalena Binerowska, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta. Jej zdaniem taka inwestycja jest potrzebna, ale są problemy ze znalezieniem odpowiedniej lokalizacji.

– Od wielu lat mierzymy się z utrudnionym wyjazdem z osiedli za torami. Wiemy, że trzeci wiadukt jest potrzebny, ale zwarta infrastruktura z dwóch stron torów powoduje, że nie jest łatwo znaleźć takie miejsce. Ze studium komunikacyjnego wynika, że najbardziej możliwe byłoby utworzenie takiego przejazdu z dala od centrum w kierunku Barczewa. Jednak połączenie byłoby mało efektywne, lepszym wyborem byłoby utworzenie drugiej części obwodnicy – dodała Magdalena Binerowska.

Władze miasta mają inne pomysły na poprawę komunikacji na Zatorzu. Prezydent Piotr Grzymowicz zaznaczył, że to nie jest problem, który urzędnicy są w stanie rozwiązać od razu. Na budowę obwodnicy potrzeba czasu. Jednym z rozwiązań, które mogą być szybciej zrealizowane, jest system parkingów P&R, a także edukacja mieszkańców, aby uzmysłowić im, że poruszając się po mieście, nie muszą korzystać z aut.

– We współpracy z innymi gminami ościennymi przeprowadziliśmy szereg konsultacji ws. lokalizacji parkingów. Mamy świadomość, że jazda samochodem to kwestia przyzwyczajeń. Statystycznie jednym samochodem podróżuje 1,3 mieszkańca. Weźmy pod uwagę ile osób może jeździć autobusami czy tramwajami – wyjaśniał prezydent.

Piotr Grzymowicz dodał, że miasto stawia na budowę buspasów, polepszenie stanu ulic czy rozwój ścieżek rowerowych oraz rozwój systemu roweru miejskiego.

– Ludzie chętnie jeżdżą rowerami. Mamy mniejsze wpływy z transportu publicznego o 300 tys. zł – dodał prezydent.

Na spotkaniu obecny był także radny Mirosław Arczak, który odniósł się do sprawy. Stwierdził, że recept na poprawę komunikacji mieszkańcy Zatorza słyszeli wiele. Jednym ze sposobów na rozwiązanie problemów miała być m.in. ul. Artyleryjska, jednak tak się nie stało. Mieszkańcy nadal stoją w korkach. Jego zdaniem budowa parkingów typu P&R również nie poprawi sytuacji.

– Parkingi P&R to kolejny „cud”. Nawet jeżeli powstaną na ul. Sybiraków czy przy cmentarzu w Dywitach, to maksymalnie ubędzie 1,5-2 tys. aut. Teraz słyszę, że trzeci wiadukt nie jest potrzebny, że zadowolimy się kładką dla pieszych przy restauracji „Pod Żaglami”. Musimy dojrzeć do odważnych decyzji, a nie tylko czekać na dofinansowania unijne – powiedział radny Mirosław Arczak.

Dodał, że trzy stacje rowerowe na Zatorzu to półśrodek. Powinno ich być zdecydowanie więcej. Jego zdaniem obwodnica zredukuje jedynie ruch tranzytowy, natomiast mieszkańcy osiedli za torami oraz przyjezdni z gminy Dywity, nadal będą jeździć samochodami.

Prezydent Piotr Grzymowicz uważa z kolei, że to właśnie ciężkie samochody są najbardziej uciążliwe. Jest jednak świadomy tego, że na obwodnicę północno-wschodnią trzeba będzie poczekać wiele lat.

– Przystąpienie do prac związanych z obwodnicą południową odbyło się w 2005 roku. Trwało to w sumie 14 lat. Dlatego też podejmiemy szereg innych działań, które ułatwią mieszkańcom dojazd – dodał prezydent Piotr Grzymowicz.

Chodzi o tzw. Program Zatorze, który pod koniec roku ma być przedstawiony na konsultacjach mieszkańcom północnych osiedli.

Komentarze (47)

Dodaj swój komentarz

  • holub 2020-11-22 17:28:01 93.105.*.*
    Mój projekt wiaduktu jednojezdniowego po wschodniej stronie stacji Olsztyn Główny: http://chomikuj.pl/TVholub/Projekty+kolejowe+-+LK+219+i+353/Olsztyn+Wiadukt,7467390431.png
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Zato 2019-06-23 12:23:08 95.160.*.*
    Jak zwykle to bywa władza wie lepiej gdyż tu mieszka i tylko jej opinia oraz pomysł na rozwiązanie problemu jest słuszny czyli BAREJA...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • mieszkaniec 2019-06-22 15:24:04 88.156.*.*
    Wcale nie było konkursu! Wszystko odbyło się po cichu. Dlaczego milczały media??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • WrógPubliczny 2019-06-18 23:24:49 88.156.*.*
    Ciekaw jestem czy pańcia Madzia B to poczyta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • WrógPubliczny 2019-06-18 23:04:46 88.156.*.*
    Wg mojego spojrzenia zarówno sam tunel jak i sam most we wskazanych lokalizacjach będą zbyt długie (tunel może nawet sięgnąć ok. 400-450 mb). Jest tam bardzo szerokie torowisko. Ale jest miejsce, gdzie można by poprowadzić most (od Poprzecznej) o długości ok 80-100 mb (z naczółkami) potem kawałek szoski i rozjazd w kształcie odwróconego "V" przechodzący z jednej strony w krótki, zatem niezbyt drogi tunel (pod torami) w kier. "do miasta", w drugą stronę już tylko dwupasmówką w Lubelską (do węzła Wójtowo). To mogłoby mieć sens. Ale....ja jestem tylko amatorem, ale tak bym próbował na miejscu głuchego na sugestie urzędu prezydenckiego i jego notabla.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • WrógPubliczny 2019-06-18 18:50:31 88.156.*.*
    Zapomniałem dodać. Liczenie na uruchomienie obwodnicy północnej przypomina dzielenie skóry na niedźwiedziu. Nie dosyć, że nie rozwiązano ostatecznie problemów z jej przebiegiem, to nie ma w najbliższej perspektywie 5 lat na to forsy!!!!!! Gadanie o tej części obwodnicy zamiast szukania rozwiązania z trzecim mostem jest zwykłym pitoleniem. Ponieważ na most z infrastrukturą jest łatwiej zebrać środki niż na tą część obwodnicy!!!!! Do tego czas realizacji obwodnicy jest przynajmniej 3-krotnie dłuższy od czasu na wykonanie takiego mostu z włączeniem go w istniejące struktury. Olsztynowi JUŻ jest potrzebny ten trzeci most!!!!!!! Tylko JAK, JAK dotrzeć do głuchych i ślepych ratuszowych decydentów??????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Typ 2019-06-18 08:03:13 185.13.*.*
    Idealne miejsce na nowa drogę to od zientary malewskiej nitka do zakładu gospodarki odpadami, około 500 metrów asfaltu I zatorze mamy połączone z lubelską, wielki mi problem, dla chcącego nic trudnego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • WrógPubliczny 2019-06-17 22:22:08 88.156.*.*
    Dlaczego NIE bedzie 3 mostu? "Władze miasta mają inne pomysły na poprawę komunikacji na Zatorzu. Prezydent Piotr Grzymowicz zaznaczył, że to nie jest problem, który urzędnicy są w stanie rozwiązać od razu. To prawda - jeśli nie będzie woli podjęcia czegokolwiek (zatem rozpoczęcia rozwijania samej koncepcji bądź próby rozważenia samych możliwości), a zacznie się realizacja pół albo ćwierć środków, to i forsy zabraknie i problem nawet nie ruszy na krok. pan prezydent mówi dalej: "Na budowę obwodnicy potrzeba czasu. Jednym z rozwiązań, które mogą być szybciej zrealizowane, jest system parkingów P&R, a także edukacja mieszkańców, aby uzmysłowić im, że poruszając się po mieście, nie muszą korzystać z aut." Czyli.....już "od maleńkości" ZNIECHĘCAĆ, OBRZYDZAĆ, UTRUDNIAĆ aby nie zrealizować głosu mieszkańców. Aby realizować swoje jakieś poronione wizje i pomysły. A przecież sam przyznaje: "Przystąpienie do prac związanych z obwodnicą południową odbyło się w 2005 roku. Trwało to w sumie 14 lat. Dlatego też podejmiemy szereg innych działań, które ułatwią mieszkańcom dojazd" 14 lat!!!!!! Panie prezydencie, jeśli nie kiwniesz pan przysłowiowym palcem w bucie, to NIGDY, rozumiesz człowieku - NIGDY nie zaczniecie nawet realizować koncepcji!!!!!! Patrząc na Olsztyn z lotu ptaka znalazłem miejsce, które może być optymalnym dla lokalizacji trzeciego mostu. I wcale nie będzie za daleko!!!! Gdyby to ode mnie zależało, to już teraz zacząłbym przeprowadzać wizje czy audyty aby móc stworzyć przynajmniej koncepcje. To nie musi być nie wiem jak kosztowne!!!!! Poszukiwałbym możliwości!!!! A pan co???? Chcesz budować jakieś parkingi na obrzeżach? A komunikacja? Jedną podrzędną linią? Czegoś się pan napatrzył? Gardłowy problem rozwiązujesz pan pierdołami? To jakby leczyć ostrą postać gorączki krwotocznej tabletką od bólu głowy!!!!!! Niech się pan otrząśnie!!!!!! Tam wystarczy jeden sprytny człowieczek aby uzbierał komplet informacji do rozpoczęcia stadium koncepcji!!!!! Drugi do pomocy i mogą opracować plany koncepcyjne. Przecież to tylko szkice do pewnych pomysłów!!!!! Na co chcesz pan czekać? Brakuje kasy? Gdzie my żyjemy? Za co bierzecie tam forsę, za nieumiejetyność ogarnięcia?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • lwx 2019-06-17 17:40:09 83.9.*.*
    Jedyny rozsądny komentarz(a byłem na niby konsultacjach z gminami sąsiednimi) - to miasto jest chore. Rokowania to niechybna śmierć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Wizjoner 2019-06-17 17:04:43 83.9.*.*
    NO to dla tej ciemnoty mieszkającej za torami jeszcze "Trawaj zielony" i "Busi-pas" na Limanowskiego i Wojska POlskiego i Jagielońskiej by zluzować korki. Wodzu PIOTRZE prowadź!!!!!!!!!!! byśmy byli szczęśliwi i mogli postawić CI Twe popiersie na gównym skrzyżowaniu. Na które będziemy musieli znaleźć pieniędzę, bo na antykoncepcje nie starczy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • xxxx 2019-06-17 17:03:26 88.156.*.*
    ludzie nie ma i nie będzie jak był plan 25 letni nikt nie glosowal za wiaduktem który jest potrzebny, trzeba dokonczyc obwodnice tak aby i z drugiej strony Olsztyna byla
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • Nioh 2019-06-17 16:51:33 94.254.*.*
    Z poprzeczne w magazynową jest idealnie miejsca na wiadukt po jednym pasie w każdą strone, naprawdę to już zmieni wiele na Zatorzu...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Gigu 2019-06-17 14:56:56 188.146.*.*
    ZATORZE, wzywam Was do apelu!!! Zapamiętajcie co jesteście warci dla Piotrusia!!! Może dla Was zbudować dwa parkingi z polbruku.... dwa wiadukty przez tory, a Warszawa 17 mostów przez Wisłę.... oto nasz wizjoner.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 4
  • Młoda 2019-06-17 14:22:55 80.55.*.*
    Architekt Paryża zburzył 1/3 miasta aby zrealizować wizję miasta metropolii. Zbudowano drugie podziemne miasto aby była kanalizacja. Wytyczono nowe ulice z myślą o kolejnym 100-leci. Projektując i budując nie brano pod uwagę panującego władcę. Ten był A za chwilę inny. Natomiast miasto cały czas istniało. Przewidywano że ruch powozów się zwiększy i z myślą o nich poszerzano ulice które po 150 latach pasują jak ulał do XXI wieku. 30 lat temu były już auta. Drogi już były za wąskie. Nikt nie myślał o obwodnicy bo rodziła się demokracja. Policja leżała krzyżem na polach Grunwaldu, mafia się rozrastala, Wałęsa po przeskoczeniu płotu zasiadał w Belwederze. Tylko wizjonerzy myśleli o nowych rozwiązaniach dla miast. Bóg zapomniał o Olsztynie. Dzisiaj jest za późno. Jak słyszę że Grzymowiczowi marzy się pomnik na miarę jednego z yłych prezydentów Olsztyna który pchnął ducha rozwoju w te zapyziale pruskie miasto to jadę do Wrocławia aby nie oszaleć. Mało kto wie ale tam były prezydent wizjoner przygotował to miasto zanim jeszcze weszliśmy do Unii do rewolucyjnych zmian. W tym czasie wizjonerzy olsztynscy sprzedawali majątek za grosze i uganiali się za kobietami po ratuszu. Cześć majątku oddali Kościołowi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 1
  • mw 2019-06-17 12:22:32 213.184.*.*
    Plany zagospodarowania z lat 70-tych przewidywały że główną trasą komunikacyjną Zatorza miała być Artyleryjska-Kolejowa-Zientary-Malewskiej z wiaduktami do ulic Nowo-Grunwaldzka, 1 Maja, Plac Bema, Leonharda i dojazdami Poprzeczna, Reymonta, Limanowskiego, Wojska Polskiego itd. Ale chyba już wszyscy o tym zapomnieli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • Ryszard Ochódzki 2019-06-17 12:20:37 37.47.*.*
    Czyli Pan Prezydent dał do zrozumienia, że nic z tego nie będzie. Będą korki takie jakie są. Niefajnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • W. 2019-06-17 11:26:29 94.254.*.*
    Przecież rozwiązanie jest bardzo proste. Po pierwsze - zrobić przejście pod torami rowerowo-piesze na wysokości obecnego archiwum państwowego oraz z drugiej strony w pobliżu skrzyżowania ul. Kolejowej z Sienkiewicza. Po drugie rozwalić to co zostało z byłych bud kolejowych, bo to obraz nędzy i rozpaczy, właścicielom bud zapewnić za takie same środki, za jakie dzierżawili "budy", miejsca handlowe na piętrze w "umierającej" zatorzance. Lepiej żeby był tam handel i miasto miało z tego jakieś marne grosze, niż żeby stało to puste i było siedliskiem narkomanów. Kolejna rzecz - w miejsce zburzonych bud kolejowych puścić dalszy ciąg ulicy Kolejowej aż do Wojska Polskiego. Następnie wybudować trzeci wiadukt w okolicach zielonej górki i przeprowadzić remont starej ulicy artyleryjskiej, a także poszerzyć i wprowadzić ruch w dwie strony na ulicy Konopnickiej, tak, aby pod wiaduktami można było się dostać w okolice Grunwaldzkiej i centrum. Proste zabiegi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 5
  • Jaa 2019-06-17 11:14:56 88.156.*.*
    Rozwiązanie problemu jest bardzo proste uwarzam. Wystarczy od węzła Wschud zrobić zjazd na ul Zientary Malewskiej pod torami tunel i to rozwiazanie napewno pomoglo by rozladowac ruch ba Zatorzu A sprawa była by ułatwienia bo PLK będą remontować lubię kolejową do Korsz wystarczy się zgrać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • OM 2019-06-17 10:50:29 195.136.*.*
    Ciekawe... – Ludzie chętnie jeżdżą rowerami. Mamy mniejsze wpływy z transportu publicznego o 300 tys. zł – dodał prezydent.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Mr.Tac 2019-06-17 10:46:15 178.235.*.*
    "Prezydent Piotr Grzymowicz zaznaczył, że to nie jest problem, który urzędnicy są w stanie rozwiązać od razu." Tylko, czy władze naszego miasta urzędują od wczoraj? Zatorze się rozrasta, powstają nowe bloki i problem narasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1

www.autoczescionline24.pl