Dziś jest: 24.04.2024
Imieniny: Feliksa, Grzegorza
Data dodania: 2018-11-21 10:39

Redakcja

Black Friday w Olsztynie. Poznaj swoje prawa zanim rzucisz się w wir zakupów

Wielkimi krokami zbliża się Black Friday i Cyber Monday – czyli prawdziwa gratka dla miłośników wyprzedaży. W tych dniach olsztynianie dadzą się ponieść zakupowemu szaleństwu, na co szczerze liczą właściciele sklepów szykujący specjalne promocje. Zanim jednak wybierzemy się na polowanie okazji – warto poznać swoje prawa konsumenta, by nie dać się oszukać.

reklama

Black Friday (23 listopada) i Cyber Monday (26 listopada) to dwa dni, w których sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Już w ten piątek w okolicach olsztyńskich galerii handlowych należy spodziewać się więc zwiększonego ruchu, trudności ze znalezieniem miejsca parkingowego, a także tłumów w samych już galeriach.

Czarny piątek to okazja, by kupić ciekawe, wcześniej wypatrzone przez nas produkty, po znacznie niższych cenach. Obniżki szykują bowiem niemal wszystkie sklepy: zarówno te odzieżowe, drogerie, czy salony usługowe.

Warto jednak do zakupów podejść z rozsądkiem, by nie okazało się, że wśród nowych nabytków znajdują się przedmioty, których wcale nie potrzebujemy. Sprawdzajmy też, czy cena produktu przy kasie jest taka sama jak na półce, z której braliśmy towar.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tradycyjnie już przypomina o prawach konsumenta, które niejednokrotnie są łamane przez sprzedawców chcących zarobić na wyprzedażach jak najwięcej.

- W wielu sklepach usłyszymy na przykład, że produkty zakupione w trakcie Black Friday nie podlegają reklamacji. - To praktyki niezgodne z prawem – ostrzega UOKiK.

Przypominamy podstawowe prawa konsumenta:

1. Reklamacje

- Kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze.

2. Zwrot w sklepie internetowym

A co jeśli buty okazały się za małe albo po prostu się rozmyśliłeś? Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz 14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.

3. Zwrot w sklepie tradycyjnym

Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytaj o taką możliwość i jej zasady przy zakupie. Musisz się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.

4. Zakupy w sklepie zagranicznym

Pamiętaj, prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w sklepie internetowym.

5. Czy okazja naprawdę jest okazją

Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Sprawdź, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.

6. Drożej przy kasie

Bądź czujny. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie!

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl