Dziś jest: 02.05.2024
Imieniny: Anatola, Atanazego
Data dodania: 2017-10-06 10:29
Ostatnia aktualizacja 2017-10-11 10:47

Redakcja

Co powstaje w Olsztynie? Zbiór najważniejszych inwestycji

Na naszą redakcyjną skrzynkę regularnie trafiają pytania od mieszkańców Olsztyna, dotyczące inwestycji realizowanych w stolicy regionu. Dziś prezentujemy spis aktualnie realizowanych w mieście inwestycji wraz z ich opisem i głównymi założeniami.

reklama

Miejskie planty przy ulicy Pieniężnego

Planty miejskie połączą Park Centralny z Podzamczem. Projekt miejskich plant zakłada stworzenie dwóch stref: ogólnodostępnej tzw. piknikowej, rekreacyjnej oraz strefy wyciszenia i relaksu.

Pierwsza powstanie w miejscu obecnego gruntowego parkingu oraz ogrodu przedszkola. Będzie to teren otwarty, sprzyjający rożnym formom aktywności i wypoczynku. Dodatkowo teren zostanie połączony z wałami miejskimi za pomocą schodów tarasowych co pozwoli na organizację w tym miejscu plenerowych wydarzeń kulturalnych.

Druga strefa zwana ogrodem wirydarzowym będzie zlokalizowana w oddaleniu od ruchliwej ulicy Pieniężnego, w miejscu dawnego ogrodu archiprezbitera i wikarego z katedry św. Jakuba. Zieleń w tej części plant nawiązywać będzie do założeń takich obiektów. To kwadratowy lub prostokątny ogród umieszczony wewnątrz murów klasztornych.

Miejskie planty mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku. Koszt inwestycji to nieco ponad milion złotych.

Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP/PKS

Inwestycja prowadzona w ramach przebudowy ulicy Partyzantów obejmuje sąsiadujące z dworcami fragmenty ulic Lubelskiej oraz Przemysłowej, a także  ul. Partyzantów od pl. Bema do pl. Konstytucji 3 Maja. Inwestycja przewiduje zbudowanie buspasów na skrajnych pasach ul. Partyzantów. Powstanie też przystanków, z oddzielnych dla komunikacji miejskiej i prywatnych przewoźników. Główną osią węzła będzie torowisko. Obecny końcowy przystanek tramwajów pozostanie w niezmienionym kształcie na jego środku, ale powstanie dodatkowy tor dla tramwajów jadących w przyszłości na dworzec nową trasą z Pieczewa. Autobusy miejskie nie będą już miały końcowego przystanku przy dworcu PKP, ale koło skrzyżowania ulic Lubelskiej i Przemysłowej. Główny przystanek dworcowy zlokalizowany zostanie koło wieżowca kolejowego. Powstaną nowe przejścia dla pieszych, a także dwukierunkowe trasy rowerowe. 

Budowa ulicy Partyzantów na odcinku od ronda Bema do skrzyżowania z ulicą 1 Maja

Ulica będzie przebiegać dawnym śladem. W ramach inwestycji przebudowane zostanie także przejście pod torami kolejowymi, wraz z obszarem skrzyżowania ulic Partyzantów i 1-go Maja. Nowa droga ma mieć tę samą szerokość co obecnie jednak przekrój 1x4, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (szerokości 2,75 metra – red.), bez wyspy dzielącej. Zewnętrzne będą buspasami, wewnętrzne posłużą ruchowi powszechnemu. 

W ramach zadania zakłada się podniesienie nośności konstrukcji jezdni, przebudowę i korektę geometrii skrzyżowań. Inwestycja zakłada budowę nowych, obustronnych chodników, jednostronnej ścieżki rowerowej, miejsc postojowych do obsługi istniejących obiektów usługowych, a także uporządkowanie zieleni miejskiej. Ulica ma mieć alejowy charakter. W ramach inwestycji wyburzone zostaną budynki kolidujących z projektowaną infrastruktura, przebudowane zostanie odwodnienie oraz sieci uzbrojenia terenu.

Powstanie także nowe oświetlenie. Wykonawca zobowiązany będzie również do montażu urządzeń ITS w zakresie monitoringu, obsługi pasażerskiej i sterowania sygnalizacją świetlną.

Wartość szacunkowa wszystkich prac, czyli zarówno przebudowy ul. Partyzantów, jak i budowy węzła, wynosi 25 mln złotych.

Budowa ulicy Partyzantów potrwa do końca 2018 roku.

Przebudowa ulicy Pieniężnego

Ulica Pieniężnego po przebudowie będzie mieć podobny przebieg do obecnego. W każdym z kierunków ruchu będzie po jednym pasie. Dodatkowo w stronę al. Piłsudskiego ma być poprowadzony buspas. Nowy most pozwoli połączyć parki Centralny i Podzamcze specjalnym przejściem pod konstrukcją. Poza mostem, dogłębnie zmodernizowana zostanie droga w kierunku pl. Jana Pawła II, która jednak zachowa dotychczasowy charakter (trzy pasy ruchu w tym jeden wydzielony na potrzeby komunikacji zbiorowej, wiodący do al. Piłsudskiego. Przy okazji, wzdłuż murów katedry św. Jakuba, powstaną planty. Projekt przebudowy ul. Pieniężnego obejmuje przebudowę ul. Pieniężnego, przebudowę ul. Szrajbera, przebudowę ul. Staszica, rozbiórkę i budowę mostu św. Jakuba, budowę murów oporowych oraz wzmocnienie skarp, budowę przystanków komunikacji publicznej, budowę i przebudowę odwodnienia, budowę i przebudowę oświetlenia terenu, przebudowę kolizji sieci uzbrojenia terenu, zagospodarowanie zieleni. Projekt obejmuje wejścia i trakty piesze/ pieszo-rowerowe do Parku Centralnego, przedłużenie i nowe zagospodarowanie wału znajdującego się po zachodniej stronie jezdni oraz zagospodarowanie terenów zieleni oraz nieużytków w rejonie skrzyżowania ul. Pieniężnego z ul. Staszica. Most św. Jakuba zostanie wyniesiony na wysokość około 80 cm ponad poziom istniejącego obiektu. Umożliwi to zaprojektowanie traktu pieszo- rowerowego pod mostem św. Jakuba, który połączy park Centralny z  Parkiem Podzamcze. Obecnie trwa przebudowa ulicy oraz mostu.

Wykonawca, firma Skanska ma zakończyć prace do końca tego roku. Koszt inwestycji to  ok. 24 miliony złotych. Dofinansowanie unijne:85 procent.

Dowiązania miasta do obwodnicy Olsztyna:

1) Przebudowa ulicy Pstrowskiego

Przebudowa ulicy Pstrowskiego rozpoczyna się na wysokości pętli autobusowej na Osiedlu Mazurskim i poprowadzona będzie w kierunku miejscowości Szczęsne do połączenia z obwodnicą (węzeł Pieczewo). Nowy odcinek drogi o długości ok. 2,7 km  będzie dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu. Inwestycja zakłada przebudowę połączeń ulic bocznych, budowę czterech  rond, 10 zatok autobusowych oraz pętli autobusowej. Powstanie również miejsce do kontroli i ważenia pojazdów ciężarowych. Poza infrastrukturą związaną z ruchem samochodowym po obu stronach ul. Pstrowskiego powstaną ścieżki rowerowe oraz trakty piesze. Projekt zakłada również zagospodarowanie zieleni oraz montaż nowoczesnego oświetlenia.

Koszt inwestycji to ponad 53 mln zł. Wykonawcą jest firma Skanska. Zakończenie prac zaplanowano na lipiec 2018 roku. Dofinansowanie unijne: 83 proc.

2) Przebudowa ulicy Towarowej

Budowa ulicy Towarowej czyli zapewnienie dojazdu do Olsztyna ze strony wschodniej to zadanie ogromne i bardzo złożone logistycznie. Modernizację ul. Towarowej od skrzyżowania koło OBI do węzła drogowego obwodnicy Olsztyn-Wschód koło Wójtowa jest potrzebna nie tylko, by poprawić przejazd przez ten rejon Olsztyna, ale także, by połączyć dzielnicę przemysłową z powstającą już obwodnicą miasta. Zakłada budowę dwóch wiaduktów drogowych (jeden nad, drugi pod torami kolejowymi), przebudowę obecnej ulicy Towarowej do ulicy Budowlanej i budowę jej nowego przebiegu od ulicy Budowlanej do węzła „Wójtowo”. Łącznie nowa Towarowa będzie liczyła prawie 2,8 kilometra. Wszystko w standardzie drogi klasy G o przekroju 2+2, czyli drogi głównej, dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu. To główny zakres prac, ale przy tej okazji przebudowane zostaną ważne skrzyżowania i sąsiadujące z Towarową ulice, m.in.: Budowlaną (715 m), Cementową (335 m), Sprzętową (167 m), Leonharda (157 m) i Stalową (132 m). Wzdłuż ulicy powstaną ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki dla autobusów i nowe dojazdy do firm. Aż 40 proc. wartości kontraktu stanowić będą przebudowy instalacji podziemnych. Będzie to diametralna zmiana jakościowa przestrzeni oraz funkcjonalności komunikacyjnej tego terenu. Wykonawcą jest konsorcjum firm: Budimex S.A. (jego lider) oraz Ferrovial Agroman S.A. (członek)

Koszt inwestycji przekracza 100 milionów złotych. Zakończenie prac zaplanowano na jesień 2018 roku. Dofinansowanie unijne: 85 proc.

3) Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 598 - Płoskiego/Witosa/Bukowskiego/Jaroty (S51)

Droga połączy system drogowy Olsztyna, od skrzyżowania ulic Płoskiego i Witosa, z węzłem Jaroty. Część tego odcinka należy do Gminy Olsztyn, a część do Województwa. Dzięki porozumieniu stron inwestycja będzie zrealizowana jako jedna całość. Zakres prac w granicach miasta zakłada przede wszystkim rozbudowę skrzyżowania ul. Płoskiego z ul. Bajkową i ul. Dorantta wraz z budową sygnalizacji świetlnej, rozbudowę obecnej drogi  jednojezdniowej (w kierunku Butryn) do drogi dwujezdniowej i dwupasowej z pasem dzielącym. Projekt obejmuje również budowę zatok autobusowych, dwukierunkowej ścieżki rowerowej, chodników oraz traktu pieszo-rowerowego od skrzyżowania ul. Płoskiego z ul. Bajkową i ul. Dorantta w kierunku Butryn. Koszt miejskiej części inwestycji to ponad 4 mln zł. Na  2,5 km odcinku drogi do obwodnicy powstaną trzy skrzyżowania, w tym dwa ronda, nowe oświetlenie oraz ekrany akustyczne. Projekt zakłada również przebudowę sieci podziemnych i zagospodarowanie zieleni oraz umiejscowienie tam punktu do ważenia pojazdów.

Całkowity koszt inwestycji to niespełna 29 mln zł., a jej wykonaniem zajmie się firma Strabag. Prace zakończą się w drugim kwartale 2018r. Dofinansowanie unijne: 85 proc.

Budowa linii tramwajowej z Pieczewa do Centrum

Inwestycją, której realizacja rozpocznie się w 2018 roku jest budowa linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS. 

Przewiduje: powstanie dwutorowej linii tramwajowej stanowiącej uzupełnienie nowej linii tramwajowej, przebudowę pętli Pieczewo do postaci wspólnego węzła dla ruchu tramwajowego, autobusowego, samochodowego, pieszego i rowerowego, zmianę układu drogowego poprzez niezbędną przebudowę istniejących ulic wzdłuż projektowanej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą oraz ze skrzyżowaniami ulic przylegającymi do trasy linii tramwajowej (przebudowa skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych), powstanie infrastruktury pieszej i rowerowej (budowa ścieżek rowerowych, parkingów rowerowych i chodników). 

Drugi etap rozbudowy tramwajowej sieci to ok. 8 kilometrów podwójnego torowiska. Trakcja zostanie poprowadzona z obecnej pętli autobusowej w Pieczewie ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego do al. Piłsudskiego i dalej do obecnej sieci na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. W dużej części trasy torowisko będzie przebiegać poboczem jezdni. Pośrodku - w postaci trambuspasu - wieść będzie od Pieczewa do skrzyżowania ulic Krasickiego z Sobocińskiego oraz wzdłuż al. Piłsudskiego. Poza tym nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku wybudowana zostanie estakada (zacznie się w pobliżu ul. Murzynowskiego a skończy przy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego).

Orientacyjny koszt inwestycji:  208 mln złotych

Źródło: UM Olsztyna / własne

Komentarze (5)

Dodaj swój komentarz

  • Proszę pisać ładnie! 2017-10-08 15:20:34 37.8.*.*
    Wołam korektora portalu, bo redaktor nie za bardzo skupiał się na operacji kopiuj / wklej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • ŁYNOSTRADA 2017-10-06 13:57:46 5.172.*.*
    POWSTAJE JESZCZE ŁYNOSTRADA. JUZ NIEDŁUGO TRZECI ROK.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • helenka 2017-10-06 11:35:06 213.184.*.*
    Artykuł sponsorowany przez tramwajarza i jego zespół..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 12
  • blurb 2017-10-06 11:31:37 88.156.*.*
    A droga dla rowerów wzdłuż Płoskiego po stronie biedronki od Witosa do Bajkowej? Czy znowu każą jeździć rowerzystom slalomem raz po jednej raz po drugiej stronie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4

www.autoczescionline24.pl